Aqua-Rakel
Rakel Korsgården har drevet Aqua Femme i Drammen i snart 25 år.

Hun startet som 18-åring på Sandvika Storsenter, i dag leder hun en av byens mest lønnsomme frittstående klesbutikker. Bak suksessen ligger en kombinasjon av tallforståelse, menneskekunnskap, erfaring og beinhard jobbing.
Det første Rakel Korsgården gjorde da hun bestemte seg for å starte butikk, var å finne et navn som begynte på A.
– Den gangen hadde vi telefonkatalog, sier hun og ler. – Du ville ligge først i registeret. Et ord på fire bokstaver husker folk. Og vann – aqua – som gir liv. Femme er kvinne. Dermed var det bestemt. Aqua Femme.
Butikken åpnet i 2001, på Torget Vest på Bragernes i Drammen. I dag, nesten et kvart århundre senere, ligger den der fortsatt. Butikken er liten, men standhaftig. Den har hatt overskudd hvert eneste år.
– Jeg har aldri solgt klær, sier Rakel. – Jeg hjelper mennesker. Det er derfor jeg selger godt. Jeg hjelper dem til å føle seg litt bedre, få litt mer mot, litt mer ro. Klær er bare verktøyet.

Fra Kolsås til Drammen
Hun vokste opp på Kolsås og hadde egentlig andre planer.
– Foreldrene mine var veldig tydelige: Jeg måtte bli lege eller advokat. Å begynne i klesbutikk som attenåring var ikke akkurat drømmen deres.
Men Rakel hadde bestemt seg. Hun begynte som ekstrahjelp i Vero Moda da Sandvika Storsenter åpnet i 1993. Det ble et eventyr.
– Jeg ble hentet av Ola Mæle etter ni måneder for å starte butikk på Buskerud Storsenter. Så ble jeg hentet tilbake av Vero Moda og ble daglig leder i Sandvika som 19-åring. Vi omsatte for 12 millioner på 80 kvadratmeter. Jeg jobbet døgnet rundt, og elsket det.
Etter noen år ble hun gift, fikk barn, og fant ut at døgnet hadde for få timer. Hun begynte å se seg om etter noe eget.
– Jeg så på Drammen. Det er en spesiell by. Drammenserne liker egne folk og egne butikker.
Bygget på magefølelse og matte
Aqua Femme ble etablert med en enkel filosofi: Drive ordentlig, men aldri vokse raskere enn kontrollen tillater. – Jeg kjøper alltid tretti prosent for lite, sier Rakel. – Hvis budsjettet sier én million, kjøper jeg for sju hundre tusen. Da har jeg slingringsmonn til
å supplere med det som selger. Hvis markedet faller, har jeg fortsatt fortjeneste. Den strategien reddet meg både under finanskrisen og under covid.
-Du må forstå tallene – prosent forteller lite, men tall forteller alt.
Hun elsker tall. Bokstavelig talt.
– Jeg får regnskapet hver måned og leser alt. Bruttomarginen min ligger rundt 56 prosent. Jeg sammenligner alltid med senterets totalomsetning for klær og sko. Hvis senteret vokser mer enn meg, har jeg gjort noe galt. Da må jeg endre vareutvalg, priser eller markedsføring. Du må forstå tallene – prosent forteller lite, men tall forteller alt.
«Hellig ku» på Bragernes
Lokalet på Torget Vest er beskjedent, uten store vinduer eller utstillingsfasade.
– Det ser ut som en hermetikkboks, sier Rakel. – Jeg har klaget i alle år, men jeg flytter ikke. Det er en «hellig ku». Du rører ikke det som går bra.
– Jeg har vært gjennom finanskriser, rentehopp og strømkaos. Hver gang er jeg fristet til å gjøre noe nytt. Men erfaringen sier: Stå i det. Ikke få panikk. Det går over.
Aquajentene
– Det er våre ansattes tittel, sier Rakel. – En aquajente skal være ærlig, presis, smilende og oppriktig interessert i kunden. Vi skal gi folk en god opplevelse, ikke bare et plagg.
-Du burde ikke ansette folk som er som deg selv. Hvis alle er like, ser ingen hva som burde endres.
For en stund siden hentet hun inn søsteren sin.
– Jeg trengte noen å dra sammen med, sier hun. – Hun har andre styrker enn meg, og det er gull. Du burde ikke ansette folk som er som deg selv. Hvis alle er like, ser ingen hva som burde endres.
Ingen nettbutikk – med overlegg
Rakel har sett kollegaer starte nettbutikk.
– Jeg valgte motsatt. Jeg skal ikke selge klær på nett. Jeg vil at kundene skal komme hit. Hvis de ikke synes det er verdt turen, da kan jeg like gjerne jobbe et annet sted. Hos meg skal de få opplevelsen – følelsen av å bli sett. Det får du ikke på skjerm.

Likevel er Aqua Femme alt annet enn analog.
– Vi har hatt over sju millioner visninger på en reels, sier hun. – Det var under covid. Vi knyttet et belte på en vest, men det tok helt av. Jeg bruker Instagram, Facebook og litt TikTok, men alt peker mot butikken. Sosiale medier er til for å trekke folk inn, ikke for å erstatte møter mellom mennesker. Hun ler når hun forteller hvordan vennegjengen blir ufrivillige modeller.
– Når de er på hyttetur hos meg, må de innimellom bidra som modeller i Aqua-klær for bilder til SoMe.
Ekte
Mange av kundene hennes har handlet hos henne i flere tiår.
– Vi har tre generasjoner som kommer inn sammen, sier hun. – Bestemor, mor og datter. Noen av de unge finner oss via TikTok, noen fordi de liker at vi er lokale. Trenden blant de unge er å handle på egen-eide butikker og second hand. Det sier noe om hvor tidsånden går. Folk begynner å verdsette ekte mennesker igjen.
Hvis du liker det du har på deg, blir du fin
På Aqua Femmes Instagram ligger et sitat: The secret of great style is to feel good in what you wear.
– Det er deler av filosofien min. Hvis du liker det du har på deg, så utstråler du trygghet. Du blir fin fordi du trives. Det handler ikke om trend, men om balanse. Min jobb er å dytte deg litt ut av komfortsonen – så du føler deg ny, men fortsatt er deg selv.
Hun smiler.
– Jeg tror kun ikke på moter. Jeg tror på mennesker.
Aldri hatt en kjedelig dag
Når Rakel snakker om butikken, er det tydelig at hun fortsatt trives etter 25 år.
– Jeg gjør alt selv: Budsjett, markedsføring, utstilling, ekspedering. Ingen dag er lik. Det er derfor jeg fortsatt står på gulvet. Det er der smilet kommer fra. Når jeg ser kundene mine gå ut døren med rett holdning og et lite løft i haken – da vet jeg at jeg har gjort jobben min.
Hun stopper et øyeblikk, tenker seg om.
– Jeg tror ikke jeg har hatt en eneste kjedelig dag på jobben. Slitsom, ja. Men aldri kjedelig.
- Du må forstå tallene – prosent forteller lite, men tall forteller alt.
- Du burde ikke ansette folk som er som deg selv. Hvis alle er like, ser ingen hva som burde endres.