Frislid – fra sykkel og målebånd til moderne herremote
Da Alf Frislid grunnla Frislid Konfeksjon i 1946, hadde han neppe forestilt seg at navnet hans nesten åtti år senere skulle stå som et vitnesbyrd om norsk herrekonfeksjonshistorie. Med målebåndet rundt halsen og sykkelen som fremkomstmiddel, dro han fra hus til hus på Vestlandet for å måle opp menn til skreddersydde dresser. Det var starten på et norsk eventyr bygget på håndverk, presisjon og en urokkelig tro på at passform og kvalitet aldri går av moten.
Frislid – fra sykkel og målebånd til moderne herremote
Da Alf Frislid grunnla Frislid Konfeksjon i 1946, hadde han neppe forestilt seg at navnet hans nesten åtti år senere skulle stå som et vitnesbyrd om norsk herrekonfeksjonshistorie. Med målebåndet rundt halsen og sykkelen som fremkomstmiddel, dro han fra hus til hus på Vestlandet for å måle opp menn til skreddersydde dresser. Det var starten på et norsk eventyr bygget på håndverk, presisjon og en urokkelig tro på at passform og kvalitet aldri går av moten.
80 år i norske garderobeskap
Alf startet opp i etterkrigstidens Norge. Et land i gjenreisning der tekstil- og konfeksjonsindustrien blomstret. Fra Isfjorden til Nordfjordeid vokste små og store systuer frem, og norske menn gikk stadig oftere kledd i ferdigkonfeksjonerte dresser i stedet for spesialbestillinger hos skreddere. Industrien var preget av lokal stolthet og solid håndverk, men utover 1970-tallet ble konkurransen fra lavkostland stadig tøffere. Mange tradisjonsrike norske merkevarer forsvant, enten i konkurs eller oppkjøp. Det gjorde aldri Frislid. De beholdt faktisk produksjonen på Nordfjordeid helt frem til 2010.
I løpet av åtte tiår har altså Frislid klart det ingen andre norske konfeksjonsprodusenter har; overleve uten konkurs og uten å gi slipp på sin identitet. Der andre flyttet produksjonen ut av landet, valgte Frislid å kombinere håndverkstradisjon med moderne teknologi. I dag hentes de fleste stoffene fra ledende italienske veverier, men mønsterutviklingen, selve hjertet i enhver dress, forblir under norsk kontroll. Det er denne kombinasjonen av teknisk presisjon, stoffkunnskap og et arkiv med 700 ulike mønstresom gjør Frislid til en ener i Norden.
-Vi er det eneste selskapet i vår bransje med egen mønsterkonstruktør igjen i Norden,sier Gisle Strøm salgs- og markedssjef i Frislid.
-Vår kompetanse og ekspertise gjør at vi kan justere og tilpasse modellene kontinuerlig for å treffe enda bedre på passform og mote.
Alle mennesker kommer i ulike kroppsfasonger, og da gjelder det å vite nøyaktig hvordan klær skal konstrueres for å sitte perfekt.
Gisle Strøm, salgs- og markedssjef i Frislid
Moderne med historiske røtter
I dag fremstår Frislid som en moderne, men rotfestet aktør, men den posisjonen har ikke kommet av seg selv. For bare et tiår siden ble merket sett på som litt støvete. Gisle Strøm beskriver det selv som «lite relevante» i motebildet. Gjennom målbevisst designarbeid, fokus på trender og kvaliteter og en tydelig fornyelse har de funnet en ny generasjon kunder. Kvalitet og tradisjon er fortsatt fundamentet, men uttrykket er blitt lettere, mer italiensk i snittet og tydelig mer urbant. Samtidig har merket beholdt det som skiller dem fra mengden: evnen til å levere raskt, bredt og presist.
I en tid hvor mange merkevarer snakker om bærekraft, men samtidig jager volum og pris, har Frislid valgt en annen vei. De tar større risiko enn mange av konkurrentene – blant annet ved å holde et omfattende lager av størrelser og figurer – for å kunne levere på kort varsel og hjelpe forhandlere med å løse akutte behov. Det betyr at de noen ganger ofrer marginer, men vinner tillit i form av høy servicegrad. Som Gisle uttrykker det;
– Vi vil heller være den som stiller opp når brudgommen står på vei til kirka uten dress, enn den som alltid må si nei!
Med stø kurs fremover
Framtidsplanene er heller ikke preget av hastverk, men av nysgjerrighet. Frislid holder stø kurs, men har også begynt å så smått se ut over landegrensene. Etter å ha befestet sin posisjon som et av Norges ledende merker innen herrekonfeksjon, vurderer de nå forsiktig ekspansjon mot nabolandene.
– Vi vil teste om den norske sansen for kvalitet, stoff og snitt kan vekke samme entusiasme også utenfor landets grenser. Vi tror jo ikke at dette er noe som er unikt for oss her hjemme!
Frislid står dermed ikke bare igjen som en produsent av dresser, blazere og frakker.
De representerer en levende del av norsk industrihistorie. En av de siste som fortsatt bærer arven etter de store konfeksjonsepokene i landet videre. Samtidig har de bevist at tradisjon og fornyelse ikke trenger å stå i motsetning.
For i et marked som stadig skifter retning, står Frislid støtt – med passformen som kompass og håndverket som ryggrad.