– Det skal være en opplevelse å gå inn i en butikk

Selv etter snart 100 år som konfeksjonsbutikk, ser Follestad stadig fremover med ny flaggskipsbutikk, utvidet sortiment med barneklær og digitale løsninger.

Av: Chili Publications

André Strøm, regionssjef i Follestad.

– Vi ønsker at kunden skal føle at her er det kvalitet og noe unikt, og at de får tillit til oss bare ved å komme inn i butikken, sier André Strøm, regionssjef i Follestad.

Med ti butikker rundt om på Østlandet, hvorav hele fire butikker ligger tett omslynget i Oslo sentrum, og to outlets, er det lett å oppfatte Follestad som en kjede. Men det ønsker de ikke å være. Derfor er ingen av butikkene like, og de har heller ikke de samme merkene.

– Vi konkurrerer jo litt med hverandre, men det er også viktig at butikksjefene våre føler at de utfyller hverandre og er et team. I noen butikker er eksempelvis Boss og Tiger of Sweden veldig viktig. I butikken vår i Kongens gate er vi store på Oscar Jacobson, Morris Heritage, norske Frislid og italienske Corneliani, sier Strøm og legger til;

– Vi har mange merker og oppfattes selvfølgelig som en merkevarebutikk og konfeksjonsbutikk. Det skaper høye snittsalg, et bra navn, rykte og anseelse i bransjen. Folk kommer til oss når de ønsker en dress.

Fire generasjoner Follestad

Follestad ønsker å tilby kundene sine kvalitet og noe unikt.

Mye har skjedd siden Enoch Follestad startet opp butikken med samme navn i 1923. Den gang var klær gjerne mer formelt. Da andre generasjon Follestad med Einar i spissen tok over driften, kjøpte gjerne menn seg pene klær der fra de var guttunger.

– Mange godt voksne pensjonister som handler hos oss i dag sier at de husker de kjøpte den første dressen sin hos Follestad, forteller Strøm og fortsetter;

– Med Einar Follestad kom ideen om at man skulle tilby klær til guttunger og menn i alle størrelser og aldere. Man hadde bukser og dresser i langt flere lengder og størrelser enn det vi har i dag.

I 1970 var tredje generasjon Follestad klar for å ta del i familiebedriften, men Einar Follestad ga klar beskjed til sønnen Bengt om at Oslo var hans territorium. Derfor åpnet Bengt på Romerike, først i Lillestrøm, så på Triaden og Strømmen Storsenter. Høsten 1996 tok han imidlertid over butikken i Oslo.

– Follestad hadde nok et gubbestempel frem til da, noe Bengt hadde sett i flere år og ønsket å gjøre noe med, sier Strøm som ble ansatt i 1997.

FOLLESTAD: 100 år med konfeksjon.

Fra herremote til eksklusive barneklær

UTVIKLING: Butikken i Kongens gate har utvidet med barneklær.

I dag er det Williamsom er fjerde generasjon Follestad som er daglig leder i bedriften. De bruker mye tid og penger på reise og innkjøp av de populære merkene sine. To ganger i året går turen til Italia på motemessen Pitti Immagine Uomo i Firenze, hvor de får med seg hva som gjelder ute i verden, i tillegg til konkrete merker.

For ti år siden startet Follestad opp nettbutikken sin. Til tross for den spådde butikkdøden hvor nettshopping overtar, forteller Strøm at de ikke har tjent store penger på det til nå.

– Likevel ser vi at når man er en stor aktør som det vi er, så må man ha en webshop. Det handler om å utvikle seg og vi føler at det er et naturlig supplement.

De fleste forbinder kanskje Follestad med herreklær og konfeksjon, men butikken har lenge hatt damesortiment også. I starten av september utvidet butikken i Kongens gate med barneklær i tillegg. Her spenner sortimentet seg fra attraktive merker som Parajumpers, Monclerog Polo Ralph Lauren til Stone Island, Juice Couture og Designers Remix.

Hva kan nøkkelen til snart 100 år med suksess være?

– Jeg tror det kan være fordi vi har klart å utvikle oss, fornye oss og følge med i timen. Faren til Bengt hadde ikke vært flink nok til det, og det var derfor han så at neste generasjon måtte få komme til.

Fra Follestad i Kongens gate.

Kongelig skreddersøm

Alle butikkene til Follestad er spesialdesignet – her finnes det ingen ferdig innredning bestilt fra innredningsleverandører. På lik linje med at ingen av butikkene har de samme merkene, blir heller ikke en ny butikk lik den foregående interiørmessig.

I november 2018 åpnet den Follestad-butikken, som nå er blitt erklært flaggskipsbutikk, dørene sine på Karl Johan. Når den gamle butikken deres på Egertorget legger ned senere i høst, kan de fokusere fullt og helt på de nye lokalene, som de har store forhåpninger til.

Her finner man to store, lyse etasjer fylt med fritid i første etasje, og konfeksjon med formelt og selskapsklær i underetasjen. Blant produktene det selges mye av, er smoking og mørk dress.

– Vi oppfattes sikkert som en konfeksjonsbutikk, og dette er strøket for det. Rett på andre siden av gaten ligger jo Stortinget, og Tinghuset like ved, med mange advokatkontorer.

Som en ekstraservice til kunder som handler hos dem, tilbyr Follestad skreddertjenester. For som Strøm sier, så er det få som kjøper en dress uten å trenge å gjøre en eneste forandring. I butikken på Egertorget har de en skredder ansatt som har jobbet med faget i 40 år, og som tidligere har sydd hos Mehren, en gammel konfeksjonsbutikk i Oslo som blant annet hadde Slottetsom kunde.

– Hun har sydd mye for Kong Olav V, og fabrikker vi representerer mener hun er Norges desidert beste skredder, og kan gjennomføre kompliserte oppgaver.

Fra Follestad i Kongens gate.

Nye digitale løsninger og fremtidens butikkopplevelser

Det er ingen tvil om at motebransjen går mot stadig flere nye tekniske og digitale løsninger, også i butikk. I den nye flaggskipsbutikken i Karl Johans gate finner kundene en stor touch-skjerm hvor man kan titte i webshopen mens man er i butikken, mens de i butikken i Kongens gate har interaktive speil.

– Vi prøver å følge med, men vi føler at kunden vil bli ekspedert av et menneske når man først er i butikk. Vi er veldig flinke til å bruke målebånd, og tror vi skal måle selv enn å la en robot gjøre det, sier Strøm med et smil.

Og nettopp personlig service og det å kunne tilby kundene det lille ekstra ser ut til å være fremtiden for butikkbransjen. Å skape en kundeopplevelse utenom det vanlige. Da Follestad for tre år siden åpnet den enorme butikken i Kongens gate, ønsket de å gjøre noe unikt.

– Vi har sett i utlandet at man kan få servert et glass vin eller en kaffe inni butikker, og tenkte at det ville vært kult. Derfor designet vi en bar som en kjerne midt inni denne butikken, med et stort vinrom med plass til over 900 flasker vin.

Men skjenkebevilling har de ikke fått.

– Hadde vi søkt om skjenkebevilling først og bygd en klesbutikk rundt serveringsstedet, så hadde det vært mye lettere. Jeg vet det er blitt gjort andre steder.

OPPLEVELSE: Butikkene til Follestad kan by på flere unike opplevelser. Her fra Follestad i Kongens gate og Follestad i Karl Johansgate.

Enn så lenge har Follestad noen lørdager arrangert happy hour i baren med servering av kaffe, smoothie, kjeks og Twist. Dette er noe butikken kommer til å gjenta i høst. De har også hatt kundekvelder som lukkede arrangementer med gjesteliste og servering av alkohol, og vinsmaking flere ganger.

– Vinsmakingen har vært veldig populær, og vi har fått noen samarbeidspartnere med på det. Omsetningen på en slik kveld blir tre til fire ganger høyere enn en vanlig dag. Vi sier til oss selv og hører andre si at det skal være en opplevelse å gå inn i en butikk. Her er det en opplevelse å komme inn – selv om det ikke er skjenkebevilling i baren.