RAH Oslo – fra en samtale i sosialt lag til millionbusiness

Da Anita Gjengedal og Siri Thomassen møtte hverandre gjennom felles kjente, fant de raskt ut at begge hadde et ønske om å skape noe eget. Med 30 og 20 års erfaring i bransjen, leverte de i 2018 sin første RAH Oslo-kolleksjon ut til butikk. Siden er merkevaren distribuert til over 100 butikker og utmerket som årets gasellebedrift flere ganger.

Av: Chili Media Foto: RAH Oslo

– Vi så begge et hull i markedet, og hadde et brennende ønske om å skape noe sammen, forteller Anita og Siri bak merket RAH Oslo, som vokste frem i 2018.  Begge kunne da skilte med lang fartstid i tekstilbransjen, og hadde et brennende ønske om å fokusere på norsk design, laget for og av norske kvinner.

– Det norske markedet er preget av en rekke danske leverandører, og den danske moten er ikke alltid like treffende hos nordmenn. Her i Norge har vi fire klare årstider og seks måneder med snø. Vi nordmenn trenger, og bruker, farger på en annen måte, og det var noe vi begge ønsket å gjøre noe med.

Har klær i alle størrelser – fra 34 til 46

I starten saumfarte de utenlandske vintagemarkeder for inspirasjon til ulike print og farger til bruk i kolleksjonene. Hele veien har de fulgt med på mote utenfor Norges grenser, og har prøvd å sette kunden i fokus fremfor alt.

– Vi følger med på hva som skjer i Europa og ser ikke så mye på hva andre gjør her hjemme. Vårt fokus er trender som favner unge som gamle, klær i alle størrelser. Utvalget av størrelser fra 34 til 46 er stort hos oss, noe som gjør at vi når bredt med alle våre kolleksjoner, forteller duoen.

Navnet er tatt ut fra en medaljong Anita hadde rundt halsen med bokstavene R, A og H.

– RAH er fornavnene til alle døtrene mine, Ragni, Amalie og Helene, men det var Siri som foreslo å bruke navnet, sier Anita. Og slik ble merket RAH til. Nå er både Anita og Siri sin

familie involvert i businessen, og stiller opp når de trenger ekstra personale til lagersalg eller andre ting.

– Vi er to familier som har blitt til en stor familie. Sånn blir det når to gründerkvinner går sammen og har flust av ideer og ønsker.

Tidløse plagg med spennende detaljer

Hverdagen til Anita og Siri fordeles mellom Gol, Hønefoss og Oslo. Anita farter mellom Hønefoss, Oslo og butikken på Gol, Siri mellom kontoret i Hønefoss og showroomet deres i Oslo. En gang i uken prøver de å møte hverandre fysisk, og av og til drar de på inspirasjon- og produsentbesøk til blant annet Italia og Kina.

RAH Oslo sine suksesskriterier handler om hardt arbeid, en god dose kreativitet, et godt samarbeid og det å tørre å satse. Også i nedgangsperioder. 

– Vi har vært gjennom en god del motgang siden vi startet, med både korona og valutakurs, men vi gir oss ikke. Vi har troa på det vi gjør, og det tror jeg er veldig viktig, sier Siri.

Med omtrent 100 utsalgssteder på kundelisten har de vokst seg svært store siden oppstarten for fem år siden, og de har hele veien hatt fokus på å skape plagg som passer til ulike anledninger.

– Samtidig som vi har et fokus på tidløse plagg som lever lenge, har vi også print, detaljer og farger som appellerer godt til det norske markedet. Både til jobb, fritid og fest. Det gjør at bruksområdet til et plagg blir mye mer bærekraftig. Samtidig som vi avspeiler trendbildet, blander vi også inn våre egne farger og snitt.

Paljetter, velur og selskapskjoler – slik blir høstmoten

Første oppstartsår hadde RAH Oslo en omsetning på rundt én million kroner. Etter fem års hardt arbeid har de nå opparbeidet seg en omsetning på om lag 15 millioner kroner, og er i fortsatt positiv utvikling.

I tidligere sesonger har det vært stort fokus på strikkeplagg, kjoler og topper i lin, samt en rekke plagg i viskose og bomull. Gjennom høsten vil de ha større fokus på selskapskolleksjonen, som oser av selvtillit og prakt med paljetter og velur. Strikk i friske farger vil også dukke opp blant sortimentet.

Prisklassene varierer fra 499 kroner til 4000 kroner for de største ytterjakkene. Kjoler ligger på fra 899 kroner til 2000 kroner, også med strikkeplagg på samme prisnivå.

Deres sentrale målgruppe er kvinne fra 25 år og oppover, som er ute etter norske designplagg med god kvalitet og som har sansen for detaljer og farger. RAH Oslo selges i alt fra små nisjebutikker på mindre steder, til større byer. Fra nord til sør – RAH Oslo er god representert i Norge. Merket selges i hele Norge, men på sommeren merker eierne et ekstra trykk på produktene sine sør for Trondheim.

– Med en varm sommer gikk vi for eksempel fort tomme for våre frottékaftaner, og har solgt masse linprodukter. Vi har stor bredde på lin, og er spesielt populære med disse plaggene rundt sommertider, forteller Siri.

RAH Oslo har opparbeidet seg en trofast kundegruppe, og har nå mange butikker som fører merket.

– Flere har vært med oss helt siden starten, og det er gøy å vite!