Hvordan lykkes på Instagram?

Instagram er en viktig kanal for alle merkevarer, og bidrar til inspirasjon og dialog med eksisterende og potensielt nye kunder. Her får du tips til hvordan du får mer ut av din tilstedeværelse i kanalen.

Av: Chili Publications

Instagram er en kanal det er viktig å være tilstede i for mange bedrifter, men det er mer til kanalen enn kun å poste et bilde på sin egen profil en gang i blant.

Her får du gode råd til hvordan du kan jobbe for å få mer ut av merkevarens tilstedeværelse på Instagram.

Aktivitet – så ofte bør du poste innlegg

På Instagram er det viktig å holde et relativt høyt aktivitetsnivå, og du bør poste så ofte du har noe relevant å kommunisere. I en oppstartsfase bør du poste innlegg 3-5 ganger per uke, og deretter øke til 5-7 ganger per uke. Hvis du har mulighet, kan du gjerne øke til flere ganger om dagen. Husk imidlertid at innholdet skal være relevant og føles verdifullt for følgerne dine.

I tillegg til å legge ut relevant innlegg på egen profil, så gjelder det å holde aktivitetsnivået oppe i newsfeed og i interaksjon med andre profiler. Hvis du skal bygge relasjoner og dialog, som jo er det sosiale medier handler om, så kan det ikke være dialog kun én vei.

I tillegg til å poste innlegg, må du derfor være aktiv med å «like» og kommentere på profilene du velger å følge. Gjør også god research på hvilke profiler du ønsker at din merkevare og profil skal følge. Dette baserer seg både på hvilken type mennesker du ønsker å treffe i kanalen, men også hvilke offentlige profiler du ønsker å assosieres med.

Innhold – rød tråd og høy kvalitet

Når det gjelder egen profil og hva som skal postes, burde du se på andre innen ditt segment som er gode. Det er imidlertid viktig å finne sin egen stil og holde seg til den.

Det betyr ikke nødvendigvis at du skal ha samme uttrykk på alle bildene, siden det kan bli kjedelig for følgerne dine i lengden, men at det er en viss gjenkjennelse i bildene.

Når det gjelder kvalitet, spesielt på det visuelle, så må du huske på at følgerne dine selv er gode innholdsprodusenter og forventer høy kvalitet. Husk også at det er lurt ikke å bruke for mye tekst, men være så kort det lar seg gjøre. Dersom budskapet er godt, så kan du godt bruke noe mer tekst, men det er det visuelle som fanger på Instagram og det er der det er viktig å legge fokuset.¨

Nike er blant dem som gjør det ekstremt bra på Instagram, og hvis du ser over innholdet deres er det en tydelig rød tråd uten at innholdet blir for likt. Faksimile: Instagram/@Nike

Bruk av #hashtags på Instagram

Når det gjelder hashtags, er det viktig å bruke tid på å sette deg inn i relevante hashtags for din bransje. Se på hvilke nøkkelord som brukes av profiler som ligner dine, se på nøkkelordene følgerne dine benytter, og se på volumet på de ulike hashtagene.

Bruk gjerne hashtags med et høyt volum og som er hyppig brukt blant målgruppen og publikummet du ønsker å nå, men husk at konkurransen om oppmerksomheten er deretter. Det er derfor lurt å kombinere dem med hashtager med mindre volum. Pass da på at nøkkelordene er dekkende for det du vil kommunisere og at de selvsagt ikke har for lavt volum så ingen ser dem. Varier gjerne og prøv deg frem til å begynne med for å se hva som genererer mest engasjement.

Også er det selvfølgelig noen ting du skal holde seg unna når det gjelder hashtags. Det ene, er å finne på dine egne hashtags. Unntaket er når du skal skape en spesifikk hashtag for din merkevare (eks. #cocacola), eller om det er én hashtag du ønsker at dine følgere skal bruke for å finne innlegg som omhandler din merkevare eller en spesifikk kampanje (eks. #shareacoke). Det andre, som er minst like viktig, er å ikke benytte for mange hashtags da det fort kan se rotete ut.

Verktøy for å måle lenkeklikk på Instagram

Hvis du ønsker å linke til websiden din, er det ikke mulig å gjøre dette i teksten under postene og innleggene dine, ettersom den ikke er klikkbar.

Derfor er det veldig mange som heller bytter ut linken som ligger i profilen, og henviser til dette ved å skrive «link i bio» i teksten. Dersom du ofte poster linker så lønner det seg å bruke et verktøy slik at du enkelt kan finne tilbake til linker som er postet tidligere.

Det finnes en rekke tilgjengelige verktøy for dette og to av dem er have2have.it og linkinprofile.com. På begge disse sidene lager du en landingsside, og det er denne du kommer til når du trykker på linken i bio. På landingssiden kan du selv velge hvilke bilder fra Instagram-feeden du ønsker skal være synlige og disse vil da være linket til den ønskede URL-en og sende trafikk direkte dit du ønsker. Verktøyene gir deg også oversikt over antall klikk, slik at du kan følge med på hva som genererer mest engasjement.

Instagram shopping

Dersom du har nettbutikk eller selger produkter på nettsiden din, så anbefaler vi å aktivere shopping-funksjonen i Instagram. Det gir deg muligheten til å tagge produkter i bildene dine, og følgerne dine kan trykke på produktene og få de kort presentert mens de fortsatt er inne i Instagram-appen. Derfra legger du inn en URL som gjør at følgerne dine med et klikk kommer direkte inn til produktet på din nettside, noe som gir en kort vei til konvertering.

Stadig flere merkevarer har åpnet opp for shopping på Instagram, og med god grunn. Instagram er for mange en inspirasjonskilde, og med kun en enkel knapp til kjøp, blir det business. Faksimile: Instagram/@Tomford, @katespade og @Fossil