Fantasifull Romantiker – AW 19/20

Lar oss flykte inn i det mystiske og surrealistiske.

Rodarte

Av: Chili Publications Foto: Imaxtree og BoF

Vi lever i en tid med «fake news», hvor behovet for å flykte inn i en fantasiverden melder seg for mange. Denne tendensen tar for seg forholdet mellom fakta og fiksjon. Designerne tilbyr oss en metaverden full av surrealistiske uttrykk. Klærne er eklektiske, organiske og mystiske. Den verdenskjente trendforskeren, Li Edelkoort, mener tendensen også er romantisk, hvor mote og materialer hjelper oss å dykke inn i det mystiske. Filmen «The Shape of Water» fra 2017 står sterkt som inspirasjon, og dyr som lever under vann inspirerer dermed til de flytende, eklektiske mønstrene.

Fargene

Den Fantasifulle Romantikeren setter naturligvis lyse, duse pastellfarger som hvitt, grått, beige, sukkerspinnrosa, fiolett, mintgrønt, sølv og gulltoner i fokus. Fargene går igjen på florlette materialer, og forsterker dermed det romantiske ved denne tendensen. Plagg med spennende mønstre, inspirert av blant annet drømmer, natur og det overjordiske, sees i farger som fiolett og mørke rød- og bruntoner, samt korallrødt. Blomstermønster er også en viktig del av denne tendensen. Fargene og kombinasjonene er vinterlige, selv om mønstret er i duse farger. Den kjølige paletten sammen med mørkere toner sørger for det.

Materialene

Det blir ikke romantikk uten blonder og tyll. Denne tendensen ønsker varmt velkommen til florlette stoffer på lange kjoler og skjørt, luftige og nærmest engleaktige figurer, puffy ermer, høye krager og fjær. Rysjer og volanger på overdeler, skjørt og kjoler understreker det romantiske. Tenk en moderne Alice i Eventyrland. Trendforsker Edelkoort mener denne tendensen handler om fremstillingen av mennesket som noe opphøyd, nærmest som Gud. Slike, chiffon og paljetter møter lakk og skinn. For selv om uttrykket er engleaktig mot det overjordiske, er det de grove materialene som skaper dybden i uttrykket. Skinn, lakk og store statement-smykker sørger for kontraster. Tilbehøret skal vises og er alt annet enn sart. «More is more», og er det blomster på kjolen, skal strømpebuksen også ha samme mønster.

Plaggene og tilbehøret

Den Fantasifulle Romantikeren elsker lange kjoler, gjerne snurpet sammen i midjen og med en pussy bow i front – for selv om trenden sier romantisk, er den veldig påkledd og det er lite hud å skimte.

Kjolene har lange ermer og går ned til ankelen eller til under kneet – pluss har høy hals. Ser vi hud, er det gjennom små partier av chiffon og andre gjennomsiktige materialer. Vi ser også de lange kåpene fra forrige vinter fortsetter, og vi ser mye asymmetriske plagg – det være seg kjoler, bluser eller skjørt.

Det hele styles med grove boots, à la Dr. Martens, som en kontrast til sarte. Vi ser også lange støvletter. «More is more», med pynt på absolutt alt. Det skal være blomster-applikasjoner, paljetter, fjær og volanger på både klær og tilbehør.

Stilen understrekes ved styling av store smykker og – som nevnt, grove sko. Vi ser også lag på lag-styling med cape, ankellange skjørt med volanger og bluser. Plaggene skal sloss om oppmerksomheten.

Designere å se til

Dior Homme viste et romantisk og småblomstret design i pudderrosa, babyblått, beige og sølvtoner.

Dries Van Noten viste florlette, romantiske kjoler i duse farger som hvitt, beige, pudderrosa og fiolett, med innslag av sølv og sterk fiolett og korall. Organiske mønstre og detaljer som fjær blir hyppig brukt.

Erdem viste lange, blomstrede kjoler i florlett stoff med høye krager i pudderrosa, bruntoner og korall.

Roberto Cavalli viste mye surrealistiske, paisley-aktige mønstre – veldig typisk italiensk design, i farger som hvitt, grått, pudderrosa og beige. Kjoler og  kåper ble presentert med stor krage og detaljer som korte frynser.

Rodarte viste en superromantisk kolleksjon og et nærmest drømmeaktig design med rysjer, blonder, prikker, florlette stoffer og asymmetri i sentrum. Kolleksjon hadde lange kjoler og rysjebluser med volanger på ermer og kniplingskrager i blant annet pudderrosa og beige.

Valentino viste gjennomsiktige blondekjoler og vindjakker i pudderrosa og mintgrønt med rysjer og volanger. Designet var eklektisk, organisk og ikke minst mystisk og fantasifullt.