Mange grunner til å smile akkurat nå

Alle spår at det kommer til å bli en beintøff vår. Desto viktigere er det å holde humøret oppe.

Første dag etter nyttår brukte jeg en time på å lete etter forskning som undersøker hvorvidt det er en sammenheng mellom godt humør og omsetning i butikk. Og for å si det enkelt: Det er bevist.

1. Det er bevist at kunder som er i godt humør, handler mer – både planlagt og på impuls.

2. Det er også bevist at godt humør sprer seg. Er det god stemning blant medarbeiderne, smitter det over på kunden.

3. Flere undersøkelser viser at også noen trøsteshopper. Shopping hjelper – mot dårlig humør.

Gjør mer av det du er god på

Alle dyktige kjøpmenn har begge hendene på rattet i tøffe tider, og det er helt naturlig at du stiller deg selv spørsmål: «Gjør jeg noe feil? Burde jeg satset mer på netthandel? Hva med live-shopping? Burde jeg bygget om? Gjort noe mer?» Til det har jeg ett svar: «Ja, du skal gjøre mer av det du allerede er god på.»

Lær av historien

Historien er full av eksempler på bedrifter som styrket merkevaren sin i tøffe tider. Under den store depresjonen i 30-årene doblet Kellogg’s sine annonsebudsjetter og kom ut av det som markedsleder. Toyota tok grep om det amerikanske markedet ved å investere i merkevarebygging under oljekrisen på 1970-tallet. Netflix overinvesterte under finanskrisen i 2008, og Coca-Cola økte reklamebudsjettene side under 2. verdenskrig. Sjefen, Robert Woodruff, sa: «Sørg for at hver mann i uniform får en flaske Coca-Cola for fem cent, hvor han enn er, og uansett hva det koster selskapet.»

Jeg sier ikke at du skal øke annonsebudsjettene. Jeg sier bare at du skal styrke merkevaren. For en kjøpmann er det butikken som er merkevaren, og det er i butikken at merkevaren – kundelojaliteten – bygges. De aller fleste i Texcon har tatt markedsandeler de siste tre-fire årene, fordi vi byr på den kundeopplevelsen folk ønsker seg. Det er ingenting som tilsier at det nå å smart å gjennomføre forandringer på impuls.

Forsett å gjøre det du er god på, men forsterk det. Og ikke gjennomfør forandringer som du verken har penger eller ressurser til å gjennomføre.

Hvis du i stedet bruker energien på å gjøre 10–15 % mer av det du er veldig god på allerede, vil dette skape resultater.

1. Bli 10–15 % bedre på kundeopplevelse

Jeg snakket nylig med et medlem som sa: «Vi er ikke gode på hjemmesider og sosiale medier, men vi har en vekst på nesten en halv million, fordi vi kjenner kundene våre. Vi bryr oss om dem og interesserer oss for dem. Det har bidratt til at vi har lojale kunder. Det er veldig mange som kommer innom og sier: «Det er så hyggelig å handle hos dere».»

Jeg sier ikke at netthandel ikke er viktig, men hvis du ennå ikke er kommet i gang, så er det kanskje ikke nå du skal gjøre det. Med mindre det er godt planlagt, og du har ressurser til å gjennomføre.

2. Forsterk samarbeidet med de viktigste leverandørene med 10–15 %

Tiden vi går inn i nå krever at man er smartere på innkjøp, og da er det de dine beste leverandører som er nøkkelen til suksess, fordi de skjønner deg, de kjenner deg, og de vil deg vel. Finn frem til nøkkelleverandørene, jobb som et team og ta bevisste valg sammen.

3. Fokuser 10–15 % mer på kostnader

I Texcon er vi gode til passe på kostnadene. Skjerp fokuset ytterligere i tiden vi går inn i nå, så de ikke løper løpsk. Har du stålkontroll på kostnader, kan du tåle noen svingninger på toppen.

4. Gi medarbeiderne 10–15 % mer selvtillit

God opplæring og involvering er helt fundamentalt om man skal oppnå engasjement. Jeg mener bestemt at vi i Texcon er bedre enn de fleste kjedene på å coache medarbeiderne våre. Det at vi lærer medarbeiderne faget og gir dem påfyll, er svært viktig. Du trenger ikke sende dem på kurs. Gå heller foran med godt humør, og som et godt eksempel. Den som tar det som en selvfølge at kunder i butikken er kommet for å kjøpe, selger mer. Dyrk kunden! Vis at selvtillit, i kombinasjon med evnen til å lytte, fører til suksess.  

God nytt år!

Thomas