Megatrender

Texcon Tendenser fungerer som innkjøpsquide for våre medlemmer. Sist skrev vi at høst og vintermoten vil være preget av koronapandemien. Her kommer jeg med 10 megatrender om hvordan det blir i klesbransjen fremover. Også disse business spådommene handler om etterdønninger etter pandemien.

1. Det blir færre klesbutikker

Siden pandemien herjet som verst, har klesbransjen hatt en formidabel utvikling. Dukker man ned i tallene, oppdager man imidlertid raskt at butikker som ikke er med i en kjede eller et innkjøpssamarbeid har hatt null vekst. Helt siden 2012 har antallet klesbutikker i Norge gått ned. Denne trenden vil fortsette. Å stå alene er umulig, og kjedelige kjedebutikker får det tøft.

2. 2023 blir i bestefall et normalår

Nå opplever dagligvare, byggevare og sportsbutikker en nedgang i forhold til fjoråret, mens klær og sko ligger foran fjoråret ifølge Virke. Riktignok kom SSB nettopp med tall som viser at klessalget falt med 4,7 prosent fra april til mai. Dette stemmer ikke for Texcon sine medlemmer. Vi hadde vekst, men jeg våger likevel å komme med følgende råd: Vær litt forsiktig med innkjøpene, ikke forvent at alt vokser inn i himmelen. Samtidig må jeg si at det aller viktigste man gjør nå er å investere i bedre kundeopplevelser.

-Samtidig må jeg si at det aller viktigste man gjør nå er å investere i bedre kundeopplevelse.

Thomas Vethe

3. Merchandising og kundeopplevelse er veien til suksess

En shabby butikk med høyprofilerte varer fungerer ikke lenger. I disse dager er det mange i Texcon som «gunner» på og bygger nye butikker hvor varene presenteres på en smart og innbydende måte. Dette er veien til suksess. Den kjedelige butikken som har sett lik ut i 15 år, taper. Butikkene må se så bra ut at kundene automatisk er villige til å betale mer for varene. Når vi sier «fresh» butikk, mener vi ikke nymalt butikk. Det handler om å skape en villet handleopplevelse – en signatur. Varene må vekk fra runde klesstativ og opp på bord. Kundene trenger ikke stabler med jeans – de trenger inspirasjon.

4. Ingen vil gå i uniform

En gigatrend i verden er individualisering. Alle er opptatt av sin egen identitet og sitt eget uttrykk. Klær skaper folk, og vi som driver selvstendige butikker har akkurat den muligheten – vi hjelper kunder til å skape seg individualitet og identitet.

5. Konkurransen blir enda tøffere

Alle aktørene i bransjen har selvfølgelig fått med seg at det går bra for Texcon. Ingen må tro at vi får ha veksten vår i fred. Alle konkurrentene kommer til å tilpasse seg den samme reisen. Alle vil være opptatt av å skape unike opplevelser for kundene – uansett hvor sentralstyrt de er som kjede, og alle i Texcon kommer til å oppleve at konkurransen hardner til. Det betyr kanskje at du får færre kunder som kommer innom butikken, og da må du gjøre det du kan for å skape den unike handleopplevelsen.

-Rekruttering, opplæring og motivasjon er helt essensielt.

Thomas Vethe

6. Gode butikkfolk blir enda mer verdifull

Alle i Texcon vet at det er menneskene kundene møter i butikken som bestemmer hvordan det går med omsetningen. Målet er enkelt: Medarbeidere som ser kunden, som lytter, som finner ut hva kunden egentlig vil ha, og som sørger for at det til sist blir slag på kassa. Rekruttering, opplæring og motivasjon er helt essensielt. Medarbeiderne representerer butikken som merkevare. Vi trenger stolte medarbeidere som leverer merkevareopplevelse.

7. Netthandelen bremser, men ikke butikker med nettløsninger

Året 2022 blir et år uten vekst for norske nettbutikker, anslår Virke. Pandemien ga en enorm økning. At det nå kommer en oppbremsing, er ikke uventet. Samtidig er det opplagt at kunden forventer at butikken skal være tilgjengelig i flere kanaler. Husk for all del dette: Du må eie kunden! Nettbutikken skal være en markedsføringskanal som viser frem den samme kundeopplevelsen som den vi tilbyr i butikken. Selv om kundene nå vender tilbake til butikken, starter kundereiser fortsatt på nett. Tenk kundereise og sørg for at du er regissøren under hele reisen.

8. De store leverandørene blir større

Store investeringsselskap kjøper nå opp flere brands. De ønsker å gjenbruke velkjente suksessformler og bygge flere brands, som treffer ulike segmenter i markedet. Samtidig ser vi at leverandørene reduserer bemanning og søker å effektivisere seg. For oss i Texcon er dette en fordel. Texcon innebærer enorme effektiviseringsgevinster for leverandører som profesjonaliserer seg.

9. Bærekraft 2.0 kommer

Åpenhetslovet, som trådte i kraft 1. juli, vil føre til at alle medlemmer i Texcon vil få kunder i butikken som vil vite hvordan plagget er produsert. I Texcon jobber vi på spreng for å få til gode løsninger som gir medlemmene gode svar. Bærekraft handler ikke lenger bare om miljø, det handler også om ansvarlig produksjon og opprinnelse.

10. Prisene øker

Prisene i råvaremarkedet øker. Transportkostnadene øker. Kinahandelene går ned. Rentene øker. Lønningene øker. Og prisene på klær stiger. Jeg tror at markedet til en viss grad aksepterer prisøkninger – de ønsker ikke klær fra Kina. Historien viser også at folk både pynter seg og går mer i dress når det ellers blir litt strammere. Ingen vet nå hvor stramt det blir i tiden som kommer, men ikke glem å sørge for egne marginer.

God sommer!

ARTIKLER