Historien om Texcon – Suksessen og samholdet fortsetter

Historien om Texcon starter lenge før internett og gatemote. Det hele startet med noen kjøpmenn som fant sammen over felles utfordringer – og løsninger. Satsning og samhold ble begynnelsen på det som i dag er Norges mest effektive og lønnsomme gruppering for tekstilforhandlere. Dette er historien om Texcon.

TEXCON: Historien om Texcon starter lenge før internett og gatemote. FOTO: Scanpix


FAKTA OM TEXCON*

Antall aksjonærer: 207
Antall butikker:320
Medlemmenes omsetning (B2C) netto eks. mva.:3 236 000 000
Ansatte i butikker i Norge:1959
Ansatte på kjedekontoret:6
Etablert (herrcon):1962
Fusjonerte med Tekstilkjeden og Herrcon ble Texcon i 2007
Datterselskap: Tectrading
*Alle tall er fra 2022

Historien om Texcon startet lenge før bedriften ble slik vi kjenner den i dag. Faktisk er navnet Texcon ganske nytt – nærmere bestemt fra 2007, da de store tekstilforhandlerne i «Tekstilkjeden» og «Herrcon» fusjonerte.

Utspringet til det som i dag er Texcon, er en historie om kløktige kjøpmenn landet rundt, som sammen tok på seg risiko og utfordringer, for å sikre et best mulig resultat for virksomhetene sine. På veien mot økonomisk suksess, finner samarbeidsgruppen samhold, vennskap og gode verdier – verdier som fremdeles står sterkt den dag i dag.

– Vår misjon er å skape det sterkeste, sosiale fellesskapet innen tekstil, og gi våre medlemmer motivasjon, verktøy og trygghet til å følge sin lidenskap.

Thomas Vethe, daglig leder i Texcon

Her er historien om tekstileventyret som startet i 1962, og som i dag er Texcon.

60-TALLET: Texcon hadde sin spede begynnelse tidlig på 60-tallet. Her ser du Ragnhild Bolstad som viser frem sommerens damemote i Oslo fra 1966. FOTO: Aage Storløkken/Scanpix

Sammen er vi sterke

Alle som kjenner til Norges historie, vet at det å samle flere småkonger under samme tak ikke er gjort i en håndvending, og historien om Texcon er intet unntak i så måte.

Fusjoneringen av flere grupperinger, datidens kjøpmenn, starter for Texcon sin del så langt tilbake som i 1962 – da ord som «kjøpmann» og «disponent» fortsatt var en del av hverdagsvokabularet, og det i stor grad var herreklær på agendaen i tekstilbransjen.

Samarbeidet ble startet av en gruppe kjøpmenn som holdt til på Sør-Vestlandet, nærmere bestemt Kristiansand. Gründerne så raskt fordelen av å bli en gruppering som kunne samarbeide om innkjøp, og utfordre den eksisterende ordningen der merkevarene satt på store deler av makten.

I 1962 satte de fire første kjøpmennene seg ned for en prat, en prat som senere ble en avtale.

– De ønsket å skape balanse. Datidens merkevarer stod sterkt i bransjen, og dominerte store deler av markedet, prisnivå og distribusjon. Bakgrunnen for fellesskapet var å stå sammen, og at «sammen er vi sterke».

Dagfinn Dulsrud, butikkeier og veteran i tekstilbransjen

De fire gründerne var Asbjørn Reinertsen, Kristoffer Onarheim, Karsten Johannessen og Øystein Pettersen. Sammen kjøpte de nye kompanjongene engrosfirmaet Knut Hagen & Co.

LES OGSÅ: Texcon gjør gode butikker enda bedre

Fra business til vennskap

Etter historien å dømme, bar det frukter av det nyetablerte samarbeidet og firmaet. Fra den spede begynnelse i 1962, med kun fire partnere, vokste medlemslisten til 13 stykker i løpet av årene frem til 1966.

– Texcon har alltid vært et frivillig felleskap. Når medlemmene selv har høyt engasjement og lojalitet til kjernesakene i organisasjonen, gir det også den beste effekten på medlemmenes egne resultater.

Thomas Vethe, daglig leder i Texcon

I mars 1966, samtidig som Norge nylig er blitt introdusert for det kontroversielle miniskjørtet, blir det holdt en konstituert generalforsamling i Knut Hagen & Co. Mens verden diskuterer om skjørtelengden skal være henholdsvis 12 eller 7 centimeter over kneet, setter de tretten kjøpmennene seg ned rundt langbordet for å planlegge fremtiden.

Mens verden diskuterer skjørtelengden på det ultramoderne miniskjørtet, setter de fire kjøpmennene seg ned for å sette rammene for det som i dag er Texcon. Her ser du den anerkjente motedesigneren, William Jensen, i sitt atelier i Oslo. Han mener den korrekte skjørtelengden er 7 cm over kneet. FOTO: Aage Storløkken/Scanpix

De bestemmer seg for å inngå et innkjøpssamarbeid, og at hovedkvarteret for samarbeidet skal ligge i Kristiansand. Fra kontorlokalene ønsket de nyetablerte kompanjongene å utfordre den sterke posisjonen til merkevarene i bransjen, og samtidig utarbeide gode avtaler og priser som var gunstig for deres medlemmer.

På samme tid utvikler medlemmene samhold og vennskap – og viktigst av alt, allierte å drive butikk sammen med. For det var en kjensgjerning at det å være kjøpmann på 60- og 70-tallet kunne være et ensomt yrke. Gjennom samarbeidet fikk medlemmene mulighet til å dele sine erfaringer, håndtere utfordringer i fellesskap og skape tryggere rammer for sine foretak.

Arbeidet startet raskt med å engasjere ulike merkevarer, forhandle frem gode avtaler og bygge opp leverandøravtaler. Leverandører som stod på blokken i oppstartsfasen, var blant annet Salhus Tricotagefabrik i Bergen, som produserte strikket tøy, og den anerkjente hatteprodusenten i Bergen, Nordisk Hattefabrikk.

– Vi er den eneste kjeden som fra start har fokusert på samarbeid med merkevareleverandører, fremfor å skape egne. Det gir butikkene mangfold, variasjon og mulighet til å bestemme selv. Vi ønsker at medlemmene våre skal tilpasse seg sitt lokale marked, ikke være sentralstyrt.

Thomas Vethe, daglig leder i Texcon

AS Herrcon ser dagens lys

To år etter generalforsamling – i mars 1968, blir det bestemt at Knut Hagen & Co skal bli et aksjeselskap. Det som nå er blitt 15 kjøpmenn i selskapet, bestemmer at alle skal få kjøpe én aksje hver, pålydende 1000 kroner.
Dette blir begynnelsen på et større innkjøpssamarbeid, og i 1972 blir det behov for fornyelse. Da ser AS Herrcon dagens lys.

– På den tiden fusjonerte mange butikker, og gjenoppstod under kjedenavn. Slik var det ikke i Herrcon. Det handlet om samarbeid rundt innkjøp, rabatter hos merkevarene og å skape et system som forenklet faktureringsprosessen for medlemmene.

Dagfinn Dulsrud, butikkeier og medlem av Herrcon siden 1973

– Tanken var – og er fremdeles, at du som butikkeier kjenner ditt marked, din merkevare og kunder best. Samarbeidet skal derfor ikke gå utover identiteten eller vareutvalget i butikken, men gi deg gode verktøy for å lykkes, forteller Dulsrud.

Med nytt navn og økende antall medlemmer, blir det behov for å ansette en leder i den voksende grupperingen. I mai 1973, samme år som verdens første mobiltelefonsamtale blir foretatt i New York, blir den første direktøren for AS Herrcon ansatt – Kjell Molstad.

Kjell Molstad var fra før av ikke så godt bevandret innen tekstilbransjen, men som skarpsindig selger og forretningsmann sørget han likevel for en organisering og struktur i AS Herrcon som tok selskapet til nye høyder. Fra Dronningensgate 61-63 i Kristiansand jobbet han med fremtidens forretningsmodell for Herrcon, og innhentet tilbud fra nasjonale og internasjonale merkevarer for selskapets medlemmer.

KRISTIANSAND: Det var i havnebyen Kristiansand at tekstileventyret som vi i dag kjenner som Texcon startet. Her ser du Lundsbroa som går over til Dronningsgate i Kristiansand Sentrum. FOTO: Agderbilder.no/Dagfinn Pettersen

LES OGSÅ: Texcon er et bærekraftig fellesskap

Innkjøpsmesse og høytidelig festmiddag på Caledonien

1972 og 1973 markerer også begynnelsen på de første innkjøpsmessene som ble arrangert for medlemmene til AS Herrcon. Disse fant også sted i Kristiansand, på det stilfulle hotellet Caledonien.

Innkjøpsmessene bestod av inviterte varemerker som kunne vise frem sitt sortiment. Hvilke merkevarer som fikk lov til å delta, ble bestemt av Herrcon sitt «vareråd» – en gruppe bestående med 4-5 kjøpmenn fra selskapet. På den første tekstilmessen på Caledonien i 1972 var 25 leverandører tilstede. Innkjøpsmessene ble arrangert to ganger i året – januar og august, og alle medlemmene i Herrcon fikk delta.

INNKJØPSMESSE: De første innkjøpsmessene i selskapet ble arrangert på det flotte hotellet Caledonien i Kristiansand. Alle medlemmene var tilstede på messene, og ble godt kjent på de flotte selskapene som ble arrangert etterpå. FOTO: Statsarkivet i Kristiansand/Digitalarkivet.no

– Hotell Caledonien var et fantastisk sted å holde innkjøpsmessene. Etter innkjøpsmessene ble det avholdt en festmiddag i regi av handelsstanden i Kristiansand. Det hele var meget høytidelig og flott.

Anders Pettersen, styreleder og medlem i Texcon

De flotte innkjøpsmessene ble holdt på Caledonien helt frem til 1986, da det hele fikk en naturlig slutt da hotellet brant.

Helt siden ansettelsen av Mongstad i 1973, ble beliggenheten for selskapet stadig oftere et tema, og det store spørsmålet var om Kristiansand var det rette stedet for hovedkvarteret til Herrcon. Oslo vokste seg frem til å bli en metropol for Norges kunst og kultur, og var også et knutepunkt for mote, i tillegg til at byen var en base for store motedesignere som blant annet William Duborgh Jensen og Kjell Torheim.

Den 7. juni 1978 blir det bestemt på generalforsamling at hovedkontoret skal flytte – nærmere bestemt til Waldemar Thranes gate på St. Hanshaugen i Oslo.

LES OGSÅ: Se alle våre leverandører og samarbeidspartnere

Suksess med innkjøpsmesse på Bolkesjø

Med nytt hovedkontor i Oslo, kom det også på plass en ny direktør i Herrcon. Med blådress og fotformsko, kom Steinar Johansen til Herrcon fra den konkurrerende kleskjeden, Samtex – som vi i dag kjenner som Voice of Europe. En av hans største utfordringer som nyervervet direktør var å finne ut hvor de nye innkjøpsmessene skulle avholdes.

Den moteriktige direktøren fikk raskt nye avtaler i boks, og den neste innkjøpsmessen ble holdt på «Exporama» i Sandvika – det som i dag er Sandvika Storsenter. Sandvika svarte imidlertid ikke helt til forventningene, og året etter ble det bestemt at innkjøpsmessene skulle legges til Bolkesjø Hotell i Telemark.

Bolkesjø ble en umiddelbar suksess for både innkjøpere og leverandører.

BOLKESKJØ TURISTHOTELL: Bolkesjø ble et populært reisemål for innkjøpsmessene, og ble en umiddelbar suksess for både innkjøpere og leverandører. FOTO: Espen Braata

– Bolkesjø var nesten som å komme hjem. Både innkjøpere og leverandører syntes det var fantastisk. Der kunne vi være bare oss, og vi koste oss veldig sammen.

Anders Pettersen, styreleder i Texcon

Etter mange år med samlinger på Bolkesjø, er medlemmene i Herrcon nærmest som en stor familie å regne.

Det blir hyppigere reisevirksomhet innad i kjeden. Reisene bidrar med kunnskap og inspirasjon for medlemmene, og Herrcon-turene blir etter hvert et eget begrep, med svært så positive assosiasjoner for alle som har deltatt.

Turene går til de fleste land i Europa, der agendaen er en kombinasjon av sosialisering blant medlemmene og besøk til leverandører. I selskapet og på reisene er det nå mellom 30 og 40 medlemmer som deltar, samt styre og administrasjon.

En av turene går til Skottland, hvor deltakerne besøker det Amerikanske jeansmerket Wrangler og deres produksjonslokaler. En annen reise går til USA, der gruppen besøker Levi´s i San Fransisco, da jeansmerket fremdeles var i oppstartsfasen.

Turene skapte samhold og god kontakt mellom medlemmene, og mange ble gode venner.

LES OGSÅ: Få oversikt over de viktigste messene i tiden fremover

AS Herrcon fusjonerer med Tekstilkjeden

Fra 1978 går tiden fort. Samtidig som samholdet, antall medlemmer og leverandøravtaler i Herrcon spirer, vokser det også frem klare målsettinger og planer for fremtiden.

I 1994 – samme år som Sissel Kyrkjebø synger de Olympiske Leker inn på Lillehammer og lusekoften for alvor blir satt på verdenskartet, blir det bestemt at det er på tide med et sceneskifte også for Herrcon. Denne gangen til Vinderen i Oslo, der de holder hus frem til 2016.

I oktober 2004 kommer en ny direktør på plass i kjeden, Pål Bukier. Han ledet Herrcon inn i en fusjon med Tekstilkjeden. Tekstilkjeden hadde sitt utspring fra Oslo med butikken Brødrene Dobloug, og hadde lang fartstid i tekstilbransjen.

Herrcon og Tekstilkjeden utfylte hverandre på flere områder. Herrcon hadde sin styrke i herresegmentet, mens Tekstilkjeden stod sterkt innen barn- og damesegmentet. Samtidig hadde begge virksomheter likhetstrekk innen medlemsprofiler, sammensetning av medlemmer, driftsmodell, konkurransesituasjon og fremtidige utfordringer.

Sammen kunne de to selskapene vokse, og skape en rasjonell enhet for betalingsformidling, innkjøp og markedsaktiviteter. Og alt kunne utarbeides på bakgrunn av felles kulturelle verdier, og ta utgangspunkt i det beste fra begge virksomheter.

Med en felles visjon om å skape en optimal arena for frittstående tekstilforhandlere, var sammenslåingen et faktum i juni 2007.

Og navnet på det nye barnet ble Texcon, slik vi kjenner selskapet i dag.

– Sammenslåingen var til det beste for alle i selskapet med tanke konkurransesituasjonen. Fusjonen styrket begge selskap og gjorde oss større, som ga oss et fortrinn i forhandlinger.

Per Børre Olsen, styremedlem i Tekstilkjeden

Texcon – kledd for fremtiden

Herrcon og Tekstilkjeden viser seg å være en sterk allianse, og i felleskap styrker de kjedens posisjon i markedet. Samtidig forhandles det frem desto flere gode leverandøravtaler, og antall medlemmer og suksesshistorier øker. Texcon er en suksess.

Med suksess spirer også nye visjoner. Etter mange år med mye fokus på fakturering kommer Thomas Vethe inn som ny daglig leder i 2018. Vethe kommer fra en stilling som salgsdirektør i Onninen AS. Hans oppgave er å løfte Texcon inn i fremtiden, eller som det nye slagordet sier: Texcon – kledd for fremtiden.

– Min visjon er at vi skal være landets største, frivillige og lojale aktør innen internasjonal og skandinavisk tekstil og mote, forteller daglig leder i Texcon, Thomas Vethe.

Med en visjon som dette ser fremtiden både lys og lønnsom ut for alle medlemmer – gamle som nye. Et antall som i 2018 er oppe i 197 medlemmer.

– Det har tidligere vært hovedfokus på tekstilleverandører og fakturering. I «nye» Texcon skal vi kunne gi våre medlemmer det samme som i dag, men også sørge for at vi tilrettelegger for sentrale avtaler på alle tjenester og leveranser våre butikker trenger. Alt fra belysning, telefoni, teknologi, innredning og interiør, sier han.

– Kjeden skal hjelpe medlemmene å finne de beste avtalene innen drift og salg i butikk. Vi vil også ha fokus på kundereisen og opplæring av butikkansatte, samt tiltak for opplæring innen sosiale medier.

Norges største innkjøpssamarbeid

Som medlem får du et solid grunnlag for effektiv og lønnsom drift. Du får store økonomiske fordeler, tilgang til et bredt sortiment, felles fakturering, god rådgiving og et sterkt sosialt felleskap: