Styrket ut av pandemien

Stig Rolfsen mener pandemien har endret bransjen til det bedre.

Den 1. april 2020, 20 dager etter at Erna Solberg innførte «de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid», skrev Stig Rolfsen dette på butikkens Facebook-sider: «Min familie har drevet forretninger i Tønsberg i over 50 år, og det vi opplever nå er vår mest utfordrende periode.»

– Hvordan har du det nå?

– Kanonbra, svarer Rolfsen. I 2020 var det uvissheten som var utfordringen. Vi visste ikke hva som skjedde fra dag til dag, og det var det heller ingen av oss som hadde erfaring med denne situasjonen. Men det gikk veldig bra. Vi måtte, som mange andre, gå til permitteringer. Det var absolutt ingen hyggelig situasjon. Men vi har alltid vært veldig nøye med å ha god likviditet, så vi visste at vi ville klare oss. Ikke i det uendelige, men hvert fall en lang stund.

– Det er «alle mann på jobb » som gjelder nå.

Stig Rolfsen

Rolfsen ble etablert i Tønsberg i 1987. Den gang var det Stig Rolfsens far som overtok Norges første Adelsten-butikk. Nå eier Stig Rolfsen bedriften sammen med to søsken, og det er han som driver butikken.

– Har pandemien forandret Rolfsen?

­– Den har ikke bare forandret Rolfsen, den har forandret hele bransjen. Mange hadde hatt mange gode år, og så har økonomistyringen kanskje blitt litt svak, kanskje er det også blitt et årsverk eller to for mye. Nå har man justert kostnadene og alle går litt raske. Det er «alle mann på jobb» som gjelder nå. Dette er i hvert fall det inntrykket jeg får når jeg snakker med kollegaer. Jeg tror også mange har fått bedre kontroll på varelageret sitt.

BT: jeg er never out of stock på dresser, gensere, bukser og skjorter, sier daglig leder Stig Rolfsen.

– Hadde dere ikke kontroll på varelageret før pandemien?

– Jeg har alltid hatt et sterkt fokus på dette. Når jeg leser regnskapene til en butikk, sammenligner jeg alltid varelageret med vareforbruket i løpet av året. Og da er min gylne regel at varelageret bør være godt under halvparten av vareforbruket. Har du i løpet av året brukt fire millioner på å kjøpe inn varer, bør varelageret i hvert fall ikke være høyere enn to millioner. Og så er det selvfølgelig en viktig forskjell på gamle varer og nye varer. Rolfsen er en herreforretning, og mye av det vi selger er det jeg kaller NOS-varer – Never Out of Stock. Dette følger jeg også grundig med på.

– Never out of stock?

– Ja, NOS-dresser, for eksempel. Jeg er never out of stock på dresser, gensere, bukser og skjorter. Kundene forventer at jeg har disse varene. Den blå, rundhalsede genseren, den går år etter år. Jeg har selvfølgelig alltid en hvit t-skjorte på lager, for å si det på den måten, og en pen dress. Vi begynte med Eton-skjorter for et års tid tilbake. Det har vært en kjempehyggelig historie, og jeg kan jo ikke plutselig si til kunden at «Nei, nå er jeg tom på lager.»

– Alle må være inkludert, også er det viktig å gi folk oppgaver.

Stig Rolfsen

– Du sa at dere har vært nøye med å ha god likviditet …

– Dette lærte jeg av faren min, som igjen lærte det da han jobbet for Kjølner-familien, de som startet Adelsten. I min familie sier vi: «Har du en million i overskudd, så er det ikke noe vits å ha det hvis du øker varelageret med en million.» Sitter du i et styre, er det i hvert fall slik at det minste kravet du kan ha er at det finnes et likviditetsbudsjett. Det gir kontroll. Rolfsen har aldri opplevd å være i en situasjon hvor vi må begynne å prioritere hvilke fakturaer vi skal betale. Det er utrolig godt å slippe sånt, da sover man bra. Vi tømmer ikke firmaet for utbytte hvert år. Vi lar penger stå igjen slik vi kan ha en krigskasse for alltid å kunne møte utfordringer. Dessuten gir det oss muligheter dersom en leverandør ringer og spør om vi vil kjøpe et vareparti som vi vet er bra varer. Da kan vi bare klaske til. Et godt vareparti genererer jo egentlig bare mer penger på bunnlinjen.   

– Hva mer har skjedd med bransjen under pandemien, er ikke Internett blitt viktigere?

– Jo, alle har større fokus på det digitale. Jeg uttalte så sent som i 2020 at vi aldri skal ha nettbutikk, men året etter åpnet vi faktisk rolfsenshop.no. Og det har vært en grei sak det. Men de fleste mannfolk tenker: «Nå skal jeg ha ny skjorte, og den skal jeg ha nå og ikke om fire dager. Jeg vil kjenne på kvaliteten, og jeg orker ikke å drive og sende frem og tilbake.» Det selges selvfølgelig mye klær på nett, jeg er ikke naiv, men jeg vil bruke 98 prosent av tiden min i den fysiske butikken og bruke kreftene der det er viktigst for oss. Nettbutikken får heller være et litt sånn morsomt supplement ved siden av.

–  Men opplever dere ikke at folk kommer i butikken for å spørre etter klær som de har sett på Rolfsens Instagram-konto?

– Det gjør vi, og vi opplever det spesielt fra nettbutikken. Kundene har vært i nettbutikken, og nå skal de ha den jakken de så på nettet. Men det jeg kanskje opplever som mest trafikkdrivende er SMS-kundeklubben vi har startet. Dette er en veldig effektiv markedsføring og rimelig måte å treffe kundene på.  

– Hvordan er det å drive butikk i Tønsberg?

– Tønsberg er en bra handelsby, og det har den vært i mange, mange år. Vi har en fantastisk bra markedsforening her i byen, som jobber veldig bra. Det skjer mye i Tønsberg, og jeg synes byen er frempå. Vi er en aktiv by, mer aktiv enn for 20 år siden faktisk. I tillegg er Tønsberg en attraktiv sommerby, og så er vi så heldige at vi har Tjøme som ligger der det ligger. Det kommer masse Oslo-mennesker i sommerhalvåret, som skal på hyttene sine. Og de handler villig vekk. Vi opplever at juni er større enn desember.

– Du sa du snakket med kollegaer. Hvem snakker du med da?

– Nei, det Texcon-medlemmer, rett og slett. Og dette er en av grunnene til at det er fint å være medlem av Texcon, at man har en kollegial arena. For meg er dette det viktigste med Texcon. De jeg prater mest med er de jeg kaller for Vestlandsbanden. Når vi er på messen i København, går vi ut og spiser sammen og utveksler erfaringer. Og når det er Texcon-møter, har vi faktisk møttes en dag eller en kveld før for å sitte og prate sammen. Det er lærerikt, og det er en fin måte å utveksle erfaringer på. Vi har nesten blitt mer kamerater enn kollegaer etter hvert. Har jeg en utfordring, kan jeg ringe en av dem og snakke om det, og de kan ringe meg. Og vi stoler på hverandre.

– Hva synes du om måten Texcon drives på for tiden, da?

– Vet du hva? Jeg synes det er kjempebra. At man har folk man kan diskutere med er flott. Dette er viktigere enn om bonusen på nyttår kommer. Jeg synes Texcon gjør en flott jobb.

– Er det noe du er overrasket over at jeg ikke har spurt deg om?

– Ja, kanskje hvor viktige de ansatte er.

– Da spør jeg deg om det. Hvor viktige er de ansatte?

– Nå er vi syv stykker med ekstrahjelp, og det er viktig at alle trives på jobb og at det er et godt miljø her. Alle må være inkludert, og så det er viktig å gi folk oppgaver. Vi er som et fotballag, vi er ikke bedre enn den dårligste. Er det noe vi er opptatt av her, så er det at det skal være høyt under taket. Man skal kunne si fra hvis det er noe man ikke er fornøyd med, og vi skal ha det gøy. Vi skal kunne tulle med hverandre, og vi skal kunne le bak disken med hverandre, og få kunden til å føle at han er med i den latteren. Du har ikke en fornøyd kunde, før han kommer tilbake igjen.