Endringer i åndsverkloven – dette betyr det for deg som driver butikk

1. juli 2018 trådte den oppdaterte åndsverkloven i kraft. For deg som driver butikk, betyr det at du må betale for å spille av musikk i butikklokalene. Her kan du lese alt om loven, og hvordan du enkelt følger de nye reglene.

MUSIKK I BUTIKK: Her kan du lese alt om den nye loven, og hvordan du enkelt følger de nye reglene.

Av: Chili Publications

«Lydopptak av utøvende kunstneres prestasjoner kan mot vederlag gjøres tilgjengelig for allmennheten ved offentlig fremføring.»

Slik lyder den nye paragrafen i Åndsverkloven (§ 21 Åndsverkloven).

Endringen betyr at radiokanaler, TV-stasjoner, kaféer, butikker og lignende har lov til å bruke musikk (eller lydbok) som er utgitt uten å spørre, men at de må betale for det.

Den nye loven skal fremfor alt ivareta rettighetene til de som skaper, fremfører og investerer i musikalske og litterære verk, og støtte oppunder kulturell produksjon.

Dette betyr det for deg som driver butikk

Kort fortalt betyr endringene i åndsverkloven at det er blitt strengere å gjengi andre sine musikalske og litterære verk i det offentlige rom.

Musikkfremføring i butikker, frisørsalonger, varehus, kjøpesentre, venterom og oppholdsrom må gjøres med tillatelse og gjennom en avtalelisensordning (betaling). I Norge forvaltes disse rettighetene av ulike organisasjoner eller firmaer.

De som er relevant for deg som driver butikk er: TONO og Gramo.

MUSIKK I BUTIKK: Organisasjonene du skal forholde deg til når du driver butikk er TONO og Gramo.

Forskjellen på TONO og Gramo

TONO eies av og forvalter rettighetene til komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Gramo representerer artistene og plateselskapene/produsentene.

Det vil si at Gramo betaler ut penger til personer som har sunget eller spilt på en låt, og til plateselskapet som eier låten. TONO betaler ut penger til de som har skrevet låten.

Dersom du driver butikk, eller på annen måte spiller musikk for dine kunder eller gjester, skal du rapportere og betale for dette til både Gramo og TONO.  Dette er for at både de som har skrevet og laget musikken skal få betalt for arbeidet sitt, og samtidig at artistene og plateselskapene skal få betalt for arbeidet sitt.

Det vil si at du må gå inn og registrere din butikkvirksomhet hos begge organisasjoner.

Du kan registrere din butikk her:

REGISTRERING: Dersom du driver en butikk, eller på annen måte spiller musikk for dine kunder eller gjester, skal du rapportere og betale for dette til både Gramo og TONO.

Priser for avspilling av musikk i butikklokale

Hvor mye du skal betale beregnes ut i fra størrelse på butikklokalet (kvadratmeter) og hvilken type virksomhet du har, samt verdien det gir virksomheten.

På nettsidene til begge organisasjonene finner du priser spesielt beregnet for butikkvirksomhet.

Her er et eksempel: For et butikklokale på opp til 100 kvadratmeter, er den årlige prisen 1.199 kroner hos TONO og 2.099 kroner hos Gramo. Totalt må du da betale 3.298 kroner i året for fri bruk av musikk i et butikklokale på 100 kvadratmeter.

Hvis du har flere butikker kan du sende en mail direkte til TONO (marked@tono.no) og Gramo (marked@gramo.no), hvor du oppgir hvor mange butikker du har, og størrelsen på disse. Basert på informasjonen vil de sette opp forslag til en avtale for deg, og her vil du også kunne få en rabatt basert på hvor mange butikker du har.

Du kan se fullstendig prisliste for begge organisasjonene her: