Kundereisen starter utenfor butikken
I Texcon bruker alle mye energi på merkevarene inne i butikken, men mange tenker for lite på sin egen merkevare.
![](https://www.texcon.no/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Thomas-Vethe-Texcon-Februar-25--1024x683.jpg)
Alle som driver sin egen klesbutikk, er opptatt av hvilke merkevarer de skal selge. De fleste er selvfølgelig også opptatt av hvordan klærne er profilert inne i butikken. Men dessverre glemmer mange butikkens totalprofil. Man glemmer fasaden, logoen, butikklokalet og handleposene.
Det er ikke nødvendigvis slik at investering i selve butikken fører til økt omsetning. Men det motsatte er tilfelle: Hvis du ikke gjør noe, vil omsetningen gå ned. Alle klesbutikker må evne å tiltrekke seg nye forbrukere. Lar man være, kan det komme en konkurrent på den andre siden av gaten, og da vet alle hvem som vinner: Det er den butikken som fremstår som tidsriktig. Utfordringen, som mange ikke har tatt inn over seg, er at man må fornye butikken for å beholde posisjonen og omsetningen.
Det hjelper ikke å pusse opp butikken slik at den er smashing innvendig hvis utsiden fortsatt er sliten, utstillingsvinduene ser litt rare ut, og logoen er fra 70-tallet. Kundereisen starter ute på gaten. Det er fasaden som skal skape lyst til å gå inn.
Til syvende og sist handler dette om å våge å ta en posisjon, og om å bygge sin egen merkevare. Vi har flere eksempler på slike sterke merkevarer i Texcon. Dette er butikker som har en så klar posisjon at kundene sier de skal gå på «merkevaren» for å finne seg noe nytt.
Typisk for disse butikkene er at de kjenner sitt eget DNA. De har tatt et valg om hvilken posisjon de skal ha, hvilken kundegruppe de ønsker å tiltrekke seg, og de våger å stå i valget og investerer tid og penger på å holde seg aktuelle.
• De fornyer seg hele tiden
• De følger med på hva konkurrentene gjør
• De reiser og oppsøker butikker i Norge og utlandet for å bli inspirert
• De bruker penger på utstillingsvinduer og belysning
• De har et bevisst forhold til handleposer og andre detaljer
• De går godt og tjener penger
Flere medlemmer har i løpet av de to siste årene gjennomført strategidager med Kristine Andersen fra Texcon. Så godt som alle sammen har endt opp med å pusse opp butikken, mange har også endret logoen sin. Dette gjør de fordi de gjennom prosessen oppdager at selve butikken ikke er tidsriktig.
Jeg er 100 % sikker på at Texcons tilhører fremtiden, men skal man overleve i tekstilbransjen, må man fornye seg. Det vet alle leverandører, og det vet også de som driver gode butikker. Fremtidens Texcon-butikker orienterer seg utenfor sin egen boble, beveger seg utenfor sin egen komfortsonene og investerer i sin egen merkevare. Så enkelt, og så vanskelig er det. Det er totalinntrykket – hele kundeopplevelsen – som teller.
![](https://live.texcon.webcore.no/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Thomas-Vethe-Texcon-Februar-3--300x200.jpg)
![](https://live.texcon.webcore.no/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Thomas_signature_v2-300x75.png)