Derfor bør du ha tilbehør i butikken

Hva forteller tilbehør i butikken om deg som butikkeier? Jo, at du kjenner kundene dine. Her er fem gode grunner til at du burde ha mer tilbehør i butikken din.

Foto: Jason Briscoe/Unsplash.com

Visste du at tilbehør, eller assessoarer om du vil, kan være med på å øke omsetningen din? Bakgrunnen for dette er at det gir kundene dine følelsen av at du kjenner akkurat deres behov.

Når du kan tilby kundene dine akkurat det de trenger – enten det er klær eller tilbehør, er det ingen grunn til at de skal gå et annet sted. Et godt utvalg av tilbehør i sortimentet ditt, skaper dermed kundelojalitet.

Bruk tilbehør i utstillingsvinduet

Det høres muligens opplagt ut, men tilbehør øker kvaliteten på utstillingen, og ikke minst gjør den mer interessant å se på. Style antrekkene i utstillingsvinduet med det du selv ville ha stylet antrekket med. Og tenk at produktene i et fullendt antrekk, komplementerer hverandre.

On trend

Tilbehøret i butikken din viser hvor godt du følger med på trender og hvor oppdatert du er i sesongen. Det forteller også kunden at du følger med på de lokale trendene, så vel som de globale.

En døråpner  

Nye kunder har ofte behov for å orientere seg litt, og mange synes det er skummelt å gå «all inn» på et dyrere plagg/produkt før de kjenner butikken og bedriften. Tilbehør er en fin måte å bli introdusert til butikkens univers uten å ta den helt store prisrisikoen. Tilbyr du rimeligere alternativer sammen med dyrere produkter, kan det hjelpe deg til å få prisbevisste kunder mer interessert.

Foto: Logan Weaver/Unsplash.com

Variasjon

Tilbehør som sko, smykker, duftlys, solbriller og lignende, er en fin måte å vise variasjon på, uten å ta den helt store økonomiske risikoen for bedriften. Og mangfoldet i utvalget kan hjelpe deg å nå en større kundegruppe.

Mersalg

En hårspenne, eller et slips, er enklere å selge enn de dyrere plaggene, og er enklere å overbevise kunden om å kjøpe. Det gir også de ansatte muligheten til å øve på mersalg.

Hvis kunden allerede har bestemt seg for et plagg, er sannsynligheten for mersalg på tilbehør til stede, som igjen øker kundens opplevelse av kjøpstransaksjonen.

Hvis kunden er på vei til å gå fra et kjøp, kan tilbehør være en måte å henvise til et rimeligere produkt og dermed beholde salget og kunden. I begge tilfeller har du muligheten til å vise at du tenker på kundens behov, øke ditt generelle salg, tiltrekke deg nye kunder og signaliserer at du tenker på de eksisterende.