Den hvite t-skjorten – klassikeren som aldri går av moten

Nå er den udødelige klassikeren mer trendy enn noensinne, og er et selvsagt innslag hos så godt som alle merker, designere og motehus.

Fra herrekolleksjonen til Louis Vuitton SS19. Foto: Imaxtree

For både ham og henne er den hvite t-skjorten en slags udødelig klassiker som egentlig aldri går av moten. Likevel er den nå kanskje mer trendy enn noensinne. Bakgrunnen er at vi er i en tid der vi stadig blir mer bevisst på hva, og ikke minst hvor mye vi kjøper.

Passer til alt

Den hvite t-skjorten hører hjemme i basisgarderoben, og kan enkelt dresses både opp og ned til alle anledninger. Da er det ikke så rart da at den stadig holder seg i motebildet, flere tiår siden den første gang så dagens lys.

Den aller mest klassiske versjonen av den hvite t-skjorten er den i hvit bomull, som ble standard blant militæret under andre verdenskrig. Siden har den mer eller mindre holdt seg i motebildet hos både kjedebutikker, high street og også noen av verdens fremste designere og motehus. Hemmeligheten bak suksessen ligger muligens i at den hvite t-skjorten er så enkel som den er, samtidig som den kan kombineres med så mye forskjellig, alt etter hvor, når, hvordan og ikke minst hvorfor du bruker den. Den kan brukes til alt – alltid, sies det.

Alltid like aktuell

Sammen med jeans er den på mange måter det ultimate plagget, gjort ikonisk av blant andre James Dean i filmen Rebel Without a Cause fra 1955, men også navn som Steve McQueen er sentrale. Og selvsagt han som kanskje var aller først ute – nemlig Marlon Brando i filmen A Streetcar Named Desire fra 1951.

I dag er den hvite t-skjorten et selvsagt innslag hos så godt som alle merker, designere og motehus som har satt sin egen signatur på klassikeren som aldri ser ut til å ville forsvinne.