Tenkepause ga ny energi

Familien som står bak butikkene EXIT og Fifty/50 booket hotell og satt seg ned med Kristine Andersen i Texcon: to lange dager, brukte tiden på å tenke fremover.

Generasjonsbedrift med innsatsvilje

Kjøpesentret Libra Shopping på Brekstad i Trøndelag består av 12 000 kvadratmeter, hvorav de to eneste frittstående klesbutikkene drives og eies av Tore Kavli, hans kone Gunn Kavli, og hennes datter Charlotte Lindbak.
 
– Det er en sammenheng mellom de to butikkene, og vi jobber på tvers, mange av oss, forteller Tore Kavli.
 
Noe av bedriftens styrke, ifølge Kavli, er at den består av flere generasjoner med forskjellig bakgrunn. Det at det er en generasjonsbedrift har gitt dem drivkraft til å satse, og ikke minst, vært bakgrunnen for et nylig stort oppussingsprosjekt til 1,5 millioner kroner.

-Det er verdt å satse så mye, det er jeg helt overbevist om.

Tore Kavli

Evne til å fornye seg

EXIT er den eldste butikken av de to. Gunn og Tore Kavli overtok driften i 1998, og i dag er det Gunn Kavli og Charlotte Lindbak som er daglige ledere i hver sin butikk. – Det har gått veldig bra, hele tiden. Det er EXIT som er motoren i dette her. I 2001 startet vi opp den andre butikken, som da het Gavehuset Bikuben og var en ren interiør- og

gavebutikk. Men vi skjønte etter hvert at vi også måtte selge klær. I 2014 gjorde vi den om til «Fifty/50», hvorav halvparten var interiør og halvparten klær.

Så derav navnet Fifty/50?

– Nettopp. Nå er det mer 80/20, med litt mere kjente merker, som Holzweiler, By TiMO, Jonathan Adler og Kaj Bojesen. Da vi satset på dette, doblet omsetningen seg ganske fort.

Engasjement smitter

Da familien møtte Kristine Andersen i Texcon for å se nærmere på et merkevareløft for butikken, fikk de først og fremst en avkobling fra arbeidshverdagen. En tenkepause på skikkelig vis hvor de kikket på bedriftens DNA, visjoner og verdier, og ikke minst: Videre mål og strategi. – Hvordan gikk det?

– Møtet med Texcon handlet om å gjøre oss klare for framtiden. Kristine er utrolig engasjert og setter fokus på ting som er bra, men hun ser også på alle mulighetene vi har. Da begynner man å tenke selv også, og vi kom ut motiverte til å ta tak.

– Noe som konkret kom ut av møtet med Kristine, var at vi skulle løfte EXIT-butikken, ettersom Charlotte skulle inn der. Tidligere når vi har pusset opp, har vi typisk kjøpt brukte innredninger. Nå tenkte vi annerledes og sa: «Vi gjør det fra grunnen av, og bytter ut alt.»

-Møtet med Texcon handlet om å gjøre oss klare for framtiden.

Tore Kavli

– Det som er fint er at Charlotte har overtatt en butikk som hun har vært med på å bygge

opp fra starten av, som har hennes identitet. Hun har vært med å bestemme alt mulig – selv om vi gamle ikke klarer å slappe av helt, ler Kavli.

Kavli kan også fortelle at de har slått sammen EXIT og Fifty/50 i en felles nettsatsing – fifty.no – hvor trafikken og salget stadig øker.

Kilte litt i magen

Til innredningen fikk de hjelp av Expedit, og det var blant annet bekjentskaper gjennom Texcon som gjorde at valget falt på dem.

– De har veldig flinke designere i Expedit, og en del av «Texcon-dealen» er at de tegner gratis for oss. Vi ønsket at det skulle være både litt fresht og tidløst, for en slik grundig oppussing gjør man ikke ofte.

-Vi hadde den beste oktober omsetningsmessig, selv med ned stengt butikk.

Tore Kavli

– Akkurat nå kiler det litt i magen fordi tidene er litt usikre, men vi har hatt kjempegod økning på begge butikkene hittil i år, med omsetning på til sammen ca. 18 millioner – så det er verdt å satse så mye, det er jeg helt overbevist om.

Tall over all forventning

Når du har lagt mye stolthet i arbeidet, må det nettopp ha vært stolthet som preget stemningen på åpningsdagen. Det var nemlig de ansatte som hadde malt og lagt gulv, og gjort alt mulig de ellers ikke gjør. 350 kunder kom innom, selv etter senterets åpningstid.

– Det betyr masse for motivasjon også, alle føler jo at dette er deres nye butikk.

– Og under oppussingen hadde vi stengt butikken i 10 dager – det har vi aldri hatt før! Det var kjempeskummelt. Men allerede etter tre dager hadde vi tatt oss inn igjen og lå foran fjoråret. Vi hadde den beste oktober’n omsetningsmessig, selv med stengt butikk.

Artig å skape noe

Det er jo ikke mange som har klint til så kraftig som det dere har gjort?

– Nei, det var heftig. Samtidig tenker jeg at det er artig å skape noe, å gjøre noe nytt og gå framover. Det er derfor vi holder på med dette, for å skape motivasjon. Man må ikke nødvendigvis bare tenke på å ha flere millioner i overskudd. Selvfølgelig, gøy, det – men det gir ikke noe i hverdagen.

Butikken ser utrolig flott ut og moderne ut …

– Ja, det håper jeg jo! Det er i hvert fall målet, avslutter Kavli med et smil.