Kundereisen starter utenfor butikken

I Texcon bruker alle mye energi på merkevarene inne i butikken, men mange tenker for lite på sin egen merkevare.

Alle som driver sin egen klesbutikk, er opptatt av hvilke merkevarer de skal selge. De fleste er selvfølgelig også opptatt av hvordan klærne er profilert inne i butikken. Men dessverre glemmer mange butikkens totalprofil. Man glemmer fasaden, logoen, butikklokalet og handleposene.

Det er ikke nødvendigvis slik at investering i selve butikken fører til økt omsetning. Men det motsatte er tilfelle: Hvis du ikke gjør noe, vil omsetningen gå ned. Alle klesbutikker må evne å tiltrekke seg nye forbrukere. Lar man være, kan det komme en konkurrent på den andre siden av gaten, og da vet alle hvem som vinner: Det er den butikken som fremstår som tidsriktig. Utfordringen, som mange ikke har tatt inn over seg, er at man må fornye butikken for å beholde posisjonen og omsetningen.

Det hjelper ikke å pusse opp butikken slik at den er smashing innvendig hvis utsiden fortsatt er sliten, utstillingsvinduene ser litt rare ut, og logoen er fra 70-tallet. Kundereisen starter ute på gaten. Det er fasaden som skal skape lyst til å gå inn.

Til syvende og sist handler dette om å våge å ta en posisjon, og om å bygge sin egen merkevare. Vi har flere eksempler på slike sterke merkevarer i Texcon. Dette er butikker som har en så klar posisjon at kundene sier de skal gå på «merkevaren» for å finne seg noe nytt.

Typisk for disse butikkene er at de kjenner sitt eget DNA. De har tatt et valg om hvilken posisjon de skal ha, hvilken kundegruppe de ønsker å tiltrekke seg, og de våger å stå i valget og investerer tid og penger på å holde seg aktuelle.

• De fornyer seg hele tiden

• De følger med på hva konkurrentene gjør

• De reiser og oppsøker butikker i Norge og utlandet for å bli inspirert

• De bruker penger på utstillingsvinduer og belysning

• De har et bevisst forhold til handleposer og andre detaljer

• De går godt og tjener penger

Flere medlemmer har i løpet av de to siste årene gjennomført strategidager med Kristine Andersen fra Texcon. Så godt som alle sammen har endt opp med å pusse opp butikken, mange har også endret logoen sin. Dette gjør de fordi de gjennom prosessen oppdager at selve butikken ikke er tidsriktig.

Jeg er 100 % sikker på at Texcons tilhører fremtiden, men skal man overleve i tekstilbransjen, må man fornye seg. Det vet alle leverandører, og det vet også de som driver gode butikker. Fremtidens Texcon-butikker orienterer seg utenfor sin egen boble, beveger seg utenfor sin egen komfortsonene og investerer i sin egen merkevare. Så enkelt, og så vanskelig er det. Det er totalinntrykket – hele kundeopplevelsen – som teller.

ARTIKLER