Endringer er positivt
Da Diana Owesen mistet butikklokalene som hun hadde kalt sitt hjem i ni år, måtte hun legge om kursen. Men den krevende omstillingen endte i noe godt.
I nordvestlige Norge finner vi den herlige kystbyen Kristiansund. Her finner vi klesbutikkguruen Diana Owesen, som har mer enn 25 år i klesbutikkbransjen. Med en stor portefølje med ulike roller og eierskap i forskjellige klesbutikker, er én ting sikker – hun elsker det hun driver med.
– Jeg har vært innom det meste. Jeg har også vært heldig med det jeg har drevet med, for å si det rett ut. Hver dag på jobb er en god dag, for jeg elsker det jeg driver med.
Først Floyd, så Cosmo
Etter å ha drevet Floyd med god suksess i fire år, klør det i fingrene etter mer. Da bestemmer hun seg for å etablere Cosmo, i samme gate som Floyd – midt i Kristiansund sentrum. Hun konstaterer også at det er i gateplan som hun skal drive butikk:
– Vi har aldri hatt så stor omsetning som etter vi har gått ut fra senter til butikker som ligger på gateplan. Jeg skal aldri si aldri at vi ikke åpner på et kjøpesenter, men vi liker oss for oss selv.
To blir til én
Etter ni år i samme butikklokale, fikk Owesen beskjed om at de måtte ut innen tre måneder:
– Det er ikke bare bare når du driver klesbutikk og du skal finne et nytt lokale. Mye skal ordnes – i tillegg til at man må finne et nytt lokale som fungerer. Vi fant et midlertidig hjem i ni måneder, men så snublet vi over et svært lokale som var til salgs som vi endte opp med å kjøpe. Det var et skikkelig oppussingsobjekt, med brannskader og alt mulig, men etter noen måneder med oppussing flyttet vi inn. Oppussingen hadde vi aldri fått til uten mannen min, som tok arbeidet på strak arm. Det er ikke dumt å være sammen med en altmuligmann, ler Owesen.
– Vi har aldri hatt så stor omsetning som etter vi har gått ut fra senter til butikker som ligger på gateplan.
Diana Owesen
– 450 kvadrat stort, med Floyd på ene siden og Cosmo på andre siden. Nå ligger vi ikke lenger midt i sentrum som før, men heller et par minutter gange bort. Likevel har vi hatt en stabil økning hver eneste måned siden vi flyttet. Det betyr at folk finner oss uansett.
– Nå er det to butikker i én, og vi har felles prøverom og disk. Resten av butikkene er fortsatt skikkelig oppdelt, og har blant annet egne utstillingsvinduer. I midten av butikken har vi sko, vesker og accessories. Folk liker det veldig godt, og vi har fått veldig, veldig mye yngre kunder i butikken. Det synes jeg er veldig koselig.
Med rom for fest
– Ble det stor åpningsfest?
– Selv med to kasseapparater var det kø gjennom hele butikken, og den var veldig lang. Køen varte fra klokken ti til klokken seks. Det var omsetningsrekord deluxe, jeg har aldri opplevd makan. Det hadde vi ikke forventet, og vi var veldig ydmyke og takknemlige. Ting er ikke gitt at det kommer til å fungere, for å si det sånn, konstaterer Owesen.
– De som handler, ønsker å holde det lokalt.
Diana Owesen
– Vi prøvde oss også på et moteshow i fjor høst. Vi ordnet 100 sitteplasser i butikken, med catwalk mellom. Det ble faktisk en kjempesuksess. Alle plassene ble booket på en halvtime fra da vi la de ut. Til sammen var det 112 mennesker der, og det var nok litt for mye folk. Men kjempeartig var det.
Personlig branding – for å skille seg ut
– Vår nye lokasjon ligger på en plass som ikke mange tar turen innom med mindre de skal hit. Det er ikke akkurat en plass man spaserer forbi bare for å gjøre det. Derfor er det veldig viktig for meg hele tiden å ha skikkelig knallfarge på posene. Det er lettere for folk å legge merke til en sterk oransjefarget Floyd-pose. Folk legger merke til det, til og med turistene. Vi er veldig avhengig av at posene vises, og vi har merket at det fungerer.
– Hver dag på jobb er en god dag, for jeg elsker det jeg driver med.
Diana Owesen
En ukonvensjonell pandemi
– Hvordan overlevde dere pandemien?
– Først var det veldig tungt. Vi selger ikke mye på nett, og ting stoppet veldig opp. Men etter litt grubling, begynte vi med én og én-shopping. Folk fikk booke et klokkeslett. Deretter hadde jeg en halvtime til hver kunde, og det fungerte utmerket. Vi kunne gi folk den oppfølgingen de ønsket, og det er særlig viktig når vi holder til på en liten plass. De som handler, ønsker å holde det lokalt, sier Owesen.