Historien om Texcon
Historien om Texcon startet lenge før internett og gatemote, men selve navnet Texcon er ganske nytt, nærmere bestemt fra 2007, da «Tekstilkjeden» og «Herrcon» fusjonerte.

Utspringet til det som i dag er Texcon, er en historie om kløktige kjøpmenn landet rundt, som sammen tok på seg risiko og utfordringer for å sikre et best mulig resultat for virksomhetene sine. På veien mot økonomisk suksess fant samarbeidsgruppen samhold, vennskap og gode verdier – verdier som fremdeles står sterkt den dag i dag.

Det startet på Sørlandet
Alle som kjenner til Norges historie, vet at det å samle flere småkonger under samme tak ikke er gjort i en håndvending, og historien om Texcon er intet unntak i så måte.
Fusjoneringen av flere grupperinger, datidens kjøpmenn, starter for Texcons del så langt tilbake som i 1962 – da ord som «kjøpmann» og «disponent» fortsatt var en del av hverdagsvokabularet, og det i stor grad var herreklær på agendaen i tekstilbransjen.
Samarbeidet ble startet av en gruppe kjøpmenn som holdt til på Sørlandet, nærmere bestemt Kristiansand. Gründerne så raskt fordelen av å bli en gruppering som kunne samarbeide om innkjøp, og utfordre den eksisterende ordningen der merkevarene satt på store deler av makten.
I 1962 satte de fire første kjøpmennene seg ned for en prat – en prat som senere ble en avtale.
De fire gründerne var Asbjørn Reinertsen, Kristoffer Onarheim, Karsten Johannessen og Øystein Pettersen. Sammen kjøpte de det lille engrosfirmaet Knut Hagen & Co.

Fra business til vennskap
Etter historien å dømme, bar det frukter av det nyetablerte samarbeidet og firmaet. Fra den spede begynnelse i 1962, med kun fire partnere, vokste medlemslisten til 13 stykker i løpet av årene frem til 1966.
I mars 1966, samtidig som Norge nylig var blitt introdusert for det kontroversielle miniskjørtet, ble det holdt en konstituert generalforsamling i Knut Hagen & Co. Mens verden diskuterte om skjørtelengden skulle være henholdsvis 12 eller 7 centimeter over kneet, satt de tretten kjøpmennene seg ned rundt langbordet for å planlegge fremtiden.
De bestemte seg for å inngå et innkjøpssamarbeid, og at hovedkvarteret for samarbeidet skulle ligge i Kristiansand. Fra kontorlokalene ønsket de nyetablerte kompanjongene å utfordre den sterke posisjonen til merkevarene i bransjen og samtidig utarbeide gode avtaler og priser som var gunstige for sine egne medlemmer.
Samtidig utviklet medlemmene samhold og vennskap – viktigst av alt, allierte å drive butikk sammen med. For det var en kjensgjerning at det å være kjøpmann på 60- og 70-tallet kunne være et ensomt yrke. Gjennom samarbeidet fikk medlemmene mulighet til å dele sine erfaringer, håndtere utfordringer i fellesskap og skape tryggere rammer for sine foretak.
Arbeidet startet raskt med å engasjere ulike merkevarer, forhandle frem gode avtaler og bygge opp leverandøravtaler. Leverandører som stod på blokken i oppstartsfasen, var blant annet Salhus Tricotagefabrik i Bergen, som produserte strikket tøy, og den anerkjente Nordisk Hattefabrikk, også i Bergen.

Herrcon ser dagens lys
To år etter generalforsamlingen – i mars 1968 – ble det bestemt at Knut Hagen & Co skulle bli et aksjeselskap. Det som nå hadde vokst til 15 kjøpmenn i selskapet, bestemte at alle skulle få kjøpe én aksje hver, pålydende 1000 kroner. Dette ble begynnelsen på et større innkjøpssamarbeid, og i 1972 ble det behov for fornyelse. Da så AS Herrcon dagens lys.
Med nytt navn og økende antall medlemmer ble det behov for å ansette en leder i den voksende grupperingen. I mai 1973, samme år som verdens første mobiltelefonsamtale ble foretatt i New York, ble den første direktøren for AS Herrcon ansatt – Kjell Molstad. Han var skarpsindig selger og forretningsmann, og pakket organisasjonen inn i en mer formell struktur. Fra Dronningens gate 61-63 i Kristiansand jobbet han med strategier for fokus på innkjøpsavtaler, samtidig som han innhentet tilbud fra nasjonale og internasjonale merkevarer for selskapets medlemmer.

Innkjøpsmesse og festmiddag på Caledonien
1972 og 1973 markerte også begynnelsen på de første innkjøpsmessene for Herrcon. Disse fant sted i Kristiansand, på det stilfulle hotellet Caledonien. Innkjøpsmessene bestod av inviterte varemerker som kunne vise frem sitt sortiment. Hvilke merkevarer som fikk lov til å delta, ble bestemt av Herrcon sitt «vareråd» – en gruppe bestående av 4–5 kjøpmenn fra selskapet. På den første tekstilmessen på Caledonien i 1972 var det 25 leverandører til stede. Innkjøpsmessene ble arrangert to ganger i året – januar og august, og alle medlemmene i Herrcon fikk delta.
De flotte innkjøpsmessene ble holdt på Caledonien helt frem til 1986, da hotellet brant.

Flytting til Oslo og videre vekst
Helt siden ansettelsen av Molstad i 1973 hadde beliggenheten for selskapet stadig oftere vært et tema. Det store spørsmålet var om Kristiansand fortsatt var det rette stedet for hovedkvarteret til Herrcon. Oslo vokste seg frem som motens episenter i Norge, med flere store motedesignere på plass (bl.a. William Duborgh Jensen og Kjell Torheim).
Den 7. juni 1978 ble det bestemt på generalforsamling at hovedkontoret skulle flyttes til Waldemar Thranes gate på St. Hanshaugen i Oslo. Samtidig kom også en ny direktør til Herrcon: Steinar Johansen. Han hadde bakgrunn fra konkurrenten Samtex (nå Voice of Europe). Johansen sto for strategisk satsing på innkjøpsmesser utenfor Kristiansand, blant annet på Exporama i Sandvika og senere på Bolkesjø Hotell i Telemark.
Innkjøpsmessen på Bolkesjø ble en umiddelbar suksess for både innkjøpere og leverandører, og det vokste frem et sterkt fellesskap blant deltakerne. Herrcon-turene til utlandet (f.eks. besøk hos Wrangler i Skottland eller Levi’s i San Francisco) ble etter hvert et begrep, med 30–40 deltakere på hver tur. Turene skapte samhold og vennskap som varte livet ut.
Fusjon med Tekstilkjeden og fødselen av Texcon
I 1994 var Herrcon i vekst, men behovet for enda bedre ressurser vokste frem. Da hadde Herrcon og Tekstilkjeden kompletterende styrker: Herrcon innen herresegmentet, Tekstilkjeden innen dame- og barneklær. Begge hadde lignende medlemsprofiler, driftsmodeller og utfordringer. I oktober 2004 kom Pål Bukier som ny direktør og ledet forhandlingene om fusjonen.
I juni 2007 ble fusjonen mellom AS Herrcon og Tekstilkjeden offisiell. Navnet på det nye selskapet ble Texcon.
Texcon – kledd for fremtiden
Hercon og Tekstilkjeden viste seg å være en sterk allianse. Sammen styrket de posisjonen i markedet, antall medlemmer økte til 197 i 2018, og nye leverandøravtaler kom på plass.
I 2018 tiltrådte Thomas Vethe som daglig leder, med visjonen «Texcon – kledd for fremtiden». Han kom fra Onninen AS som salgsdirektør og fikk i oppgave å bygge videre på det gode grunnlaget – samt å innføre mer systematikk for avtaler på alt fra belysning og telefoni til teknologi, innredning og digital markedsføring.