Høydepunkter fra de skandinaviske moteukene

De skandinaviske moteukene er over for denne gang – her er fem høydepunkter fra København og Stockholm Fashion Week.

Av: Chili Publications Foto: CopenhagenFashionWeek.com og FashionWeekStockholm.com

1. Holzweiler imponerer

Etter å ha tatt et steg bort fra Oslo Runway og blitt en fast figur på Copenhagen Fashion Week, har pilene pekt oppover for det norske suksessmerket. Med en visning som blir godt omtalt og rost av internasjonal motepresse, og besøkt av alt som kan krype og gå av innkjøpere og influencere, kan man trygt si at Holzweier var en av høydepunktene under moteuken. Også på sin stand på Bella Center var det godt trykk dagen etter visningen. Denne kolleksjonen kommer til å fly ut av butikkene.

SUKSESS: – Forrige sesong var det nesten ingen applaus etter showet fordi alle var så opptatt av å se på mobilene sine. Denne gangen ville jeg at tilskuerne skulle være tilstede og faktisk se med sine egne øyne det som skjer på catwalken, fortalte Maria Skappel til ELLE.no etter showet.

2. Munthe 25 år

Danske Munthe feirer i år 25-årsjubileum og er i storform. Merket har hatt en fantastisk utvikling over årenes løp og klarer kunststykket å være trendy, men likevel holde seg tro til sin signaturstil. Strikk og florlette kjoler er en del av DNA-en og denne kolleksjonen var intet unntak. Det var hyppig buk av logoer og ruter. I tillegg var alle av neste vinters trendfarger med, slik som kalde blåtoner, jordfarger, bringebærrødt og beige. Vi spår at de rutede «shopperne» blir en hit.

BURSDAGSBARN: Munthe-kvinner er både chic og trendy, men går ikke på kompromiss med komforten. Kolleksjonen var sporty og hadde mange street style elementer.

3. Les Deux – sporty og preppy

Det er ikke mange herrevisninger under moteukene, derfor er det ekstra gøy å se at et dansk, moderne merke som Les Deux gjør det bra i alle kanaler. For ikke bare har de et flott catwalkshow, men de har knekt mye av koden som ligger bak vellykket salg og synlighet. På nettsiden deres kan du kjøpe Instagram-antrekkene, de har egen nettbutikk og bak hver kolleksjon ligger det en god historie. Denne gangen var det Berlin etter murens fall som var

Inspirasjonen, og tanken om en ny begynnelse. Kolleksjonen var gjennomført og full av bruksvennlige antrekk og farger for gutta.

BRUKSVENNLIG: Med god forståelse for hva den skandinaviske, moderne mannen trenger i garderoben sin for høsten og vinteren 2019, har merket oppnådd stor vekst. Her fra catwalkvisningen under Copenhagen Fashion Week.

4. Stockholm Fashion Week – Max Jenny

En av de store snakkisene under moteuken i Stockholm var den fargerike og romantiske kolleksjonen til nykommeren Max Jenny. Den svenske designeren har de to siste årene kommet som et frisk pust inn på det svenske markedet. Kolleksjonen hennes består av romantiske kjoler med masse fargerike print og ble beskrevet av svenske ELLE som en rokokko-drøm. Inspirasjonen var et maleri fra 1700-tallet – helt i tråd med de trendene som er spådd for AW 2019.

FARGEKICK: Max Jenny sin AW 2019 kolleksjon kan du kjøpe rett av catwalken. Kronprinsesse Victoria er også en fan.

5. Street style queens

Man kan ikke snakke om de Skandinaviske moteukene uten å komme inn på streetstyle. For det er en kjensgjerning at det som foregår utenfor visningen får like mye, om ikke mer, oppmerksomhet fra internasjonal motepresse. Det bugner over av streetstyle bilder. Og midt i stormen står de norske influencerne sterkere enn noen andre. Og på toppen av hierarkiet finner vi moteprofiler som Darja Barannik og Tina Andrea, for å nevne noen. De blir flydd inn og betalt for å overvære og kaste glans over visninger, middager og vise seg i ulike merker. Og vi andre lar oss gladelig inspirere og imponere. Scandi cool, lenge leve!

STILDRONNINGER: Influencerne er en viktig del av moteukene, her representert ved Darja Barannik og Tina Andrea, ikledd de mest trendy antrekkene akkurat nå. En god pekepinn for neste høst også.