Flortex klær på Storslett er butikk for hele bygda
På Storslett, sentrum i Nordreisa kommune, driver Lill Josefsen familiebedriften Flortex klær. I en kommune med drøyt 4800 innbyggere har butikken vært en institusjon i snart 40 år.

– Jeg vokste opp i butikken, men jeg skulle jo aldri jobbe med klær. Da jeg flyttet hjem var butikken til salgs, og plutselig var det jeg som sto som eier. Det har jeg aldri angret på, forteller hun.
Fra blomster og tekstiler til fullsortiment
Flortex-navnet ble skapt da foreldrene til Lill slo sammen blomster og tekstil til ett konsept. På åttitallet besto sortimentet av både klær og blomster, før moren etter hvert rendyrket blomster, og klesdelen ble igjen hos datteren.
– I over 20 år solgte vi faktisk både klær og blomster i samme lokale. Nå er det bare klær, men det brede tankesettet sitter igjen. Hos oss skal hele familien kunne handle.
Butikken har i dag cirka 400 kvadratmeter salgsflate, men virker større enn fasaden tilsier, ettersom lokalet er bygget ut flere ganger.
– Det ser lite ut fra gata, men vi har plass til både dame, herre, barn, sport og tilbehør. Folk blir overrasket når de kommer inn.
Sportsavdeling og klubbdrift
Et viktig steg i utviklingen kom da Flortex klær ble med i Stadion-kjeden. Sportsklær er blitt en naturlig del av hverdagen for mange kunder i Nordreisa.
– Her går folk i turklær til butikken, på jobb og på fjelltur. Vi så tidlig at vi måtte kunne tilby den typen klær. I tillegg har vi klubbavtaler med både håndball og fotball, noe vi hadde allerede før vi ble en del av Stadion. Det gir et ekstra bein å stå på. Når vi ligger på landet, må vi tenke litt bredt og tiltrekke oss forskjellige kundegrupper.
-Når vi ligger på landet, må vi tenke litt bredt og tiltrekke oss forskjellige kundegrupper.
Konkurranse på alle fronter
Til tross for at Storslett er lite, finnes det konkurrenter i alle segmenter: tre damebutikker, en herrebutikk, en barnebutikk, samt konkurrenter innen sport og sko.
– Alle er frittstående, akkurat som oss. Men vi har overlevd i 40 år, og jeg tror det handler om at vi er tett på kundene. Vi vet hva som selger, og vi kjenner kundene våre!
Lokale og tilreisende kunder
De fleste kundene er lokale, men rundt ti prosent av salget kommer fra hyttefolk, ferierende og bobilturister.
– Jeg har kunder som bor på Østlandet, og som kommer innom hver sommerferie. De følger oss gjerne på sosiale medier, og de legger turen innom oss hvert år. Andre kommer med bobil fra Tromsø eller Alta og stopper fordi vi har stor parkeringsplass og er en lett tilgjengelig, annerledes butikk.
Vareinnkjøp med kundene i hodet
Innkjøp skjer to ganger i året i Oslo, i tillegg til messer og digitale bestillinger.
– Ofte kan se for meg hvem som kan kjøpe plagget. Jeg tenker at «den kan hun bruke» – og da vet jeg at jeg får solgt det.

Samtidig er hun bevisst på å holde lageret nede, selv om hun innrømmer at det er krevende med et så bredt sortiment.
– Mange leverandører vil at vi skal kjøpe for 100 000 kroner per sesong, men det er uaktuelt for oss. Vi må kunne plukke mindre.
Nettbutikk og sosiale medier
Flortex klær har en egen nettbutikk som står for 5–7 prosent av salget.
– Det er ikke store volumer, men vi sender mellom én og fem pakker om dagen. Likevel er nettbutikken utrolig viktig fordi kundene orienterer seg der før de kommer i butikken. Mange kommer inn med mobilen og viser oss hva de har sett på nett.
-Vi ser at folk kommer innom fordi de har sett noe på Instagram eller Facebook.
Josefsen legger også stor vekt på å være aktiv på sosiale medier.
– Vi prøver å poste nesten daglig. Det er gratis markedsføring, og vi ser at folk kommer innom fordi de har sett noe på Instagram eller Facebook. Kanskje ikke samme dag, men uken etter. Det er helt klart verdt innsatsen.
Familiebedrift i praksis
I dag er det Lill og søsteren Gunn Josefsen som jobber heltid i butikken, i tillegg til Camilla Sommerbakk i en 80 % stilling, med ekstrahjelp fra både mor og yngre medarbeidere.
– Vi er en skikkelig familiebedrift. Søsteren min styrer nettbutikken, mens jeg tar meg av kontorarbeid. I butikken står vi begge, og vi utfyller hverandre.
De har også en egen sydame som legger opp bukser og jakker, en service mange kunder setter stor pris på.
Kundeklubb og lojalitet
Flortex klær har nylig etablert en egen kundeklubb med SMS-utsendelser, bursdagshilsner og rabattkoder.
– Folk synes det er artig å få en liten påminnelse og en fordel innimellom. Vi ser at det skaper lojalitet. Samtidig har vi kunder som ikke er så opptatt av shopping, men som kommer fast to ganger i året for å fylle opp garderoben. De er gull verdt.
Texcon som fellesskap
Familien har vært med i Texcon siden starten. Faren var en av de første medlemmene i den gamle Tekstilkjedens tid.
– Texcon gir oss både inspirasjon og trygghet. Vi får råd om alt fra innkjøp til kassesystemer. Og på Texcon-eventene møter vi kolleger som deler erfaringer. Mange av de nye merkene vi har tatt inn er tips vi har fått derfra.
Nett og nye generasjoner
Når hun ser fremover, er Josefsen mest bekymret for de yngste generasjonenes netthandelvaner.
– De er så spesifikke. De vil ha den jakken i den fargen og akkurat den størrelsen. Klarer vi ikke levere, bestiller de på nett. Før kunne du lokke med «se denne i stedet», men det er mye vanskeligere nå.
Likevel tror hun at service og nærhet vil være Flortex klær sin styrke også fremover.