Lenge leve den fysiske butikken

Selv om netthandelen kanskje får seg en liten dipp i 2023, er det lett å spå om fremtiden. Netthandelen vil øke. Jeg våger meg imidlertid på enda en påstand: Handelen i gode, fysiske butikker vil også øke. Her får du seks gode grunner for at den fysiske butikken aldri forsvinner.

    1. Kundene vil ta og føle på det de kjøper

    Klær er viktig for folk, og uansett hvor mye VR, AR og AI vi får i hendene, vil den fysiske virkeligheten være bedre enn den digitale. Å shoppe klær handler om følelser, og det å gå rundt i en butikk, se på, ta på og – ikke minst – prøve klær vil alltid være bedre enn all digitaliser.

    2. Shopping er sosialt

    Mennesker er sosiale vesener. Når vi er sammen med venner på shopping, og en kommenterer og sier: «Den der kledde du!», oppdager vi nye muligheter og blir villige til å ta større sjanser. Ærlige butikkmedarbeidere, som forteller oss at vi kanskje burde gå opp én størrelse, er gull verdt.

    3. shopping er trening

    Selvfølgelig er det bekvemt å shoppe fra sofaen, men etter en stund, får alle en trang til å komme seg ut, se andre mennesker og bevege litt på seg. Alle har vel kjent på den deilige følelsen av å komme tilbake på hotellet etter en fysisk anstrengende shoppingdag på storbyferie.

    4. Du har full kontroll på frakten

    All netthandel innebærer litt risiko. Kanskje blir du lurt. Kanskje dukker det opp toll. Kanskje kommer ikke julegaven frem til julaften. Kanskje må du dra langt av gårde for å hente pakken. Kanskje får du feil vare. Kanskje er ikke plagget like fint som på bildet. Å handle i fysiske butikker er nærmest risikofritt, sammenlignet med netthandel.

    5. Du vet at det passer

    Alle som tar turen innom et prøverom, vet hva de får, og de vet at det passer. Sånn er det aldri på nettet. Handler du feil vare på nettet, må du returnere varen. Det er aldri helt problemfritt – ikke er det særlig bærekraftig heller. Dessuten er det mye enklere å finne ting som passer sammen med plagget du kjøper når du er i en butikk. Kanskje et belte, kanskje sokker, skjerf, hansker eller et slips.

    6. Butikker byr på umiddelbar behovstilfredsstillelse

    Kunder blir mindre og mindre tålmodige. Ingen orker å vente lenge på å få oppfylt sine ønsker. De fysiske butikkene slår internett grundig på dette punktet; man får med seg varen hjem med det samme. Hvis du vil, kan du gå rett ut av butikken med det nye plagget.

    To tips til sist

    1.Tenk omnikanal og multikanal

    Omnikanal handler om å være tilgjengelig i flere kanaler. Multikanal handler om at kundereisen foregår i flere kanaler; kundene bruker nettet for å bli inspirert, og som støttearena for handelen de gjør i fysiske kanaler. De sjekker om varen er i butikken, og de sjekker om varen også finnes i andre butikker, mens de er i butikken. De sjekker også om leverandøren har andre varianter. Fysiske butikker som vil henge med fremover, må også henge med digitalt. En god tilstedeværelse på nettet og i sosiale medier, bidrar til handel i den fysiske butikken.

    2.Ikke bare ekspeder – style kundene

    På nettet er det liten hjelp å få fra fagfolk, som hjelper kundene med å ta riktige valg. Vi som jobber i butikk kan utfordre kundene, gi dem mot til å strekke seg og ta sjanser. Vi er faghandlere, som følger med på trender og tendenser, som årlig hjelper tusenvis av kunder. Bruk faget! Hjelp kundene til å finne sin stil!





    ARTIKLER