Front Systems + Shopify = Sant

Front Systems integrerer med nettbutikkeksperten Shopify. Her forteller tre butikker om hvordan de opplever systemet.

FORNØYD: Per Arne Drangsland og Julie Kolstad Hetland i Sapatos er strålende fornøyd med Front Systems+Shopify.

Leverandørinnhold fra Front Systems AS

Sapatos har gjennom tre generasjoner drevet i konfeksjonsbransjen i Norge, og produktene deres er kjent for kvalitet gjennom gode materialer og unik komfort. I tillegg til sine fysiske butikker, satser Sapatos på nettbutikk med Shopify som nettbutikkplattform.

Per Arne Drangsland, CEO i Sapatos AS, kunne ikke vært mer fornøyd. Sapatos har brukt Shopify som nettbutikkplattform i én måned nå, og Drangsland er full av lovord.

– Jeg elsker Shopify. Plattformen er intuitiv å bruke, og du har ikke behov for særlig mye opplæring. Jentene hos oss har lært seg mesteparten selv, sier han kikker bort på butikksjef, Julie Kolstad Hetland, som er enig.

– Det er bare å trykke der du tenker at du skal trykke, også er det riktig. Det er faktisk så enkelt, sier hun.

Ønsker du å vite mer? klikk inn her

Så mye sparer butikken på tjenesten

Shopify er den nest største e-commerce plattformen i verden.

– Vi valgte den fordi den er drevet som en tjeneste, og ikke må driftes av eksterne, sier Per Arne og legger til:

– Da vi byttet over til Shopify sank utgiftene til en brøkdel av det vi brukte før. Vi bruker også Shopify Advanced, som koster cirka 2500 kroner per måned, og har litt utgifter til diverse applikasjoner, men i alt er kostnaden mye lavere enn tidligere. I tillegg er det veldig forutsigbart. Det ramler ikke plutselig inn en regning på noe du ikke visste ville komme, sier Drangsland.

Han har selv installert hele nettbutikken selv, men anbefaler å leie inn hjelp til akkurat den delen, hvis du selv ikke er litt over gjennomsnittet teknisk anlagt.

Han forklarer at installasjonskostnaden enkelt kan forsvares sett i forhold til hva det koster å bygge opp en fysisk butikk, eller hva det koster for andre nettbutikk-løsninger.

Automatisk synkronisering mellom lager

– Alle våre masterdata ligger allerede inne i Front Systems, og varedata synkroniseres til Shopify automatisk med bilder, GTIN, beskrivelser, priser og lignede, sier han.

– Investeringen vi gjorde i RFID har også vist seg å gi verdi, ettersom vi nå har svært lav “rejection-rate”. For å holde lageret nøyaktig, tar vi ukentlige tellinger og det går veldig raskt takket være RFID-teknologien.

Smart ordre- og shippingfunksjon

Shopify har en funksjon som gjør et valg på hvor ordren skal sendes; til hovedlager eller til den butikken som har varen på lager og ligger nærmest kunden geografisk. Ordrene som går inn på «klikk og hent i butikk», blir også sendt til riktig lager.

– Denne funksjonen er fantastisk og sparer oss for mye manuelt arbeid, sier Drangsland.

I Shopify App Store kan du legge til tredjeparts-apper helt på egenhånd. Blant tredjeparts-appene Sapatos har benyttet seg av, er Front Systems og Webshipper, for å nevne noen. Webshipper gjør hele shippingprosessen svært enkel. Når ordren plukkes, skrives fraktbrev ut automatisk på en egen liten skriver lokalisert i butikken, og henting bestilles automatisk.

DIREKTE TIL LAGER: Shopifys smarte ordre -og shippingfunksjon sender ordren direkte til riktig lager.

Opplever økt kundetilfredshet

Sapatos erfarer økt kundetilfredshet hos sine nettkunder som følge av systemet.

– Kundene våre opplever nettbutikken som bedre enn den vi hadde før. Det viser seg også i konverteringsraten, som har gått fra 0,8 til 1,6 på den korte tiden vi har hatt Shopify. Det er nesten en dobling av betalende kunder på nettsiden. Det vil jeg si er dramatisk endring, tatt i betraktning av vi har brukt denne plattformen i under én måned, sier Drangsland.

Mange opplever tøffe tider i retailbransjen, og familiebedriften Sapatos er intet unntak. Shopify har imidlertid snudd på trenden i butikken.

– Det er tøffe tider i bransjen, og vi har opplevd en nedgang i omsetning over lang tid. Jeg har en nesten irriterende positiv holdning til ting, men selv jeg har fryktet at vi ikke skulle klare det, sier Drangsland. Han fortsetter:

– Vi velger å avvikle butikken på Strømmen, da denne har gitt dårlige resultater over en periode nå. Samtidig opplever vi at butikkene i Sandvika og Oslo øker i omsetning. Og med nettbutikken, som har en eksplosiv vekst med økning på nesten 70 prosent etter fire uker med Shopify, er min irriterende optimisme tilbake for fullt, avslutter Per Arne Drangsland.

ØKT OMSETNING: Sapatos i Oslo og Sandvika, og sapatos.no øker i omsetning.

Skomaker på nett

En kort spasertur unna Sapatos sin butikk i Bogstadveien, ligger Skomaker Dagestad. En veletablert butikk med sko og tilbehør av ypperste klasse. Butikken har en solid kundekrets, men ønsker likevel å nå nye kunder gjennom nettsalg. I litt over et halvt år har de brukt Front Systems og Shopify i butikken sin, og de er veldig fornøyd med systemet.

– Tidligere brukte vi et utenlandsk kassesystem, men dette ble ikke godkjent av den nye kassasystem-loven og vi måtte derfor bytte leverandør. Jeg har sett på Front Systems tidligere og ble veldig glad da vi kunne bytte over til dem, sier Stefan Ravnanger hos Skomaker Dagestad.

– Det er ikke lett å finne en kassasystemleverandør som har en ferdig integrasjon med nettbutikk. Så vidt jeg vet er det bare Front Systems som integrerer mot Shopify, og som oppfylte andre krav vi hadde, og det var en viktig faktor for at valget vårt falt på nettopp dem. Vi valgte også Front Systems fordi de utvikler systemet sitt hele tiden, og de har i tillegg et veldig godt rykte i bransjen, sier han.

SKOMAKER DAGESTAD: Skomaker Dagestad ligger sentralt plassert i Josefinesgate i Oslo, og har spisskompetanse på sko og tilbehør.

Alltid oppdatert med bilder og beskrivelser

– Vi trenger ikke å administrere to systemer når vi legger inn varer. Alt synkroniseres enkelt mot Shopify, noe som er veldig tidsbesparende for oss. I tillegg er bildene som legges inn i Front Systems av så god kvalitet at de fungerer utmerket i nettbutikken også, noe som sparer oss for enda mer tid, sier Ravnanger.

Vi merker også at flere kunder kommer til den fysiske butikken vår siden nettbutikken nå inneholder flere varer og oppdatert informasjon. Kundene kan stole på at lagerbeholdningen i nettbutikken faktisk stemmer med det vi har inne, avslutter han.

GLAD: Stefan Ravnanger hos Skomaker Dagestad ble glad da de kunne bytte over til Front Systems.

Økt nettsalg hos Paula

Hos Paula i Kristiansand har de hatt Front Systems og Shopify siden august 2018, og de er veldig fornøyd med løsningen.

– Vi hadde en annen nettbutikkløsning tidligere, men da vi bestemte oss for å bytte over til Front Systems var valget enkelt, siden de har en ferdig integrasjon med Shopify, sier Marte Landgraff hos Paula AS.

Paula selger merker som Julie Fagerholt Heartmade, Studio Max Mara, Diemme, Cathrine Hammel, Missoni og Pia Tjelta.

– Vi har opplevd en markant økning i nettsalget etter at vi startet med Front Systems+Shopify. Det er mer trafikk og mer salg gjennom nettbutikken enn tidligere. Siden det er så enkelt å legge ut produkter og oppdatere nettsiden, får vi vist frem et bredere utvalg enn tidligere, noe som gjenspeiler seg i salgstallene.

Paula AS var i gang med Shopify tre uker etter at de ble kunde hos Front Systems, og de har økt nettsalget med 40 prosent siden de byttet over.

– Shopify-løsningen er både rimeligere og mye enklere enn den vi brukte før. Vi kan gjøre alt arbeidet med nettbutikken selv, og vi trenger ikke å leie inn fordyrende mellomledd for å hjelpe oss, slik vi måtte før. Vi vil absolutt anbefale Shopify til andre som ønsker å starte nettbutikk, avslutter Landgraff.

Ønsker å vite mer? klikk inn her