Isaksen går aldri av moten

Når menn i Porsgrunn handler klær, går de til Isaksen. Slik har det vært i mer enn 85 år. God fagkunnskap, personlig service og fornyelse er de viktigste årsakene til at de har beholdt posisjonen.

AV Surburbia

I dag finner du Isaksen to steder i Porsgrunn – på kjøpesenteret Down Town, og der de alltid har ligget – i Storgata.

Pusser opp

I løpet av sin lange karriere har Eystein Isaksen ledet butikkene igjennom flere oppgraderinger. I februar 2019 fikk butikken på Down Town en totalrenovering. Snart står Storgata for tur.

–  Alt av innredning, alt av gulv og tak byttes ut. Og så skal vi inn med noe nytt og moderne. Det er snakk om relativt store investeringer, men det trengs for å være med, sier innehaveren.

-Personlig service er en konkurransefaktor, men så må du også ha folk som kan yte den servicen.

Eystein Isaksen

Isaksen har jobbet lenge med å sørge for at butikken i Storgata tiltrekker seg en yngre kundegruppe. For fire år siden fikk butikken en egen trendavdeling på rundt 40 kvadrat.

– Butikken har alltid vært en konfeksjonsbutikk. De siste årene har vi jobbet med blant annet Frislid Trend og Oscar Jacobson for å fornye trenddelen. Det har fungert veldig bra. Nå er vi klare for å gjøre en stor oppussing.

Trendy butikk i Storgata hvor du møter Lise Røsvik, Eystein Isaksen og Greta Steen.

Greta Steen, som har jobbet i Storgata i åtte år, forteller at nye merker også har bidratt til å gjøre butikken mer aktuell for yngre målgrupper.

–  Vi selger mer og mer av fritidsrettede merker som Morris, Hansen & Jacob og Scandinavian Edition. Samtidig ser vi at yngre mennesker også begynner å få øynene opp for konfeksjonsdelen.

-Folk er blitt mer bevisste på å støtte lokale butikker.

Eystein Isaksen

Fredrik Ingebretsen, som jobber på Isaksen Down Town, forteller også om fornyelse.

 – Vi har endret noe på varepakken det siste halvannet året og prøver å profilere oss opp med merker som Oscar Jacobson og Stenströms, og vi selger mer og mer av merker som GABBA og Superdry til de unge.

Lojale kunder

Eystein Isaksen vektlegger at de har et forhold til mange av kundene og kjenner dem godt, særlig de som har vært lojale i mange år. Med dem slår de gjerne av en prat, og de gjør sitt beste for at kundene skal få trivelige handleopplevelser.

– Personlig service er en konkurransefaktor, men så må du også ha folk som kan yte den servicen.

Unni Lia, Simon Martinsen og Fredrik Ingebretsen yter topp service i butikken Isaksen Down Town

Nye folk

I det siste har Isaksen for alvor fått øynene opp for hvordan nye folk kan bidra til fornyelse.

– At det blir ansatt yngre folk, har kanskje vært det som har bidratt mest til fornyelse de siste to-tre årene. De ser gjerne ting på en annen måte. For eksempel har Lise Røsvik gitt oss ny kunnskap om hvor viktig det er å endre utstillinger og rigge om butikken ofte. Hun har blant annet jobbet som dekoratør i Vivikes. Dessuten er det fint å få impulser fra mennesker som har jobbet i andre bransjer. Etter at de har vært her en stund, får de også innflytelse over hva som skal kjøpes inn, forteller Isaksen.

Involvere medarbeiderne

– Jeg er veldig opptatt av at alle skal være med på innkjøp, at alle har, og tar, et ansvar. Det fører til engasjement, forteller han videre. – Det er spennende å få være med på å velge ut varer; jobben blir variert når man får være med på så mye forskjellig, sier Ingebretsen, og Steen utdyper: – Det gjør at du får mer eierskap til butikken, og det blir i tillegg enklere å gjøre salg når man selv liker varene. Når vi er flere som får ta del i innkjøpsfasen, og vi har litt forskjellig smak, blir utvalget bredere.

-Den beste reklamen vi får er fornøyde kunder.

Eystein Isaksen

Folk vil handle lokalt

Merker dere konkurranse fra netthandelen?

– Ikke direkte. Folk blir nok gradvis enda mer bevisste på at det er ålreit
å gå og kjenne på plaggene – og ikke minst å handle lokalt. Folk er blitt mer bevisste på å støtte lokale butikker. Det er klart netthandelen er kommet for å bli, men det er behov for oss også.

Den beste reklamen

Hva gjør dere for å få nye kunder?

Vi er veldig aktive på Instagram og Facebook, og med jevnlige oppdateringer opplever vi at kunder kommer innom etter de har sett seg ut et klesplagg i et innlegg, forteller Ingebretsen.

Eystein Isaksen har sansen for at butikken er aktiv på sosiale medier, men mener likevel at en annen form for markedsføring er enda viktigere:

– Den beste reklamen vi får, er fornøyde kunder. Sånt gjør at man trives på jobb, og da gjør man også en bedre jobb – det henger sammen, avslutter selveste Isaksen i Porsgrunn.