Jeg liker ordet fornyelse bedre

Likviditeten i norske tekstilbutikker har aldri vært mer presset enn nå, og mange må kutte kostnader. Følgelig tvinges man til å gå løs på de største postene, som alltid er husleie, varekost og personalkost. Her kommer imidlertid en oppfordring om å ta en titt på de mindre postene. Butikker som gjør det, kommer styrket ut av koronatiden.

Thomas Vethe er daglig leder i Texcon.

Først vil jeg takke for velkomsten!

For tre år siden kom jeg til tekstilbransjen fra rørleggerbransjen, og det var sikkert mange som grublet på om jeg hadde noe å tilføre. Det får andre vurdere. Jeg vil bare si tydelig at motebransjen har tilført meg veldig mye. Først og fremst har jeg stor glede av å møte og snakke med dyktige kjøpmenn. Norsk klesbransje består av folk som lever og ånder for faget sitt. Blant medlemmene i Texcon finner du eiere som driver Norges mest lønnsomme klesbutikker, og som år etter år treffer på trender, sørger for solid bunnlinje og – kanskje viktigst: Fornyer seg.

Ikke aksepter tallene fra i fjor

En av de viktigste lærdommene jeg fikk med meg etter å ha jobbet mange år i et internasjonalt konsern, er at du aldri akseptere tallene fra i fjor. Hvert eneste år må du bruke mye energi og legge nye planer for hvordan inntektene kan økes og kostnadene reduseres.

Jobb smartere

På kostnadssiden handler ikke dette først og fremst om hvordan du klan knipe inn og spare, men om hvordan du kan jobbe smartere, finne nye løsninger og videreutvikle driften. Her har motebransjen mye å lære. Nøkkelspørsmål er ikke » har vi gjort alt vi kan for å spare penger?» Det viktigste spørsmålet er: » har vi gjort alt vi kan for å ha de riktige avtalene og synergiene for fremtiden?» Dessverre er sannheten for mange butikker at de ikke endrer seg hvis ikke de må. Nå har korona sørget for at vi må.

Gode dealer

Texcon er et innkjøpssamarbeid . En av våre oppgaver er å inngå dealer for medlemmene. Det handler selvfølgelig om å fine gode merkevarer og sikre at medlemmene har gode betalingsbetingelser, men det handler også om de små kostnadspostene. Her er ett eksempel.

Betalingsløsninger

Hver gang noen bruker kredittkort i butikken går 1,2 – 1,5 % til kortutsteder. Dette er 1,2 – 1,5 % i minus direkte på topplinjen. I snitt er mellom 15 og 20 % av alle kjøp Visa – og Mastercard-transaksjoner, men mange butikker har en langt høyere andel. I Texcon har vi fremforhandler avtaler som halverer denne kostnaden. Så vil noen si at alt i alt blir ikke dette en veldig stor sum for min butikk, men før du bestemmer deg for å la være å gjøre noe med dette, spør deg selv: Hvor mye mer må du selge for å tjene inn disse pengene?

Fornyelse handler om å utfordre seg selv

Vi må tørre å utfordre oss selv – ikke bare i dårlige tider som vi er i nå, men også når vi kommer igjennom koronaen må vi fortsette å utfordre oss selv; Jobber vi riktig med varemottaket? Jobber vi riktig med lageret? Er lagerstyringen god nok? Har vi riktig regnskapsbyrå? Har vi riktig kassasystem? Hva med betalingsterminalene – og alarmsystemet? Hvordan kan vi gjøre prosessene smartere? Har vi tenkt på alt?

Jeg gleder meg til dette er over!

I min forrige jobb støtte jeg på en underleverandør som drømte om at VVS-bransjen fikk en liten finanskrise hvert femte år. Da jeg spurte ham hvorfor, svarte han: » jo, for da våkner folk. Og så skjønner de at vi må se på alternative produkter. Vi må se hvordan vi jobber , vi må tenke smartere.»

Mer tid til videreutvikling

Jeg unner ingen den tiden vi er gjennom nå. Det er tøft og urettferdig. Jeg vil bare minne om at vi aldri må slutte å tenke på hvordan vi kan fornye oss. Til syvende og sist handler dette om å bruke ressursene riktig, bruke mer tid på videreutvikling, og faktisk også om å gjøre kundeopplevelsen bedre og å gjøre det enda mer gøy både å jobbe i og drive klesbutikk. Da vokser både toppen og bunnen. Vi snakkes!

Thomas