Hos Josefine på Gol tenker stort
Anita Gjengedal driver en butikk som rommer mer enn klær. Her finner du mote, interiør, møbler, kafé med skjenkebevilling og nettbutikk under ett tak.

– Gol er et lite sted med et stort knutepunkt, sier Anita Gjengedal. – Vi har kunder fra hele landet og har et vareutvalg som både har stor bredde og eksklusive merker.
Stor arbeidsplass
Gol har 5000 innbyggere, og 30 av dem jobber hos Hos Josefine. I løpet av de årene Anita Gjengedal har drevet Hos Josefine har hun sett omsetningen vokse fra 600.000 til det hundredobbelte. Nå har hun kunder over hele Norge.
– Vi tenker nasjonalt, og nettbutikken er like viktig som den fysiske butikken.
– Vi ligger midt i trafikken mellom øst og vest. Hyttefolk, turister, fastboende, alle passerer her. Det gjør at vi kan ha et sortiment som hører hjemme i en mye større by.
– Vi tenker nasjonalt, og nettbutikken er like viktig som den fysiske butikken. 50 % av omsetningen kommer fra nettbutikken. Folk ser oss på Instagram, og neste gang de er i Hallingdal, stikker de innom. Den koblingen mellom nett og fysisk butikk er gull verdt.

Ekte bilder og ekte mennesker
Hos Josefine har et uttrykk som er lett å kjenne igjen. Alle bilder tas av og med egen ansatte.
– Vi bruker ikke modeller. Vi tar bildene selv. Kundene kjenner igjen folkene fra butikken, og det gjør noe med troverdigheten. De store bruker mer og mer AI og retusjerte bilder, mens vi holder oss til ekte mennesker. Det fungerer bedre.
Hele huset henger sammen
Butikken rommer fem kategorier: dame, herre, junior, interiør og møbler.
– Vi bygger alt sammen slik at det henger visuelt. Klær, farger, tekstiler – alt skal kunne snakke sammen. Det er viktig for oss, sier hun.
Da butikken flyttet inn i nye lokaler, bygget de kafé og vinbar samtidig.
– Vi ønsket et sted der folk kunne sitte, spise og ta et glass vin. Det gjør besøket roligere, og opplevelsen større.
– Vi må støtte norsk tekstilindustri. Det er kunnskap, arbeidsplasser og identitet.
Norsk design
Hos Josefine kjøper norske merker der hun kan.
– Vi må støtte norsk tekstilindustri. Det er kunnskap, arbeidsplasser og identitet. Når vi har et norsk alternativ, velger vi det.
Hun peker også på at farger og uttrykk må tilpasses norske forhold.
– Vi har seks måneder mørke og snø. Da trenger vi farger. Hvis alt blir grått, blir det trist. Vi velger varme toner selv når trendene peker andre veier.
Menneskene bak
Hos Josefine har en stab med lang fartstid. Når Anita Gjengedal skal forklare suksessen, er det viktig å trekke frem medarbeiderne.
– Den første jeg ansatte, Janne Navrud, jobber her ennå. Mange begynner som ungdommer, kommer tilbake etter studier og blir værende. Det er vår kultur, sier Gjengedal.
Hun mener nøkkelen er å gi ansvar.
– Hvis alt skal gå gjennom én person, stopper alt. Jeg vil ha folk som kan mer enn meg. Gjengedal har lenge vært opptatt av fagopplæring i varehandel.
– Butikkfaget har fått lav status. Det må vi snu. Derfor har jeg presset på for at Texcon og Virke skulle lage en opplæringsmodell. Nå skjer det. Det for at Texcon og Virke skulle lage en opplæringsmodell. Nå skjer det. Det er viktig.

Reparasjon fremfor reklamasjon
Hos Josefine har redusert reklamasjoner med over 60 prosent ved å håndtere alt selv.
– Vi reparerer det som kan repareres. Det er bedre for miljøet og for kunden, sier hun.
Hun mener dette er et holdningsspørsmål. Når kunder kommer tilbake med en bukse som er revnet, får de som svar at de ikke vil få en ny bukse, men at Hos Josefine vil reparere den, og når kundene sier at de ikke bor på Gol, får de høre at det ikke er et problem. Hos Josefine sender buksen og leverer over hele landet.
Fellesskap og fremtid
Anita Gjengedal bruker Texcon aktivt og trekker særlig fram nettverket som verdifullt.
– Da vi skulle starte herreavdeling, fikk jeg hjelp av tre andre Texcon-butikker, forteller Gjengedal, som tror fremtiden ligger i kombinasjonen av lokalt forankret drift og nasjonal rekkevidde.
– Gol er ikke en begrensning. Det er utgangspunktet vårt og en stor del av identiteten vår, avslutter Anita Gjengedal.