Hopp til innholdet

Et lite stykke Milano i en låve på Jæren 

Det er ganske langt mellom de brosteinslagte gater i Milano og duvende, myke jorder på Jæren.

Woodling kombinerer norsk håndverk, bærekraft og internasjonal design i en ombygd låve på Jæren. Foto: Magnus Kirkaas Gjertsen 

Likevel finner du en levende link i en ombygd låve mellom to hus på en gård som bærer en historie med lange tradisjoner og hardt arbeid i grunnmuren.  

Og det harde arbeidet fortsetter. For selv om ikke låven lenger rommer høy og traktorer, er det fortsatt både maskiner og liv der inne. Jordbruk er byttet ut med produksjon av tidløse plagg med en klar visjon: kvalitet, bærekraft og norsk identitet. Woodling står som et unikt eksempel på at kvalitet, lokal produksjon og internasjonal designkompetanse kan samles under ett tak – hvor som helst i verden.  

Fra mor til datter

Woodling startet ikke som Woodling. Det startet egentlig lenge før gårdsdatteren Siv Elise Selands reiste ut i verden. Mor Olaug drev Davina og med det delte de to kvinnene en felles interesse for internasjonal design og norsk håndverksarv. Etter en bachelor i Danmark og en master i fashion design i Milano, takket Siv faktisk nei til en praksisplass hos Versace for å bygge merkevare sammen med moren hjemme i Norge. Og med det kom starten på iiS by Siv Elise Seland i 2006 som senere ble til iiS Woodling i 2010. 

I 2022 tok Woodling steget fullt ut: de forenklet navnet og lanserte rebranding under navnet Woodling. Med ny logo, butikk, showroom og fabrikklokaler i låven fikk gården på Jæren en ny funksjon og et liv den nok aldri hadde sett for seg. 

Låven som en gang var en viktig del av gårdsdriften, rommer nå et høyteknologisk moteeventyr. Foto: Magnus Kirkaas Gjertsen 

Høyteknologisk låve 

Norge er kjent for mye, men klesproduksjon kommer ikke spesielt høyt oppe på lista. Både spinnerier og store skreddere er det etter hvert blitt langt mellom og de aller fleste norske merker må søke ut for å produsere klær. 

– Vi jobber alltid tett på våre produsenter, men selv om alt ser ut til å være i skjønneste orden når vi er på besøk, så er ikke det noen garanti for oss, sier Siv.  

– Da vi valgte å investere stort for å flytte produksjonen til Norge, var dette en av hovedgrunnene; vi ville sikre at de som jobber med å ta frem våre produkter har det bra. Enten det er snakk om dyrevelferd eller gode arbeidsforhold. 

Og med det tok Woodling et stort steg. Sammen med investor Harald Mjølne investerte de i 2021 i to svært avanserte 3D-strikkemaskiner, også kalt WholeGarment fra ShimaSeiki. Disse gir sømløse plagg med minimalt avfall og høy teknisk presisjon.  

Med disse på plass kunne man endelig produsere klær i Norge, men det dukket opp en liten utfordring; det fantes ingen som hadde kompetansen til å programmere maskinene!  

– Det ble faktisk en av de største prosessene våre, å finne folk som var villige til å lære seg dette nye «håndverket». Det har blitt noen runder med plagsomme barnesykdommer på veien, men vi har lært helt utrolig mye samtidig, forteller Siv.  

Avanserte strikkemaskiner lager alt fra tynne og myke til tykke og varme strikketyper. Foto: Magnus Kirkaas Gjertsen 

Og resultatene kom.  

– I 2023 hadde vi hatt maskinene i to år og hadde mellom 5 og 10% av all produksjon inhouse. Vi kjente at det tok litt tid på å få riktig finish og passform på det vi lagde selv, men i løpet av 2024 var vi oppe i 40% egenprodusert og nå i 2025 er vi oppe i 80%. Det har tatt over tre år å få programmereren vår opp på det skyhøye nivået han er på nå, men det er virkelig verdt det! 

Og maskinparken har vokst jevnt. I dag er hele syv maskiner i arbeid på låven.  

– Nå dekker vi alle ulike tykkelser på garn og kan strikke alt fra tynne, mellom og tykke strikketyper, noe som gir oss en fantastisk frihet i designfasen sier Siv.  

Lokale materialer og bærekraft i fokus 

Woodling legger stor stolthet i nøye utvalgte materialer: norsk ull fra Sandnes Garn, peruansk alpakka, mongolsk kasjmir, lin og merino, ofte fra italienske spinnerier.  

Dette sikrer oss høy kvalitet, med sporbarhet på både dyrevelferd og arbeidsforhold. Jeg er spesielt glad for at vi kan bruke garn fra et spinneri bare 20 km fra låvedøra. Det er så ultralokal produksjon som man kan få og det forsterker merkenavnets autentisitet, sier Siv og legger til; – Vi driver også med miljøfokusert teknologiinvestering og har en egen maskin som kan rekke opp gamle plagg for gjenbruk av garn. Det er viktig for oss å jobbe med sirkulære produksjonsmodeller, reparasjonstilbud og tilpasning etter kundens mål.

Produksjonen benytter kortreiste råmaterialer som norsk ull for å sikre høy kvalitet. Foto: Magnus Kirkaas Gjertsen 

Med et internt designteam utdannet i København, Milano, London og Esmod i Oslo, leverer Woodling ren skandinavisk og tidløs design med fokus på holdbarhet og passform. Målet er plagg som kan brukes år etter år og være en tydelig motreaksjon mot fast fashion.  

De setter også mangfold på agendaen, blant annet ved å bruke Emma Ellingsen i deres kampanjer – et signal om nytt og inkluderende nordisk mote. 

Et etisk løfte 

Woodling representerer fremtiden i norsk motebransje der kvalitet, teknologi og designkompetanse kombineres for å skape en bærekraftig, aspirerende modell for fremtiden. Med stadig økende kapasitet, åpne produksjonslokaler for besøk og muligheter for skreddersøm og samarbeid, ligger det store muligheter både for lokal synlighet og internasjonal vekst. 

– Vi vil alltid etterstrebe å skape klær kundene våre nærmest bruker opp. Klær som kan leve gjennom hele året og over mange år. Vi jobber kontinuerlig for å utvikle oss på både kvaliteter, uttrykk, pris og produksjon, men vi skal aldri gå på akkord med vårt etiske og moralske kompass. Klær fra Woodling skal være trygge for våre kunder. Det er kanskje vårt aller viktigste kundeløfte; klær med kort reisevei og god samvittighet som varmer avslutter hun.

Siv Elise Seland satser på lokal produksjon og kortreiste materialer for å bidra til en mer ansvarlig motebransje. Foto: Magnus Kirkaas Gjertsen