Tidløshet med naturen som kjerne
Med inspirasjon fra den nordiske naturen selger Cedrico varme vinterjakker. For dem handler det om holdbar kvalitet, minimalisme og tidløshet i alle ledd. Og stil – selvsagt. For ifølge grunnleggeren trenger det ikke være en motsetning mellom nettopp stil og beskyttelse mot kulde og tøffe værforhold!

Det norske varemerket Cedrico ble grunnlagt i 2011 av Marius Schou Johannessen. Navnet stammer fra hans egen ungdomstid.
– Cedrico er faktisk en liten hyllest til tenåringsversjonen av meg selv! Da jeg var yngre, var jeg helt hekta på mountain bike, og jeg så opp til en fransk sportsutøver med Cedrico som etternavn. Ikke akkurat en verdensstjerne, men en legende i mitt hode. På grunn av lidenskapen min og at jeg visstnok hadde et litt “utenlandsk” utseende, begynte vennene mine å kalle meg Cedrico. Da jeg startet merket, føltes navnet perfekt; det har en internasjonal klang, men bærer med seg min nordiske sjel, forklarer Johannessen mens han mimrer tilbake til begynnelsen.

Det hele startet med en brennende interesse for design.
– Jeg satt og tegnet mye, i tillegg til at jeg var veldig interessert i produksjonsbiten. Det hele startet med en reise til utlandet sammen med foreldrene mine som jobbet i bransjen, for å kunne ta del i produksjonen på fabrikknivå. Etter dette startet jeg min egen lille systue, og var i gang med å lage mine første kolleksjoner, forteller Johannessen.
“Hands-on” approach
Å etablere et varemerke er en stor og omfattende prosess, og i begynnelsen gjorde Marius mye på egenhånd for å få prosjektet i gang. Med god hjelp og pågangsmot ble Cedrico etablert.
– Det krever flere involverte parter og prosesser for å få alt til å fungere. Spesielt når man ikke sitter med tilstrekkelig kapital og med et stort team bak seg fra start. Da er man avhengig av gode investorer som virkelig har tro på at det kommer til å fungere.
I dag har Cedrico eksistert i 14 år, og består av et lite, men solid og dedikert team.
Merkevaren finner man rundt 40 forhandlere i hele Norden, blant annet på Follestad, Ferner Jacobsen, Skonnord og Steen og Strøm.

holde merkevaren relevant år etter år.
God kvalitet og minimalisme er noen av nøkkelordene som brukes for å beskrive kolleksjonene deres.
Tidløs tankegang
Gjennom årene er det mye som har endret seg i bransjen; både i metoder og trender. For Cedrico har det vært helt sentralt å holde fokus på å kunne holde seg relevant år etter år. Til tross for at uttrykket og det visuelle har endret seg noe, mener Johannessen at merkevaren står stødig fordi den bygger på sterke og tydelige verdier.
– Disse verdiene bidrar til å holde oss relevante, selv i møte med digitalisering, et hardt marked og skiftende trender. Det handler om å ha et eget design, at det er noen tydelige detaljer som alltid går igjen som er helt spesielt for Cedrico, sier grunnleggeren.
De varme boblejakkene har tatt dem langt, og i dag er merkevaren godt etablert innenfor sitt segment. Nordisk natur har vært en klar inspirasjonskilde helt fra den spede begynnelsen, noe som kommer godt frem i designvalg og merkevarestrategi.
For Cedrico handler det om å klare å ha to tanker i hodet på en og samme tid; å tilpasse seg tidens svingende motebilde, og samtidig holde fast på det som gjør merkevaren unik. Det er de små detaljene som utgjør den store forskjellen. Et tydelig fokus på tidløshet, mener Johannessen har vært en viktig faktor bak deres suksess.
– Vi ble først kjent som boblejakkene med de fine pelsdetaljene, men dette valgte vi å kutte ut for noen år tilbake. Nå vil jeg si at det tydeligste kjennetegnet er hettene. Det har vært viktig å finne noe som gjennom tiden kan stå som en Cedrico-look, noe jeg føler vi har fått til.

– Vi har alltid tenkt at for å holde et varemerke relevant er man nødt til å tenke flere år frem i tid. For oss går det på å holde seg på et klassisk og rent snitt, samtidig som man tør å eksperimentere med nye elementer som kan gi kolleksjonen en positiv utvikling. Det har kanskje vært den aller viktigste strategien for å prøve å holde varemerket vårt sterkt over flere år.
En spennende tid fremover
Cedrico finnes i dag i flere land i Norden, men målet er å bli globale.
For å lykkes med det endrer Marius og de andre fokuset fra å bare handle om vinter til å se mer de ulike årstidene på tvers av landegrensene.
Johannessen har virkelig tro på at merkevaren vil klare seg godt i flere deler av verden. Det solide teamet har blitt større, noe som styrker håpet og motivasjonen fremover.
– Da er det jo også lettere å peke frem veien videre sammen.