Subjektive sannheter

Moten er ikke beskjeden for tiden. Den post-pandemiske bølgen av «mote gjør deg glad» har glidd over i en ny og mer fargerik normal

Dette er ikke mine ord. Jeg kunne faktisk aldri skrevet disse ordene. Selv om jeg nettopp er kommet hjem fra Copenhagen International Fashion Fair. Selv om jeg årlig er med på å arrangere Texcon Event. Selv om jeg i seks år har ledet inspirerende mennesker som kjenner motebransjen ut og inn, kunne jeg aldri skrevet disse ordene.

Da jeg begynte i Texcon, kom jeg fra rørleggerbransjen, og grunnen til at jeg fikk denne jobben var ikke at jeg kunne noe om mote.

De første årene fikk jeg stadig høre: «Denne bransjen er veldig spesiell. Det er ikke sånn det funker, det er annerledes her.»

Det er helt sant at motebransjen er spesiell. Og jeg vet hvorfor. Det er fordi motebransjen er en subjektiv bransje. Personlige meninger, smak og estetiske vurderinger er avgjørende faktorer for suksess. Designeres personlige visjoner om hva som er tiltalende, spiller en stor rolle i utformingen av nye kolleksjoner. Og forbrukernes subjektive smak avgjør hva som blir populært.

Motebransjen er ikke den eneste subjektive bransjen. Underholdnings-bransjen, reklamebransjen og restaurantbransjen ligner. Jeg har ikke jobbet i noen av disse heller.

Min subjektive mening om hvorfor jeg fikk jobben som leder i Texcon, er at styret mente det var viktig å forfølge noen objektive sannheter om handel. Dette er sannheter som gjelder i alle bransjer:

Kundetilfredshet: Uavhengig av bransje er tilfredse kunder selve grunnlaget for langsiktig suksess.

Innovasjon: Enten det handler om produkter, tjenester, prosesser eller forretningsmodeller er fornyelse avgjørende når man har som mål å ligge foran konkurrentene.

Kvalitet: Høy kvalitet på produkter og tjenester bidrar til kundelojalitet.

Bærekraft: Bevissthet rundt miljømessige og sosiale aspekter av virksomheten er ikke lenger bare etisk riktig. Dette blir et stadig sterkere krav fra både kunder, investorer og myndigheter.

Teknologi: Digitalisering og teknologisk innovasjon er en drivkraft for endring, enten man bruker teknologien til å forbedre kvaliteten eller redusere kostnader.

Kompetanse: Kvalifiserte og engasjerte medarbeidere er avgjørende for å kunne levere kvalitet og oppnå vekst.

Ærlighet: Integritet bygger tillit.

Tilpasningsevne: Markeder, teknologier og kundepreferanser endrer seg raskt. Selskaper som er fleksible og tilpasningsdyktige, er bedre rustet for å tåle forandringer og utnytte muligheter.  

Jeg elsker denne jobben hvor sterke meninger, tro og teft er avgjørende for suksess. Men samtidig har seks år i denne bransjen lært meg at de som virkelig lykkes, er de som evner å kombinere subjektive sannheter med objektive.

Thomas

PS. Det er ikke jeg som har skrevet ordene i ingressen, men hvis du går til førstesiden på texcon.no og klikker på artikkelen «5 tendenser for herre AW 2024/2025», finner du ordene midt i en grundig utarbeidet rapport om hvor herremoten beveger seg fremover. Som medlem i Texcon får du eksklusiv tilgang til slike rapporter, i god tid før neste innkjøpsrunde.