Hopp til innholdet

Butikken som vet hva den vil

Riccardo har ikke latt seg blende av trender eller støy. I Riccardo handler det om å vite hvem man er, forstå kundene – og hele tiden utvikle seg, litt og litt, i riktig retning.

Riccardo har holdt til på samme adresse i Bodø sentrum helt siden starten i 1988. Kristian Baustad startet på gulvet i 2000, kjøpte seg inn over tid – og ble medeier sammen med Aleksander Norum og Espen Skorgenes.
– Nå er vi tre som eier butikken, og to av oss står på gulvet – Aleksander og meg. Det er sånn vi vil ha det. Og så prøver vi å bli litt bedre hvert år. Stramme litt inn på det som ikke funka, kjøpe litt mer av det som gikk bra. Det handler om å gjøre små justeringer, hele veien. Målet er selvsagt å få det mest mulig optimalt, forteller han.

En gjennomtenkt varepakke

Riccardo profilerer seg som en tydelig merkevarebutikk for herreklær. Samtidig som de er lojale mot merkene de har valgt, lar de ikke nye trender diktere for mye.
– Det hender noen ganger vi ikke er fornøyde, men så gir vi det som regel én sesong til. Det er viktig for oss at vi setter sammen en varepakke som gir mening for oss.

Det er viktig for oss at vi setter sammen en varepakke som gir mening for oss.

Også kundestrømmen kan være uforutsigbar.
– Vi har stått mange dager og følt at det har vært veldig stille i butikken – og så bare eksploderer det. Plutselig kommer det kunder som vil ha flere antrekk, og så har vi en kanondag.

Spesielle anledninger og arrangementer har stor betydning for salget. Men det er mange ting som spiller inn – selv været.
– Når det skjer noe i byen, drømmer vi om at det skal dryppe litt på oss, også. Vi er glade i bryllup og konfirmasjoner og sånne «happenings» – festivaler, konserter … Da vil gjerne folk fornye seg litt. Vi er avhengige av det.

– «Vil dette slå an? Det vi har satsa på – treffer det? Forstår kundene våre det? Kanskje de ikke forstår det, men vil de ha det?» Det er det som gjør dette så spennende.

Fingerspisskontroll i sortiment

Baustad forteller at han stoler på magefølelsen. I Riccardo lytter man ikke ukritisk til selgere – og man kaster seg ikke på alt som glitrer.
– Det er mange av selgerne som er veldig dyktige, men vi må passe på det vi har trua på. For oss har det vært avgjørende å være litt forsiktige, og så heller bygge oss opp etter hvert.
– Det finnes for eksempel mange merker som ligner hverandre – og vi er opptatt av at hvert nytt merke skal tilføre noe nytt. Det er litt farlig med kannibalisering, at merkene begynner å spise opp hverandre.

Han understreker at driften styres etter klare økonomiske prinsipper og et langsiktig perspektiv, ikke tilfeldigheter.
– Økonomisk har vi alltid vært stabile. Vi har prøvd å drive riktig, ha respekt for pengene, være litt bedre enn vi er, og utvikle oss etter det som skjer – og alltid kjent på den følelsen at vi skal videre. Det er det viktigste.

For dem handler økonomisk styring ikke bare om budsjetter og tall – men om holdning og dømmekraft. Det gjelder å vite hva man tror på, og tørre å stå i det.
– Det er alltid en liten frykt. Og alltid en gulrot. Men vi må ha respekt for det vi driver med og tro på det vi gjør.

Puls, kaffe – og orden

Butikklokalet på rundt 300 kvadratmeter er ryddig og oversiktlig organisert.
– Det aller første vi sjekker når vi kommer om morgenen, er at vi har puls, at det er vann på kaffemaskinen – og at butikken er ryddig

Når fedre tar med sønnene sine og sier: «Nå skal du få kjenne på hvordan det er å handle av folk» – da skjønner du at det sitter i.

Blant merkene som peker seg ut i sortimentet, nevnes Ralph Lauren, Oscar Jacobson, Gant og UBR.
– Vi prøver å samle merkene og holde butikken ryddig og fin. Det er viktig for oss at kundene kommer inn og får en følelse av at ting er på stell. Hvert merke skal få sin plass, sier Kristian Baustad.

En butikk med bånd til folk

Relasjonen til kundene stikker litt dypere enn vanlig her. Mange har handlet der i årevis, og tar med neste generasjon inn.
– Vi har vært med i konfirmasjoner, begravelser og bryllup – hele pakka. Du kommer tett på folk. Når fedre tar med sønnene sine og sier: «Nå skal du få kjenne på hvordan det er å handle av folk» – da skjønner du at det sitter i. De skal få en opplevelse, ikke bare kjøpe noe.

Baustad har fulgt utviklingen i bransjen tett. Å være våken, men ikke impulsiv, er en viktig del av tilnærmingen. Like viktig er evnen til å vite når tiden er inne for å trekke seg.
– Nå er det ikke moteskapere som skaper trendene. Det er ungdomsgrupper og miljøer. Når noen har bestemt at noe er det hotteste i verden, så følger mange etter. Og like raskt kommer reaksjonen – «det der må du ikke kjøpe, det er vi ferdige med».

Kundene i dag er raske, oppdaterte og inspirert av impulser fra mange hold.
– Og før kunne du skille litt på kundene. Nå ser du nesten ikke forskjell på far og sønn – de skal ha samme genser, uansett om de er 15 eller 70. Tidligere fikk folk kanskje mest inspirasjon fra film eller musikk. Nå er det TikTok og sosiale medier som gjelder. Det skjer veldig fort. Nå kommer de inn med mobilen i hånda, og hvis vi ikke har det de leter etter, bestiller de det et annet sted. Så det krever at man følger godt med.

Respekt foran rutine

Og akkurat det med gode kundemøter spiller inn i jakten på nye ansatte. Riccardo ser etter noe mer enn erfaring når de rekrutterer. Det viktigste er ikke alder, men typen – folk som kan snakke med mennesker i alle aldre og situasjoner.– Vi har kanskje tenkt at en 17-18-åring er litt ung, men det har vi fått motbevist mange ganger. Det handler mer om personlighet og modenhet. Jeg føler vi har vært veldig heldige med dem vi har hatt med oss. De som jobber her, skal representere butikken. Da må du møte alle med respekt, uansett bakgrunn. Og det lærer du ikke på skolen. Det må utvikles i praksis.

Erfaring fra butikk er noe av det mest verdifulle unge kan ta med seg videre.
– Det er det beste du kan lære i livet, det å prate med alle. Uansett hva du skal gjøre, så er det å jobbe i serviceyrket en utrolig fin måte å utvikle seg på. Du treffer all slags folk, prøver å hjelpe dem – og det tar du med deg videre.

Støtte i ryggen – og retning fremover

Riccardo har vært en del av Texcon i mange år. Nettverket gir både trygghet og tilgang på verdifull erfaring.
– Felles fakturering og samleregning gir en trygghet i hverdagen. I tillegg har Texcon mye kompetanse rundt seg – og vi kjenner på at det finnes likesinnede der ute.

Baustad kjenner til at andre medlemmer tar kontakt med Texcon når de ønsker seg et merkevareløft, jobbe med profilen eller få hjelp til å stake ut en ny kurs. For Riccardo har det imidlertid aldri vært behov.
– Vi har som regel visst hva vi vil. Jeg føler at det har vært vår sterkeste side. Vi har trua på det vi tror er riktig, mens vi prøver å utvikle oss.

Utvikling betyr ikke nødvendigvis store grep. Hos Riccardo handler det mer om å holde butikken i stil med det de står for, og være oppdatert der det teller.
– Du må ha en genuin interesse for det du driver med. Det er fortsatt nøkkelen, tror jeg. Og så trenger det ikke alltid være sånn at det andre sier, er riktig. Det viktigste er at du står støtt i deg selv – og liker det du gjør.