11 råd for å lykkes med innhold på sosiale medier

Astrid Valen-Utvik har jobbet med sosiale medier i mer enn 10 år, og er en sterk stemme i fagmiljøet. Her er en oppsummering av hennes råd om hvordan du lykkes på sosiale medier.

Selv om du ikke har et stort budsjett, er det mye du kan gjøre for å treffe riktig målgruppe i sosiale medier. Det har faktisk aldri vært billigere å nå ut med et budskap.

Samtidig har det aldri vært vanskeligere å nå gjennom med budskapet. Den gjennomsnittlige forbrukeren møter ekstreme mengder med innhold hver dag, i alle kanaler til enhver tid.

Hver og en av oss scroller i gjennomsnitt gjennom 90 meter i Facebook-feeden vår hver eneste dag –det vil si at det er mye vi raskt scroller oss forbi.

Du straffes for lite engasjerende innhold

Nøkkelen til å lykkes med sosiale medier er å lage innhold som gjør at folk stopper opp, og innhold som er bra – ikke bare betalt for. Legger du ut innhold som ikke er bra, vil algoritmene til Facebook rangere innholdet ditt som lite engasjerende, og det vil bli mindre synlig i feeden. På sikt er konsekvensen at du må betale for alt innhold du legger ut.

Bygg tillit

Tillit blir også ekstremt viktig fremover, og er et nøkkelord du må notere deg i tiden fremover. Hvis kundene stoler på deg, vil de også ha tillit til deg. Dette handler om å møte forventingene til kundene, aller helst overgå dem.

SOME-EKSPERT: Astrid Valen-Utvik har mer enn 10 års erfaring innen sosiale medier, og ble kåret til årets SoMe-personlighet på årets Social Media Days-konferanse. FOTO: Pia Tryland

Penger er ikke veien til suksess

Hvor starter en forbruker å hente inspirasjon før et kjøp? Statistikk viser at sosiale medier troner øverst når det kommer til inspirasjon, og dermed kan ikke pris være det eneste virkemiddelet vi bruker for å tiltrekke eksisterende og potensielle kunder.

Vi må lokke med noe mer, med kunnskap og engasjement. Klarer vi å få til dette, er forbrukerne gjerne også villig til å betale noe ekstra – enten det er pris på varen eller at de betaler med engasjementet sitt – at de stopper opp i feeden, deler med vennene sine eller kjøper produktet.

Tenk mer enn salg

Hvert eneste innlegg skal ikke nødvendigvis konvertere til salg. Alle poster skal imidlertid gi et etterlatt inntrykk som gjør at kundene synes du er dyktig.

Ved å bygge stein for stein, med gode og engasjerende innlegg som du ser gir effekter, vil du kunne legge på litt penger innimellom og se at det gir en ekstra boost. Gjør dette istedenfor å legge penger på innlegg som i utgangspunktet ikke fungerer. De fungerer gjerne ikke noe særlig bedre da heller.

Tenk hverdag

Husk også at de fleste er innom sosiale kanaler hver eneste dag. Vi må være tilstede i hverdagen og dele innhold som passer inn i hverdagen til forbrukeren.

11 ting som kjennetegner gode poster og innlegg

  1. Følelser – et innlegg som vekker følelser, får deg gjerne til å stoppe opp.
  2. Mennesker – vil se, høre og lese om andre mennesker.
  3. Du må være sosial i sosiale kanaler – sørg derfor får å samhandle med følerne dine. Svar på kommentarer , og lag gjerne innlegg med dialog. Del for eksempel to bilder av et plagg i to ulike farger, og spør kundene hvilken de liker best. Sørg for at tersklene for å svare er lav ved å nummerer bildene.np
  4. Vi tenker å få mottakerne for innholdet vårt å våkne opp, og stoppe opp – Her er overraskelse et godt virkemiddel. Gjør noe overraskende morsomt og uvanlig. Et eksempel er fra en gjeng med ansatte på et dekkhotell. Fremfor å vise frem dekkhotellet , som alle konkurrenter gjorde, laget de en video der de danser. Ikke supergod dans, men den fikk oppmerksomhet og det tok ikke lang tid før den gikk viralt.
  5. Tenk på hva som er relevant og i tiden akkurat nå – eksempelvis en trend som gjelder akkurat nå, eller noe som er aktuelt i mediebilde som også er relevant for oss innen tekstil.
  6. Visuelle virkemidler er viktig – det handler om at vi må være bevisst på det vi sender ut. Jo mer polert og striglet det ser ut jo mer ligner det på reklame. Om vi tror det er reklame scroller vi forbi bruk gjerne et godt mobilkamera. Det er mer enn godt nok.
  7. Video er viktig, og det trenger ikke være så avansert – en enkel og folkelig video med telefonkamera, har gjerne lettere for å appellere til mottakeren. Bruk video til å vise frem tips, trender og nyheter.
  8. By på kunnskap – det kan handle om alt fra hvordan du behandler dressen og skoene, til hva som er riktig når du kler deg i bryllup.
  9. Tenk nytt – sjekk hva konkurrentene gjør, og forsøk å gjøre noe som ikke alle andre gjør i sosiale kanaler.
  10. Variasjon – det samme innholdet om og om igjen blir gjerne kjedelig . Prøv derfor å variere innhold. Du kan for eksempel bruke kundenes egne bilder av og til.
  11. By på deg selv – la kundene bli kjent med mennesker som jobber i butikken og med merkevaren. Dette skaper nærhet og lojalitet. Tør du ikke være frontfigur selv, så kanskje en av dine ansatte tør?

En strategisk plan for innholdet med kjerneverdier

Jim Collins har skrevet boken «From good to great». Det handler om at vi ikke skal gjøre ting tilfeldig, men bevisst basert på kjerneverdiene våre. Sørg derfor for at alle er godt kjent med kjerneverdiene i bedriften og for merkevaren.

KJERNEVERDIER: Kjerneverdiene til selskapet bør være en del av strategien i sosiale kanaler. FOTO: Pia Tryland