Hvordan lykkes med nettbutikk?

Det å starte en nettbutikk krever både arbeid og ressurser, og en må derfor vurdere om det er en lønnsom investering for deg og din butikk. Her deler to eksperter kunnskap, erfaringer og tips – enten du fremdeles er i tenkeboksen eller akkurat har besluttet å starte nettbutikk.

NETTBUTIKK: Her deler to eksperter kunnskap, erfaringer og tips – enten du fremdeles er i tenkeboksen eller akkurat har besluttet å starte nettbutikk.

Av: Tone Ruud Engen/Chili Publications

Lurer du på om du skal starte nettbutikk?

Nettbutikker har de siste årene opplevd kraftig vekst, og i forkant av 2018 ble det ifølge Norsk E-handel forventet at nordmenn kom til å bruke 144 milliarder kroner på netthandel.

Det å starte nettbutikk er imidlertid krevende, så er det verdt det for deg?

Vi har snakket med to eksperter som deler litt av sin kunnskap, erfaringer og tips – enten du fremdeles er i tenkeboksen eller akkurat har besluttet å starte en nettbutikk.

Test flere kanaler og ikke glem markedsføring

De fleste innen detaljvarehandel har vært inne på tanken om å utvide med nettbutikk, men hvilke kriterier burde være tilstede før du eventuelt tar steget, og når er det riktig?

– Jeg anbefaler å begynne med å teste ut alternative kanaler. Ta del i en markedsplass og prøv et kundelojalitetsprogram før du tar det store steget, sier Jan Hagen, markedssjef i Miinto.no.

– Dette har med læringskurve å gjøre, og erfaringen vil gi deg et realistisk bilde av innsatsen som kreves før du bevilger flere ressurser. Kompetanse, logistikk, økonomi og sortiment er vesentlige kriterier for å lykkes, forklarer han.

Vidar Fineide, webutvikler, designer og daglig leder i Finde, som blant annet jobber med Shopify, kan i tillegg fortelle at det er viktig å ta med markedsføring i regnestykket, og så tidlig som mulig.

– Det er mange som glemmer markedsføring. At du er tilgjengelig på nett, betyr ikke at du er synlig på nett. I tillegg er det stor konkurranse, så det er viktig å tenke gjennom markedsføring på forhånd. Jobb med synlighet i søkemotorer, tradisjonell digital markedsføring, sosiale medier og tilby relevant innhold som engasjerer, sier han.

NETTBUTIKK: Nordmenn bruker milliarder på netthandel hvert år, men er det riktig for deg og din butikk?

Kartlegg markedet ditt og etterspørsel

Før du skal kunne sjekke av på kriteriene over, er det viktig å kartlegge markedet ditt og være sikker på at det faktisk er en etterspørsel der ute.

– Det er flere måter å evaluere etterspørsel i markedet. Jeg ville sortert det i estimerte data (lokal og global etterspørsel) og historiske data (salgstall). Dette er grunnen til at du bør tenke på internett som et sett av kanaler istedenfor bare en nettbutikk, sier Hagen.

EKSPERT: Markedsføringssjef i Miinto, Jan Hagen. Foto: Miinto

Han forteller at historiske data er det du kan bygge håndfaste modeller på. På markedsplasser som Miinto, Amazon og Alibaba, kan du teste ut varelageret med lav risiko, og skaffe et bredt datagrunnlag for hva som selger på nett.

Deretter kombinerer du dataen med hva som selger via andre kanaler, slik som nyhetsbrev, sosiale medier og annonser.

– Estimerte data fra søkemotorer som Google, vil gi deg innsikt i estimert etterspørsel. Her er det vanlig å gjennomføre søkeordsanalyser for et helt varelager om gangen, men du kan også få grei innsikt på enkeltprodukter og merker med verktøyet Google Trends.

– Dette gir ingen fasit på salg, men heller gode indikasjoner på hva folk søker etter, sier markedssjefen.

I tillegg må du undersøke konkurransen på nett i området og innenfor ditt segment. Hvis markedet ditt er preget av sterk konkurranse, bør du analysere konkurrentene dine for å se om du klarer å leve med lavere marginer enn konkurrentene.

Hvilke plattformer finnes for å sette opp nettbutikk?

Hvis og når du eventuelt har kommet til en beslutning om at det er en etterspørsel for dine produkter på nett, finnes det alternativer av plattformer for nettbutikk.

– Alternativene du kan velge mellom for det norske markedet er Shopify, WooCommerce og Miinto, sierVidar Fineide, daglig leder i Finde.

Han forklarer at Shopify er en plattform der du kan gjøre mye uten hjelp fra andre, og er en plattform som mange klarer å sette opp selv.

Miinto spesialiserer seg på videresalg av varer. Markedsplassen kan i stor grad erstatte egen nettbutikk, men også integreres med nettbutikk, altså at du viser varene dine på to steder. Miinto tar ikke løpende betalt for at du har produkter i deres nettbutikk, men tar en prosentandel av salgene dine. En fordel med Miinto er at de har opparbeidet seg god synlighet i søkemotorer.

– WooCommerce er verdens desidert største plattform for nettbutikk. Hvis du er litt teknisk av deg og samtidig er kjent med WordPress, kan du også gjøre mye selv her, men du burde ha hjelp til design av nettsiden, sier Fineide.

Han understreker at en sentral forskjell ved å starte opp nettbutikk på egenhånd med WooCommerce eller Shopify, sammenlignet med en samarbeidspartner som Miinto, er at du sitter med omsetningen selv, men må også ta all risiko selv.

Velg en plattform som snakker med kassasystemet

Jan Hagen i Miinto påpeker at det ofte er de mest komplekse løsningene som gir flest ulemper for en nyoppstartet nettbutikk.

– Grunnen til dette er ofte mangel på kompetanse for å utnytte selve løsningen. Har du aldri drevet stort på nett før, ville jeg ikke prøvd meg på noe annet enn Shopify/Miinto før jeg var helt trygg på at dette var en kanal jeg presterte godt i, sier han.

Dersom du ikke har et separat varelager for nettbutikker, påpeker også Vidar Fineide viktigheten av at du velger en nettbutikk-plattform som samsvarer med kassasystemet du bruker i den fysiske butikken.

– Selger du noe i nettbutikken eller forandrer pris på en vare, så skal varelageret og prisen også oppdatere seg på kassasystemet i den fysiske butikken, og omvendt. Dette er noe som i stor grad reduserer tidsbruk, sier han.

Kan «klikk og hent» være et godt alternativ til nettbutikk? 

– Det kan det godt være, men for å få «klikk og hent» til å fungere må du ha synkronisering med varelageret, samt liten feilmargin for varetelling og svinn. Korrekt varetelling er allerede noe av det mest komplekse ved en nettbutikk, og noe mange feiler på, så gjør du dette riktig ser jeg ingen grunn til å begrense seg til kun «klikk og hent», forteller Hagen.

– En kombinasjon er den beste løsningen. Med «klikk og hent» sparer du logistikk-kostnader for de som velger å hente varene lokalt, samtidig som du når ut til de personene som ikke ønsker å møte opp personlig, sier han.

KLIKK OG HENT: Ifølge Jan Hagen, er det ingen grunn til å begrense seg til kun klikk og hent. Faksimile: Tax-free.no

Hva koster det å starte en nettbutikk?

Et annet sentralt spørsmål når du vurderer å starte opp nettbutikk, er hvor mye det koster.

– Avhengig av løsning, vil en nettbutikk koste alt fra en fast månedsavgift (Miinto/Shopify) til et beløp fra 50.000 – 5 millioner kroner. De fleste små butikker kommer unna med et beløp på mellom 50.000 – 500.000 kroner. Dette er for å få en nettbutikk opp og stå, ikke hva drift, kompetanse og logistikk koster, sier Jan Hagen i Miinto.

Ifølge Fineide kan det også blir rimeligere, men da må du forvente å gjøre mye mer selv.

NYHETSBREV: Nyhetsbrev er en smart kanal for å holde kontakt med eksisterende kunder, og trekke nye til en nettbutikk. Faksimile: Google

– Du må i alle fall beregne mellom 10.000 – 50.000 kroner, men totalsummen kommer helt an på hvor mye du gjør selv og hvor mye du setter bort. Det du ofte kan gjøre selv er å legge inn produkter, produktbilder, produkttekst og priser, forklarer han.

– Du kan likevel ikke regne med å lykkes uten å investere noe mer. Driftskostnader, transaksjonskostnader, betalingsløsninger, frakt og markedsføring er kostnader som må med i regnestykket.

Han anbefaler derfor at du er ærlig med deg selv og velger en plattform som passer for deg og dine behov, og spesielt tenker over dette; hvor teknisk er du egentlig og hvor mye tid har du til å gjøre jobben?

– Ofte er det bedre å betale fagfolk som virkelig kan dette, slik at du er klar for lansering som planlagt, istedenfor at du bruker et halvt år ekstra.

Fineide forteller at det tar tid å komme i gang med nettbutikk, og en ser gjerne behov for justeringer underveis. Han anbefaler derfor at du ikke starter med å sette opp en nettbutikk til 200.000 kroner, men starter i mindre skala og heller budsjetterer med justeringer underveis.

Og han har et helt konkret og smart råd hva gjelder frakt, retur og angrerett.

– Det har lenge vært sagt at det beste er å gi kunden gratis frakt og retur, men det viser seg at det ofte resulterer i at kundene kjøper unaturlig mye og returnerer. I tillegg er kunden såpass godt beskyttet av forbrukerkjøpsloven, at det ikke er nødvendig å spandere på kunden retur, forklarer han.

– Husk at du da må presisere hvem som skal dekke returkostnadene i betingelsene for nettbutikken, eller så er det nettbutikken som må dekke dette.

Slik ser det første året med nettbutikk ut

Hvis du har lest alle avsnittene over, bør du ha fått litt bedre innsikt og kunnskap om hva det innebærer å stare en nettbutikk, og muligens kan du allerede se om det er en lønnsom investering for deg og din butikk.

– Hvis du har evaluert alle data og gjort en case på det økonomiske, så er starten enkel. Personen i rommet med størst digital kompetanse må evaluere bedriftens egen evne til å drive nettbutikk, sier Jan Hagen fra Miinto.

– Mangler du denne personen, burde du søke råd direkte hos en person som har drevet nettbutikk tidligere for å estimere hvor du starter. Ikke vær den idioten som kjøper en Tour de France-sykkel til 100.000 kroner for så å sykle 100 meter og gi opp. Dette svarer også på hvilken plattform du burde starte med, sier han.

Han forklarer at det er viktig å være realistisk. I begynnelsen må du gjerne leve med lave marginer, før du kan optimalisere og vokse videre. For at du skal få et helhetlig bilde, tar Hagen oss gjennom prosessen slik den gjerne er det første året når du starter opp en nettbutikk:

1-3 måneder

Når butikken er lansert, tar det én til tre måneder før nettbutikken er synlig i søkemotorer, og 12 måneder før den har noen verdi i søkemotorer. Derfor må du belage deg på annonsering i 1-3 år før merkevaren er sterk nok til å drive trafikk på egenhånd.

Her velger de fleste annonsering gjennom Google Adwords, Google Shopping eller Affiliate, som betyr at en annen nettside omtaler dine varer eller nettbutikk og får en prosentandel av din omsetning.

Fineide legger til at det finnes tre veier til synlighet i søkemotorer – kjøpe trafikk, skape engasjement eller organisk søkeoptimalisering. For organisk synlighet i søkemotorer må du skrive særdeles gode produktbeskrivelser, som ikke er identiske med leverandøren sine.

I tillegg gjelder å benytte seg av eksisterende kanaler fra den fysiske butikken.

– Tenk markedsføring før du setter i gang. Når det nærmer seg lansering, sett opp markedsføringsaktiviteter mot eksisterende kunder fra den fysiske butikken for alt det er verdt. Benytt deg av Facebook og kundeklubb. Hvis du ikke har en kundeklubb, sørg for å sette opp en og tilby eksklusive tilbud til de som bor i området, sier Fineide.

KUNDEKLUBB OG NYHETSBREV: I oppstartsfasen er det viktig å benytte alle kanaler mot eksisterende kunder. Har du ikke nettbutikk – sett opp en før lansering. Faksimile: Apotek1.no

3-6 måneder

Nå burde nettbutikken hente organisk trafikk fra søkemotorer, samt fra nyhetsbrevet du startet opp tidligere i år. Annonsene må du kjøre fremdeles, og nå må du starte med å optimalisere hver eneste utgift på annonseringen, for å sikre deg at du kan skalere opp neste år uten økte kostnader.

Du bør ha fått dine første ordrer, faste kunder og dine første returer. Returene må du kalkulere med hver eneste måned, da det er helt vanlig hvis du har «fri frakt og retur».

10-12 måneder

Innen den tid har du sikret at logistikken fungerer og du har flere måneder med salgsdata. Hvis du har fri frakt, er det nå du går til postvesenet og sier at du skal betale mindre per pakke på bakgrunn av volumet du har kjøpt deg til.

Husk at det krever ressurser og tid

Til slutt skal du ikke glemme at det krever ressurser og er tidskrevende å drive nettbutikk, og det er viktig at du er klar over dette fra start.

– I oppstartfasen burde en forvente å bruke omtrent like mye tid og ressurser som om du startet opp en fysisk butikk. I noen tilfeller, kanskje mer, siden nettbutikk er et kompetanseområde man ikke nødvendigvis har tilegnet seg gjennom annen butikkdrift, sier Jan Hagen fra Miinto.

Når selve nettbutikken er satt til liv, er det viktig å ha dedikerte ressurser som kan oppdatere og optimalisere nettbutikken underveis.

– Butikkdrift er som taxi-næringen, det er mye «stilletid». Er du smart, setter du én ansvarlig på oppgaven, samtidig som du trener opp eksisterende ressurser til å håndtere arbeidet når de jobber i butikken. På den måten reduserer du risiko og er samtidig rustet for å skalere opp senere, sier markedsføringssjefen.

NETTBUTIKK: Ifølge eksperten burde du sørge for at flere kan jobbe med nettbutikken – da reduserer du risiko og er rusten for vekst. Faksimile: Bread & Boxers