Kledd for fremgang

I Hønefoss har tre klesbutikker funnet suksess gjennom dedikerte team, dristige valg, kontinuerlig tilpasning – og en god porsjon magefølelse.

Thor Bård Gundersen har jobbet i tekstilbransjen hovedsakelig hele livet.

Tidlig trådte han inn i familiebedriften, og for syv år siden overtok han roret ved Torvet Klær i Hønefoss, tidligere drevet av hans far.

Torvet Klær er kjent i Hønefoss som «den eneste ordentlige herreforretningen i byen». Her selges det både konfeksjon og fritidstøy.

– Torvet har jeg drevet i mange år, og så har jeg siden åpnet noen egne butikker og solgt noen egne butikker, innleder Gundersen.

I dag er han eier av flere klesbutikker i Hønefoss sentrum. Blant annet overtok han Tronrud Klær for femten år tilbake, en butikk med lang historie i Hønefoss, etablert allerede i 1939.

Suksess på senter

Siden den gang har Tronrud Klær gjennomgått betydelig forandringer. Blant annet var butikken innom Vic-kjeden, og gikk en stund under navnet Vic Tronrud.

Etter over 80 år flyttet butikken ut av lokalene i Hønefoss Bru 1, og inn på KUBEN-senteret, strategisk plassert i Hønefoss sentrum.

Valget om å flytte var en reaksjon på utfordringer knyttet til den opprinnelige plasseringen, da det ble mindre aktivitet i Sentrumskvartalet, forklarer Gundersen:

– Butikken lå gjemt i en gammel, liten bygård. Videre ble det bygd et lite senter, med kino, NAV-kontor og matbutikk. Det var en del butikker da de åpnet, men de er borte nå. Så det var litt vanskelig, sier han.

– Vi flyttet Tronrud i april 2023, og ut året hadde vi per måned i snitt doblet omsetningen.

Thor Bård Gundersen

Han beskriver beslutningsprosessen som nødvendig for å overleve.

– Valget for oss handlet enten om å finne lokaler på senteret, eller så måtte vi stenge dørene. Så det var et enkelt valg for oss.

Takket være hans tidligere erfaringer med butikkdrift, visste han akkurat hva han var på utkikk etter. Senteret omorganiserte noen butikker, og Tronrud Klær ble lagt vegg i vegg med barnebutikken Name It, som Gundersen allerede eide sammen med sin kone.

– Vi flyttet Tronrud i april 2023, og ut året hadde vi per måned i snitt doblet omsetningen. I desember hadde vi 170 prosent økning, blant annet, så det har vært en suksess! Det er dyrere med lokaler på et kjøpesenter enn det er på gateplan, så vi måtte få omsetningen opp, men heldigvis har vi økt mye mer enn det vi hadde trodd.

Navneendring og ny drakt

Det var ikke kun flyttingen som markerte en ny begynnelse – butikken gjennomgikk også en navneendring som en del av sin omprofilering.

– Vi gikk fra Vic Tronrud til Bugatti. Bugatti-navnet har historie; i 25 år drev vi nemlig en ungdomsforretning på KUBEN som het nettopp det. Så for oss er det «tilbake til sånn det var før».

Fortell litt mer om selve oppussingen – hva gjorde dere?
– Vi pusset opp Tronrud Klær to år før vi flyttet, hvor halve butikken fikk en oppgradering. Den innredningen tok vi med oss opp på KUBEN, og er fortsatt up to date. Da brukte vi Bård Løkenhagen, Inter Partner Nor. Innredningen vi tok med var nok ca. til en 90-100 kvadrat. Butikken i dag har en salgsflate på 220 kvadrat, så vi måtte kjøpe oss ny innredning. Blant annet byttet vi alt lyset og vi kjøpte nytt gulv. Så butikken er virkelig helt ny, forteller Gundersen.

En annen nyttig funksjon ble lagt til som gagnet både Bugatti og Name It; en åpning i bakkant av begge butikkene, noe som gjør at kunder og ansatte kan bevege seg imellom dem. Dette spesielt fordelaktig for de ansatte:

– Det er noe med det å ha muligheten til å hjelpe hverandre hvis det skulle være noe. Vi er opptatt av det faktum at vi er tre butikker i en ganske liten by, så det er viktig at vi er et team. Vi hjelper hverandre og gjør hverandre gode.

Bugatti-navnet ble hentet tilbake og var en ungdomsforretning som ble drevet i 25 år.

Storby vs. bygda

Men, det er en hårfin balanse, det å følge med:

– Jeg ser det er noen som er ekstremt «på» trender og motebildet, og de kan være såpass tidlig ute at det rett og slett blir for tidlig. Vi prøver å leve etter den klassiske, men sporty, preppy stilen som favner ganske bredt. På fritid er det ting man kan bruke til både hverdag og pent.

– Dessuten er vi ganske klassiske på konfeksjonsbiten. En typisk, norsk mann skal gjerne ha én dress i skapet, hvis du ikke jobber med pentøy. I en storby, hvor kanskje en del kunder kjøper dress til arbeidsbruk, kjøper man inn litt mer variasjon. Men på bygda, som vi driver, så er man mer opptatt av at folk kjøper pentøy til høytider, blant annet. Da er det litt mer klassisk.

Noe av innredningen ble tatt med fra de forrige lokalene, men gulvet ble helt nytt.

Merkevareløft hos Texcon

Hvordan får dere kundene til å komme til akkurat dere?
– Vi må skille oss ut. Det er viktig i dag; at man finner sitt konsept, og at man er tydelig på det. Veldig mange av de «rene kjedebutikkene» i dag har ikke noen merkevarer igjen lenger. De lager alle varene selv. Så de har blitt mer like de andre i måten å drive på. Men vi skal være gode på merkevarer, og tydelige på det.

Og hvordan kom dere frem til konseptet?
– Det har vi funnet ut av selv, men jentene på Bugatti var inne hos Texcon og Kristine Andersen i to dager for å se nærmere på et merkevareløft for butikken. Det var for å bevisstgjøre og å reflektere litt over hvor man skal, og hva man ønsker videre. Så nå er vi i full gang med innkjøp for neste høst. Vi har ikke gjort noen store grep, men vi skal se på noen nye merker, og så vi skal spisse litt mer til.

Hvordan skal man tenke når man vil «spisse litt mer til?»
– Det er stor forskjell om du driver butikk i Oslo sentrum eller i Alta – det vil variere litt på type utvalg man har, og type klær man har. Vi bor i et land hvor det er ulike årstider og klima. Og så må man vurdere økonomi, selvfølgelig, for man selger ofte mer «dyre varer» i de store byene enn man gjør på mindre steder hvor det er mer, holdt jeg på å si, lavtlønnet folk – det er jo sånn det er. Derfor tror jeg det er kjempeviktig at man kan tilpasse lokalt. Og så har man alltid backing ifra Texcon. De gjør rett og slett mye som man ikke tenker på. De legger til rette for oss slik at vi kan drive butikk.

– Vi prøver å leve etter den klassiske, men sporty, preppy stilen som favner ganske bredt.

Thor Bård Gundersen

Flinke ansatte er nøkkelen

Med tanke på det du sa om Oslo sentrum vs. Alta, at man må tilpasse lokalt … Hva er nøkkelen til kundene i Hønefoss?
– Vi ligger jo tett på Oslo og Sandvika, det er klart, så man har veldig mange rundt seg, og derfor kan man heller ikke spisse butikken for mye. Blir utvalget for smalt, så er det fort ikke drivverdig på såpass små steder. Du må favne litt bredere i småby enn i storby, for da kan du spisse litt mer. Så for oss er det viktig at vi kan tilby varene våre til en litt bredere kundegruppe.

– Ved siden av det å måtte skille seg ut, er det flinke medarbeidere som er nøkkelen til suksess i dag. Du må gi den ekstra serviceopplevelsen i butikk. Hvis du ikke gjør det, kan folk like gjerne kjøpe varene et annet sted eller på nettet.

Sett noen ord på hva driftskulturen deres handler om …
– Den handler i høyeste grad om at kunden skal være fornøyd, og vi skal strekke oss langt. Det er viktig for oss. Hvis det er noe problem de kommer med, som reklamasjon, skal det ordnes opp med én gang. Er det noe som kunden ønsker seg som ikke vi har, prøver vi å skaffe det til kunden – alltid.

I tillegg er det alltid to faste ansatte på lørdager, når kundetrafikken er stor:

– Vi selger dresser og konfeksjon, og da er det er bra å ha de som «kan alt» på jobb. Det viktig at kunden føler seg ivaretatt.

Torvet Klær ble stemt fram som bedriften med den beste servicen.

Tett på lokalsamfunnet

Og god service går ikke ubemerket hen. I fjor sommer satte lokalavisen i gang en kåring av bedriftene med den beste servicen for alle de omkringliggende kommunene.

Torvet Klær gikk ut med seieren.

– Jeg tror vi fikk nærmere 6 000 stemmer … Det sier litt om at du har en veldig god standing lokalt. Så vi har opparbeidet den butikken. I fjor solgte vi brutto for drøye 27 millioner over disk, og det er en god omsetning for en herrebutikk i Hønefoss å være. Og så er det alltid hyggelig å bli satt pris på.

I tillegg er de også veldig opptatt av det med å sponse lokalt; de sponser ishockey, fotball og kultur.

– Vi er en lokalbutikk som er engasjert, og det vil vi vise. Vi bidrar alltid med premier i lotteri. Vi drifter lokalt, vi skatter lokalt, og da er det naturligvis viktig at vi bidrar og hjelper til lokalt.

Folk reiser mer

Har du gjort deg opp noen tanker når det gjelder potensielle utfordringer i bransjen?

– Før var det gjerne sånn at det var en mann eller kone som drev butikk, så tok ett av barna over, og så gikk det i generasjoner. I dag ser jeg at det er ganske vanskelig. Det er veldig mange butikker, på mindre småsteder, hvor de nesten ikke klarer å finne noen arvtager. Kanskje man skal finne noen dyktige ansatte som kan være med å ta over butikken? fortsetter Gundersen, før han videre vurderer:

– Og så er det noe sånn generelt som skjer, i mange bransjer: Med en gang du beveger deg over til bygder, hvor det før kanskje var en bokhandel med leketøysbutikk, og så var det klesbutikk, skobutikk, og alltid matbutikk, så er det kanskje bare matbutikken som er igjen i dag. Det blir borte, da. Så det er ofte utfordringen. Men det er sånn vi kanskje er også – vi blir mobile. Folk kan reise mer, og folk bruker nettet, så det blir naturlig frafall, også, reflekterer han.

Lytt til magefølsen

Hva gjør du selv for å holde hodet over vann?
– Både i privatliv og på jobb, bruker jeg magefølelsen. Får en dårlig magefølelse, så gjør jeg ikke ting, men får jeg god magefølelse, så gjør jeg det. Og det viser seg ofte å være riktig. Man kan regne seg fram til ting og analysere, men hvis man bruker magefølelsen sammen med litt analyser, tror jeg det kan være god pekepinn. Akkurat nå er vi veldig fornøyd, men man skal utvikle seg videre, også. Man skal klare å gjøre nye ting.