Butikken der ingenting er tilfeldig
Top Man i Sandnes drives av Silje Bjelland Olsson, som kombinerer farens kremmertradisjon med egne valg i innkjøp, varepresentasjon og kundedialog. Med TikTok, nattarbeid og nøye planlagte helheter, har butikken fått fornyet kraft – uten å miste røttene.

Videreføring med egen signatur
Top Man har vært en del av Langgata i Sandnes siden 1982. Butikken ble startet av Per Bjelland – far til nåværende daglig leder Silje Bjelland Olsson – sammen med to kompanjonger.
Etter noen år i leide lokaler, fikk de mulighet til å kjøpe sitt eget. I 1992 flyttet Top Man inn i egne lokaler i Langgata, og har holdt til der siden.
Familien kjøpte ut den siste kompanjongen i 2021 og viderefører butikken med samme grunnverdier – men med sin egen stil, sin egen helhet og sitt eget blikk for kvalitet.
Farens nærvær er fortsatt sterkt. Per Bjelland sitter i styret og bidrar når det trengs – både med praktiske oppgaver og med erfaring og råd.
– Han er 85 år og var faktisk på jobb her i dag, sier Olsson.
– Han synes det er kjempestas – han kjenner nesten alle kundene våre, og de synes det er fint å møte ham igjen.
-Ved en tilfeldighet møtte vi en ung TikTok-profil i butikken, og inngikk et samarbeid som har vist seg veldig lønnsomt
Hun beskriver faren som en kremmer med lidenskap for faget, og forteller at de deler mange av de samme kvalitetene.
– Jeg spør ham ofte til råds. Han har det i blodet og følger fortsatt med – på innkjøp, på kampanjer, på utvikling. Jeg er veldig stolt av alt han har bygget. Hvis jeg klarer å holde det gående like lenge, hadde det vært noe.

Full guffe på nattestid
Det nære samarbeidet mellom far og datter strekker seg lenger enn bare verdier. De to deler også en svært lik smak – både når det gjelder produkter og presentasjon.
– De selgerne som har vært med helt siden pappa drev, sier det rett ut: «Dette er Per». Vi har de samme preferansene og kvalitetene. Vi brenner begge for å lage fine antrekk, foreslå kombinasjoner og skape helhetlige utstillinger.
Før hun ble daglig leder, jobbet Olsson som butikkmedarbeider, men mest med dekorering og utstillinger. Denne interessen har hun beholdt.
– Ofte henter jeg inspirasjon ved å sitte på kafé og se på folk, for eksempel i Stockholm. Det gir meg ideer til hva som virkelig fungerer i butikken. Allerede når vi er på innkjøp, tenker jeg nøye gjennom hvordan klærne skal presenteres – jeg kjøper aldri tilfeldig.
Og når hun jobber med utstillingene, foretrekker hun å gjøre det etter stengetid.
– Jeg er et kvelds- og nattmenneske. Når jeg er alene i butikken med høy musikk, da flyter det. Jeg kan stå i timevis og jobbe med å få alt til å stemme. Neste morgen, når noen skrur på musikken, står volumet gjerne på fullt – og da tenker de: «Aha, ja, her har Silje vært.»
-Det er en tanke bak alt – også sko, belter, armbånd og annet tilbehør
En rød tråd i vareutvalget
Den samme helhetstanken preger hele butikken. Vareutvalget bygges med presisjon, og det er aldri tilfeldig hva som henger hvor.
– Jeg kjøper ikke inn én og én del. Jeg kjøper med tanke på hvordan det skal henge sammen på veggen. At en grønn bukse ligger ved siden av en skjorte som passer, og at kunden ser det selv. Det er en tanke bak alt – også sko, belter, armbånd og annet tilbehør.
Denne helheten planlegges allerede på messene.
– Jeg liker at innkjøpene skjer effektivt og i rekkefølge, så vi får en rød tråd. Når varene kommer, vet vi at alt passer sammen. Da er det lett å lage gode utstillinger – og lett for kunden å sette sammen antrekk.
Stoler på eget konsept
Hos Top Man blandes ikke merkene på vegg eller stativ. Hver leverandør har sin tydelige plass.
– Polo Ralph Lauren har sitt område, Morris sitt. Vi gjør det oversiktlig og gjenkjennbart. Selv om vi tenker merke for merke, skal alt også fungere på tvers. Kundene skal kunne kombinere – uten at vi mikser i selve presentasjonen. Og Texcon-medlemskapet gjør det veldig lett, både for kundene og for oss.
Olsson planlegger varepakken tett sammen med butikksjefen, og gjerne med innspill fra Texcon.
– Jeg starter ofte med en samtale med Kristine Andersen. Hun kan tipse meg om noe nytt, eller bekrefte at jeg er på rett spor. Det er fint å ha noen som følger med sammen med meg. En slags sparringspartner. Men hun er også opptatt av at jeg skal stole på mitt eget konsept.
Ved varebestilling ligger gjerne Top Man ett år foran. Det betyr at de må følge nøye med, spesielt fordi yngre kunder er opptatt av trender som skifter raskt.
– For oss handler det om å være våkne nok til å bli med på trendene mens de skjer – og samtidig vite når vi skal hoppe av igjen. Det er kanskje den viktigste lærdommen jeg har fått, mener hun.

TikTok-suksess
Farens engasjement er en trygghet for Olsson, men hun lytter like mye til de yngre ansatte – og til barna sine. Det var også sønnene som fikk henne til å teste ut TikTok.
– Jeg så at det skjedde mye der, og vi hadde lyst til å nå de unge. Ved en tilfeldighet møtte vi en ung TikTok-profil i butikken, og inngikk et samarbeid som har vist seg veldig lønnsomt. Det har ført til et stort løft for de yngre merkene våre – som Polo Ralph Lauren, UBR, Morris og Pampeano – til en helt ny kundegruppe. Selv om vi også kjører egne modeller og sammensatte kampanjer, er det ofte disse unge influenser-videoene som slår mest an og gir øyeblikkelig effekt i salget. Å ha gutset litt på det er jeg veldig stolt av, forteller hun.
Gode møteplasser gir liv til sentrum
Selv om markedsføringen er noe fornyet, har selve profilen alltid vært den samme.
– Vi har aldri vært minimalistiske; vi bruker mørkt treverk, gamle kofferter og bøker. Det skal ikke være sterilt – det skal være lunt, personlig og inspirerende. Når faste kunder kommer inn, skal de kjenne seg igjen.
Hun er også tydelig på at konkurranse i byen ikke nødvendigvis er negativt. Da det åpnet to nye herrebutikker i nærheten, valgte hun å bruke det som inspirasjon.
– Det var positivt. Det gjør at folk kommer til Langgata; og jeg tenker at det handler om å gjøre hverandre bedre.
Hun synes også det er viktig at sentrum utvikles med gode møteplasser og spisesteder.
– Så fort folk har noe å gjøre eller spise, blir det mer liv her. Jeg merker stor forskjell på kundestrømmen når det skjer noe i sentrum – eller når været er bra. Vi er veldig sårbare for været her i Sandnes, og da gjelder det å gjøre det beste ut av de dagene som faktisk trekker folk ut.

Slipsopplæring og små seire
Og når folk først kommer inn dørene, er det opplevelsen i butikken som teller. Top Man har alltid hatt en bred kundekrets – og et like bredt ansattegrunnlag. Det handler ikke bare om erfaring, men også om speiling i kundeservicen.
– Kommer det inn en ung gutt, er det fint at vi har unge ansatte som kan hjelpe ham. Kommer det en voksen kunde, møter han kanskje en litt eldre selger. Det skaper tillit. Vi har alt fra skoleungdom til folk med lang fartstid, og det speiler kundene våre.
– Og jeg har lært mange unge gutter å knyte slips! De er skikkelig stolte når de går ut – og det er så gøy når de kom tilbake og forteller at de nå kan knyte, mens faren ikke kan. Det kommer også folk tilbake som kjøpte dress hos oss til konfirmasjonen for mange år siden. Nå skal de ha dress til sin egen sønn. Det betyr at vi gjør noe riktig. Og det er utrolig kjekt å være en del av det.