Blomstrer i Sarpsborg

Når våren kommer, står dørene på vidt gap hos Tvete. Både i den tradisjonelle gågaten – og på kjøpesenteret Amfi Borg.

Den tradisjonsrike klesbutikken Tvete har ligget i hjertet av Sarpsborg siden 1975.

For den veletablerte familiebedriften har tilpasningsdyktighet samt nye muligheter stått sentralt: Under koronapandemien åpnet de nettbutikk på tveteshop.no, og i fjor utvidet de med en ny butikk på Amfi Borg, et kjøpesenter én kilometer fra sentrum.
Da 130 kvm ny Tvete-butikk åpnet med stor bravur, ble kaffe og kake servert. Selv ordføreren møtte opp og fikk æren av å klippe snora.
Hvordan det har gått, for varemerket som alltid har hatt gågaten som en del av dets identitet?

Butikker som utfyller hverandre

– Borg er, for det første, et fint senter.
Det sier dagens innehaver, Elin Karine Tvete. – De har flere andre drivere som er lokale og selvstendige. Og for det andre, så ser vi at vi treffer en annen kundegruppe der. Vi er avhengige av å få hanket dem inn, skal butikken i byen også skal ha sin fremtid. Vi når litt yngre kundegrupper, men også de fra Fredrikstad, Moss og Halden, som stopper på Borg og ikke kjører opp til byen.

-Dette er en hobbyjobb!

Elin Karine Tvete

For Elin Karine Tvete personlig, handlet åpningen av enda en butikk også om å utfordre seg selv:

– Butikken i gågata går bra, så jeg hadde lyst til å utvikle konseptet videre med en butikk på et kjøpesenter. I tillegg var det moro for oss å bygge opp butikken selv. Blant annet malte vi veggene, vi fikk inn bord som vi hentet fra ulike steder. Vi blandet «det gamle med det nye», og det ga oss en tydelig identitet.

Er dette noe du anbefaler andre å gjøre?

– Jeg tror alle har godt av å utfordre seg selv, uansett om det er med sosiale medier eller å drive en butikk til. Hva er det Thomas i Texcon pleier å si, da? «Stagnasjon er egentlig tilbakegang».

Åpningen på Borg med butikksjef Renate Hasselgård, Elin Karine Tvete og ordfører Sindre Martinsen-Evje.

Har det gitt mersmak? Blir det en Tvete 3?

– Akkurat i år holder det med de to, tenker jeg, og så vi får se hva fremtiden bringer. Men nå kan jeg ikke jobbe flere timer – det er ikke flere timer igjen i døgnet, humrer Tvete.

«Tusen takk for en fantastisk uke» skrev du i SoMe etter åpningen, beskriv hva det er.

– Da er det massevis av hyggelige folk – det er god stemning. Og bra omsetning, selvsagt. For det er nå engang omsetningen vi lever av.

Flere og nye kunder med nettbutikk

Da koronapandemien førte til at butikkdørene måtte stenges, satte Elin Karine Tvete seg ned og opprettet nettbutikk.

– De som bor i Sarpsborg og omegn bruker nettbutikken til å se hva vi har, og så kommer de til butikken. Ellers sender vi til andre steder i Norge, til Nord-Norge og Vestlandet.

Nettbutikken går for full rulle. Det er sjeldent returer. Kan det at merkevaren Tvete har et tilhørersted være det som gjør at nettbutikken lykkes? – Boozt, for eksempel, er en stor internasjonal nettbutikk som ingen vet noe konkret om. Det er helt upersonlig. Du betaler pengene dine til et eller annet sted som ikke har noe tilhørighet – i hvert fall ikke i Norge. Vi er her i Sarpsborg, og jeg mener at det gir oss identitet og at folk har et personlig forhold til oss.

De ansatte er det viktigste

Etter alle disse årene, har du gjort deg opp noen tanker om hva som er viktigst for å oppnå resultater?

– Det er de ansatte. Selvsagt må du ha riktige varer å selge, men du må ha de riktige ansatte til å selge varene. Mange av de som jobber hos oss har vært her i mange år, de fleste i 20 år og mer.

God stemning i butikken i «Gågata» med Grete Hereid, Maria Hauser og Tvete. 

Selv er Elin Karine Tvete mye ute på gulvet i butikk, og nettbutikken er søndagsaktivitet. Det å drive selvstendig klesbutikk, er rett og slett mer en livsstil enn en jobb.

Eller som hun sier selv:
– Dette er en «hobbyjobb»! Men jeg liker å være i butikken. Det er viktig å være der, framme ved kassen. Vi heter Tvete, og jeg er jo Tvete. Merkevaren er familien. Men det hjelper ikke at jeg jobber mye om jeg ikke har de ansatte, understreker hun.

Hva med beliggenhet?
– Man får litt mer gratis hvis man har god beliggenhet, men er man god nok, så kommer folk dit du er uansett hvor du ligger.

Og hva ser du etter i nye ansatte?

– Hyggelige folk, som er utadvendte og glad i mennesker. Det er viktig. Uten det, går det dårlig.

Treffer kundene på SoMe

Selv trives Elin Karine Tvete ekstra godt i det kreative hjørnet. Hun synes spesielt det er moro å drive med markedsføringen på Instagram:
– Det er en jobb jeg virkelig liker å gjøre selv, for vi treffer kundene på sosiale medier. Ser de en genser som jeg har lagt ut, for eksempel, sender de en melding. Og jeg svarer direkte med én gang. Jeg liker den personlige kontakten jeg får med dem.

-Texcon er til stede over hele Norge. De snapper opp ting som skjer, med merker og strategier.

Elin Karine Tvete

Texcon tar pulsen

Familiebedriften har vært medlem av Texcon i over 10 år. Det har vært nyttig for kunne å orientere seg i markedet, og spesielt Morten Bratterud er en god rådgiver.
Hvordan bruker du Texcon?
– Texcon er en veldig god sparringspartner. Man blir ofte litt alene i sin egen butikk, så det er greit å snakke med noen som er litt rundt. Texcon er til stede over hele Norge. De snapper opp ting som skjer, med merker og strategier. De ser hva andre gjør; hva som er smart å gjøre. Vi får faglig påfyll, råd, gode betingelser og et godt innkjøpssamarbeid. Det har vært veldig bra.

Vårlig optimisme

I disse dager inntar våren Sarpsborg. Det betyr solskinn og frisk vind, samt vrimlende folkemengder som nysgjerrig titter inn butikkvinduene – på utkikk etter noen lette antrekk.

Elin Karine Tvete gleder seg over yrende liv i gågaten:  

– Nå er det så fint! Kommunen pynter pent med blomster, og det blir veldig koselig. Da setter vi noen stativer ute med litt sommervarer, og da er dørene oppe. Og det er deilig, synes jeg, avslutter hun.