Tør å prøve, og så satser du litt!

Fra tidløs tradisjon til moderne magnetisme hos Sønnik i Kristiansand: Her har de ikke glemt mannen på 90, selv om de jobber seg nedover i alder.

Midt i hjertet av Kristiansand, langs den travle Markensgata, ligger det selvstendige kjøpesenteret Lillemarkens. Siden 2016 har man kunnet kjøpe klær her på Sønnik, en herrebutikk med røtter helt tilbake til 1885.

I mange år var Sønnik en familiebedrift, men i 2008 var det Torfinn Skuland som overtok.
Men Skuland var ingen nykommer. Han startet sin karriere her som en lagergutt i 1992, og han ble raskt trukket opp til frontlinjen for å ekspedere kunder den gang.

-Fornyelse i butikk og beliggenhet henger i hop.

Torfinn Skuland

– Jeg trivdes veldig godt i butikk, så jeg havnet der. Om det er tilfeldigheter eller veien bare åpnet seg … Det har egentlig bare gått seg til, på en måte. Så nå sitter jeg som butikkeier og driver på. Det begynner jo å bli noen år, det også!

Startet «sin Sønnik»

Da Skuland overtok butikken, lå den midt i hovedgaten i Kristiansand. Her stod Skuland overfor stive leiepriser. I jakten på løsninger, oppdaget han et lokale i en nærliggende sidegate – allerede klargjort for salg av klær.

– Da startet jeg «min Sønnik», hvis en kan kalle det det, med stort sett de samme merkene som jeg tidligere jobbet med på Sønnik.

Men da kvartalet skulle rives, måtte de tenke nytt igjen. Da ble Lillemarkens senter Sønniks neste hjem.

– Hvor viktig er beliggenhet, tenker du?

Veldig viktig. Vi har nå mye folk som tilfeldigvis kommer inn ettersom vi har vinmonopol i kjelleren med mye trafikk, spesielt i helgene. Det gjør at veldig mange ser butikken. Men i løpet av de første årene jeg lå her i Lillemarkens, hadde jeg ikke den trafikken som i dag. Fornyelse i butikk og beliggenhet henger litt i hop, tror jeg.

Det er samspill og godt utvalg hos Sønnik.

Nøkkelen til yngre kunder

Sønnik har alltid rettet seg mot en voksen kundegruppe. Da Skuland ville gjøre endringer på dette, ønsket han seg ekstern input:
– Jeg pratet med Kristine Andersen i Texcon angående merker: «Hva gjør jeg?

Vi trenger litt yngre kunder!» Da sa hun: «Du må prate med de på Morris, de er veldig hyggelige folk. Så nå prøver du det, og så begynner vi der».

Og da kom plutselig kundene inn i butikken.

Kilte det i magen?
– Jeg er ikke så veldig redd for å prøve nye merker – jeg tenker at det går an å teste dem ut. Fungerer det ikke, så går jeg ikke konk om jeg må selge noen varer til halv pris.

Så dette har altså vært Skulands tankegang: «Tør å prøve, og så satser du litt».
– Merkevarebygging er cluet her. Dessuten er jeg veldig tro mot priser. Jeg lager ikke salg ti ganger i året – det er i utgangspunktet salg på Sønnik to ganger i året. Jeg er litt sånn anti-salg, men jeg har salg, hvis man kan si det sånn, humrer han.
– For meg er det viktigere at det er trygt å kjøpe en dress uten at den er på salg uken etterpå. Det er en riktig og ærlig måte å drive på, også ovenfor kunden.

Hva slags merker fører dere nå?
– Mos Mosh, Gabba, Mads Nørgaard, Morris, Lyle & Scott … Meyer er også en stor leverandør hos oss. Og så fører vi Matinique, som vi er veldig fornøyde med å selge. Nå kommer det ganske mange unge studenter innom. De handler, og plutselig går omsetningen sakte, men sikkert, oppover. Vi har et bredt utvalg, også innen den klassiske biten – for jeg har ikke glemt mannen på 90, selv om jeg jobber meg nedover i alder. Det tror jeg er veldig viktig.

-Tør å satse! Det trenger ikke koste all verdens å pusse opp butikken litt.

Torfinn Skuland

Forandring fryder

Ved siden av å gjøre noen fornyelser i sortiment, har også deler av butikken fått ny drakt. Nylig fikk nemlig halve lokalet ny innredning, og etter tips fra Texcon ble det Expedit, og Bjørn Haug som gjorde jobben: – Nå har jeg fått opp eikespiler mot svart bakgrunn, og det ble veldig bra. Det at jeg valgte å pusse delvis opp igjen, selv kort tid etter flytting, var på grunn av et behov for å kunne «merchandise» varene på en litt annen måte. Dette var ikke en stor og total forvandling, men i praksis er det det for meg, spesielt med tanke på vareplassering og fleksibilitet.

Smalltalk med kundene

På Sønnik er det alltid er folk som kan konfeksjon på jobb. Stort sett består Sønnik av en voksen betjening, og det er en trygghetsskapende faktor

På Facebook har dere fått en snedig tilbakemelding: «Fantastisk god service. De får en mann til å ville prøve klær». Hva tror du det betyr?
– Jeg tror det handler om den småpraten vi tar. Vi gjør oss kjent med kunden, og da føler kunden seg trygg. Når en ung gutt skal ha dress, vil han også ha en trygghet. Kundene blir møtt når de kommer inn, uansett om de er unge eller gamle, og vil de ikke ha hjelp, så skal de slippe det. Men vi skal være der for dem.

Brith Lill Jacobsen gir kundene trygghet og super service.

Ærlig talt er godt solgt

Noen eksempler?

– Nylig kom det en kunde innom og kjøpte smoking av meg. Og så fant han seg noen sorte bukseseler, men lurte på om han skulle ha noen flere. Da sa jeg: «Men du kan jo bare bruke ett par av gangen, du trenger ikke å fylle opp posen med bukseseler i dag.» Da svarte kunden: «Nei, det var jo for så vidt sant». Altså, du ikke selge for enhver pris.

– Man føler at man kjenner dem på Texcon

Bruker dere sosiale medier?
– Nå har jeg vært inne i en god flow, og har tenkt at: «Det er ikke nødvendig, for det funker uten». Men én dag gjør det jo ikke det. Og da skal du plutselig bli veldig god på noe du ikke kan.

-Hos Texcon har man mulighet til å prate med Kristine når det gjelder trender og vareutvalg, du kan prate med Morten når det gjelder IT – i tillegg er det et hyggelig sted å treffe kolleger.

Torfinn Skuland

Hvis den dagen kommer, kan du snakke med Texcon?
– Jeg er ikke redd for å spørre dem om noen ting. Man føler at man kjenner dem på Texcon. De på regnskap har alltid vært veldig lette å prate med hvis det er noe man lurer på. Hos Texcon har man mulighet til å prate med Kristine når det gjelder trender, du kan prate med Morten når det gjelder IT – i tillegg er det et hyggelig sted å treffe kolleger. Så jeg prøver så godt jeg kan å komme på det de arrangerer av eventer. Det synes jeg betyr mye, og for meg har det vært viktig.

Og hvis vi nå ser bort ifra sosiale medier, så er dere ganske aktive ellers – blir nevnt i lokale magasiner og gjør moteshow …
– Ja, jeg bestemt meg for at man må by på seg selv. Det tenkte jeg også da jeg overtok butikken: «Hvis du blir spurt om å være med på noe, så sier du ja.» Det er viktig å stille opp. Så får du ta en prat med både den ene og den andre, og det er jo viktig å være synlig som person, også, ikke bare som butikk.

Hvis du nå skal snakke direkte til noen som sitter litt på gjerdet – uansett om det er oppussing eller andre konseptendringer de vurderer å gjøre … Hva vil du si til dem?
– Tør å satse! Det trenger ikke å koste all verdens å pusse opp butikken litt. Hvis man har en gammel, sliten butikk, så er det lurt å oppgradere den – slik får man inn yngre kunder. Det må kanskje være litt freshere enn det det var for fem år siden. Er man i tvil når det kommer til vareutvalget, så er det veldig nyttig å ta en prat med Kristine. Hun kommer med velmenende råd, og hun har god kunnskap om hva som skjer i markedet. Det er god input hun kommer med, og hver gang jeg har fulgt hennes råd, så har det fungert.