Tretti år med egne valg
Systemer og konsepter kommer og går. YOU WHO har gjort det på sin måte siden 1994.

Da Geir Inge Kaldestad og Arne Røyrvik åpnet YOU WHO på Husnes Storsenter i 1994, fantes det ikke en forretningsplan. De hadde jobbet i butikk, trivdes med det – og bestemte seg for å starte noe selv.
Siden da har de stått i samme lokaler, med beina godt plantet på butikkgulvet, og tatt alle avgjørelser uten innblanding fra noen.
– Når du står i butikken hver uke, kjenner du både kundene og stedet, sier Kaldestad.
– Det gjør det lettere å velge riktig, enten det gjelder vareutvalg eller hvordan ting skal se ut.
Navnet YOU WHO kom først et par år inn. Da hadde butikken allerede rukket å hete Xpress, og de to eierne var i ferd med å bli med i et dansk kjedekonsept. Det ble med tanken.
– Da vi hoppet av den karusellen, ble ting bedre, sier Kaldestad.
I dag regnes YOU WHO som en lokal merkevare.
– Alle vet hvem vi er. Vi forsyner hele Kvinnherad med merkevarer og får ofte hyggelige tilbakemeldinger fra tilreisende, sier han. Men det er ikke bare et navn folk kjenner – det er en måte å jobbe på, som mange kunder også merker.
Kundene først – alltid
YOU WHO er en butikk med to tydelige retninger – yngre og mer voksen – både på dame- og herresiden. Men det handler ikke om segmenter på et Excel-ark.
– Vi prøver å lese kunden. Det er ikke alltid de vet hva de trenger selv, sier Røyrvik.
– Vi dytter ikke på noen noe. Vi hjelper folk med å finne det de egentlig ser etter.
Det høres enkelt ut, men det krever erfaring, tilstedeværelse og evne til å se folk. Begge eierne står i butikken jevnlig – hver uke, hele året. Det er ingen mellomledd. Og det merkes.

Sortimentet er sammensatt med tanke på oversikt og flyt. Butikken er på 450 kvadratmeter, og alt som selges, er valgt ut med omhu.
– Skal noe inn, må noe ut. Det handler om oversikt – både for oss og for kundene, sier Røyrvik. Utvalget inkluderer merker som Gant, Mac, Gabba, Ricco Vero, Calvin Klein, Jack & Jones, Only, Floyd, Sisters Point, Levete – en blanding av kvalitet og prisvennlighet.
Å gjøre ting på sin måte
YOU WHO fikk sitt nåværende preg da Husnes Storsenter bygget en ny etasje.
– Vi fikk det beste lokalet. Det løftet både omsetningen og resultatet, sier Kaldestad. Butikken har beholdt strukturen og retningen siden. Både innkjøp og eksponering gjøres fortsatt internt.
– Vi kjenner butikken og kundene. Da vet vi også hvordan ting bør se ut, sier han.
–Vi vil ikke ha for stor varemiks. Det blir uoversiktlig, både for oss og for kundene.
De beskriver det som en stille styrke: Å ta egne valg uten å måtte overbevise noen andre først.
YOU WHO har også vært medlem i Texcon i mange år.
– Vi bruker Texcon mye når det gjelder struktur og innkjøp, og det er en veldig god støtte å ha. Men samtidig vi står helt fritt, og det er viktig for oss, sier Kaldestad.
Han legger til at det ikke er aktuelt å bli en del av en kjede med sentralstyrte sortiment.
– Det hadde vi ikke klart. Vi må få velge selv. Det er jo det vi syns er gøy – å sette sammen butikken vår selv.
Erfaringen fra Cubus har bekreftet hvor viktig det er for dem å kunne styre butikk hverdagen selv.
– Der var mye lagt opp på forhånd. Her setter vi rammene selv, og det gir oss både frihet og ansvar, sier Røyrvik.
To eiere, én butikk
Kaldestad og Røyrvik har vært partnere siden starten. Eierandelene er ulike, men avgjørelsene tas i fellesskap. – Vi har aldri hatt behov for å telle stemmer. Vi blir enige, sier Kaldestad.
YOU WHO prøvde en periode med en butikk i Knarvik, men valgte å selge.
– Det ble for langt unna. Vi vil ha kontroll, og det får vi her, sier Røyrvik.
Det handler ikke om kontroll for kontrollens skyld – men om nærheten til det som skjer i butikken. Det gir trygghet. Både for dem og de ansatte.
Flere i personalet har jobbet der i over 20 år.
– Det betyr mye. Vi kjenner hverandre godt, og det gir en helt annen dynamikk, sier Kaldestad.

Å selge på egne premisser
YOU WHO bygger ikke driften på rabatter.
– Vi vil helst selge til full pris. Med god service og riktige varer trenger man ikke lokkepris, sier Kaldestad.
– Det er sånn vi liker å jobbe. Du selger en vare fordi den passer – ikke fordi den er satt ned.
Å ikke følge kampanje sesongene slavisk gir også en frihet. De kan velge tempo, tone og eksponering selv.
– Det blir ryddigere. Og det gjør det enklere for kundene å stole på det de får, sier Røyrvik.
–Vi bruker Texcon mye når det gjelder struktur og innkjøp, og det er en veldig god støtte å ha. Men samtidig vi står helt fritt, og det er viktig for oss.
I eget tempo videre
Etter tre tiår med samme eiere på samme sted er det kanskje ikke så rart at de er i en fase hvor de begynner å se på neste steg, men det er ingen hast.
– Generasjonsskifte er et tema som dukker opp nå og da, men vi har det bra, og butikken går som den skal, sier Kaldestad.
I dag er de ikke ute etter å vokse for vekstens skyld. De setter pris på det de har skapt, og det er ikke et mål å bli større. Det viktigste er å beholde kontrollen og oversikten – og kunne gi kundene det de trenger, med fokus på kvalitet og service.
– Vi trives best når vi har oversikt. Når vi vet hva som er på gulvet, og hvem som kommer inn døra, sier Kaldestad.
– Og det har fungert fint, uansett om det er en kunde på 69 eller på 28 som kommer inn.