30 millioner i økt omsetning med nettbutikk

Gjennom hardt arbeid, pågangsmot og god timing, har Siv Heleen Grødem skapt suksesshistorie med klesbutikken, Suser i Sivet. Her kan du lese hvordan Grødem fikk det til, og hvilke råd hun har til andre gründere og butikkeiere.

Av: Chili Publications

Gjennom hardt arbeid, pågangsmot og god timing, har Siv Heleen Grødem skapt suksesshistorie med klesbutikken, Suser i Sivet. FOTO: Suser i Sivet

For 15 år siden åpnet Siv Heleen Grødem butikken «Suser i Sivet» i Tolvsrød, en bydel med beliggenhet rundt fem kilometer fra Tønsberg Sentrum. Siden den gang har butikken gjort stor suksess, og i dag omsetter Suser i Sivet for mellom 50-60 millioner kroner i året.

COLLAGE: Bakgrunnen for suksessen til Siv Helen Grødem og Suser i Sivet er innlegg på Facebook med flotte collage-bilder av antrekk og produkter. Her ser du Siv selv som stiller som modell. FOTO: Suser i Sivet

Suksessen har imidlertid ikke kommet av seg selv. Ifølge gründeren selv har det vært en kombinasjon av hardt arbeid, besluttsomhet, modighet, god timing og litt flaks.

– En av mine styrker har bestandig vært markedsføring, og jeg kom meg tidlig på sosiale medier. Jeg har hele tiden vært opptatt av styling og sammensetning av antrekk fra butikken som kundene mine kler, og begynte raskt å legge ut antrekksbilder på Facebook, forteller Grødem.

Hun startet med å legge ut collager med antrekk hver dag, og det tok ikke lang tid før responsen ble overveldende.

– Det spredte seg over hele landet, og etterspørselen for sending til alle deler av landet ble veldig stor. Da jeg startet nettbutikken Suserisivet.no for tre år siden hadde jeg én million kroner i omsetning den første måneden. Jeg hadde en ekstrem effekt av sosiale medier, ettersom jeg brukte det så hyppig, forklarer hun.

Våg å prøve – slik lyktes Grødem med Facebook

Å drive sosiale medier så effektivt og hyppig som Grødem startet med, krever stor innsats. Hver dag satte hun sammen collager med antrekksbilder på modell fra butikken, stillbilder av plaggene og priser. Det høres kanskje ikke så mye ut, men når du summerer flere slike om dagen, hver dag, hele året – ja, da blir det en hel del jobb.

VEIEN VIDERE: For fremtiden skal Siv Heleen Grødem fremdeles satse på sosiale medier og jobbe mer profesjonelt med Google AdWords. Hun skal også i større grad satse på den fysiske butikken og jobbe med markedsføring lokalt. FOTO: Suser i Sivet

– Det er mye jobb, og du må være aktiv. I tillegg avhenger det hva du er ute etter for din merkevare. Vi ønsker å skape omsetning i nettbutikken, mens andre er ute etter å få folk til å oppsøke den fysiske butikken eller jobbe med branding, sier hun.

Med interesse for markedsføring, stor nysgjerrighet og kreative evner, fikk Grødem Suser i Sivet på Facebook lenge før tekniske algoritmer gjorde det vanskelig for merkevarer å oppnå synlighet i kanalen.

Og er det ett godt råd hun vil gi til andre, så er det nettopp det å våge:

– Du må våge å prøve. Når det dukker opp banebrytende muligheter som for eksempel Facebook, må du aldri tenke at «det går over, eller det er ikke noe for oss». Det er en stor feil. Hvis du selv ikke skjønner deg på det, så få noen til å hjelpe deg, forteller Grødem.

– Jeg som person er kreativ, jeg liker å tenke nytt og er løsningsorientert. Jeg prøver hele tiden å hente inspirasjon og få innspill av de yngre jentene som jobber i nettbutikken. Jeg er ikke redd for å prøve. Jeg har aldri risikert mer enn jeg kan tape, og jeg har gjort en del feil, men jeg har gjort mer riktig enn feil.

I dag har Suser i Sivet 60.000 følgere på Facebook, 27.700 følgere på Instagram, og har i tillegg utviklet en egen app for nettbutikken.

– Appen har vært en stor suksess, og utgjør mellom 30-40 prosent av omsetningen til nettbutikken. Vi har bestandig vært tidlig ute med ting, og appen har vært veldig viktig for oss. Også her skal vi gjøre en oppgradering nå fremover, sier gründeren.

Stilen i butikken er ifølge eieren selv forbeholdt den «vanlige kvinnen» i aldersgruppen 40-50, og gjennom satsningen med collager på Facebook selger de gjerne kombinasjoner av plagg fra antrekkene som blir publisert. Prisklassen på varene ligger i mellomsjiktet.

SUSER I SIVET: Klesbutikken er ifølge gründeren selv for den vanlige kvinnen, i aldersgruppen 40-50 år. Utvalget skal være i en prisklasse som ligger i mellomsjiktet, og er for kvinnen som er glad i å kle seg pent. FOTO: Suser i Sivet
BUTIKK: For fremtiden ønsker Grødem i større grad å satse på den fysiske butikken, og jobber for tiden med å pusse opp lokalene for å skape en enda bedre opplevelse for kundene. FOTO: Suser i Sivet

Nøkkelen til en vellykket nettbutikk – etterspørsel

Grødem startet nettbutikken Suserisivet.no for tre år siden. Med stor suksess av innleggene sine på Facebook hadde hun allerede bygget seg opp en solid kundebase, og da var det heller ikke så rart at omsetningen den første måneden tikket inn på over én million.

STYLING: Grødem har et godt øye for styling – både i butikken og for kundene sine. Helt siden begynnelsen har hun vektlagt viktigheten av å hjelpe kundene med å sette sammen antrekk fra butikken som kunden kler. FOTO: Suser i Sivet

Dette var imidlertid kun én fjær i hatten for tiden fremover, for gjennom de neste årene sørget nettbutikken for å øke omsetningen til Suser i Sivet fra 22 millioner (fra kun fysisk butikk) til over 60 millioner i 2017.

– Vi har et mål om å stabilisere oss på rundt 50 millioner. Det jeg ser, er at du ikke nødvendigvis tjener mer selv om du omsetter for mer. Du må bruke mye mer penger når omsetningen kommer opp på et visst nivå. Du må ha flere ansatte og større lagerkapasitet. Vi ønsker å ligge på et nivå der vi tjener greit uten å ta for stor risiko, sier hun.

Nettbutikk er derfor ikke for alle, og hun har et godt råd til deg som vurderer å utvide:

– Skal du starte med nettbutikk så  du ha etterspørsel. Hvis du ikke har etterspørsel fra før, så må du ha midler til å skape den ved hjelp av markedsføring. Ikke minst, må du vite hva du driver med, forklarer Grødem.

Velg riktig leverandører, og jobb strukturert med markedsføring

Grødem har etter hvert også ansatt mannen sin i bedriften, og de kan se seg svært fornøyd med at det ikke har vært et eneste år uten minusresultater.

Gründeren har gjennom årene tatt en rekke kloke valg som har bidratt til dette, og hun har blant annet valgt å benytte seg av nettbutikken Miinto.no i tillegg til sin egen nettbutikk, for å øke synlighet i søkemotorer og salg.

– De kjøper seg synlighet gjennom Adwords og på Google i stor skala. Dette kan være en god løsning for en mindre butikk som skal starte nettbutikk, for da er du allerede sikret synlighet. – Mange sier at det er dyrt, og det er det kanskje, men det er ikke billig å følge med på den teknologiske utviklingen når du driver egen nettbutikk heller, forteller hun.

I tillegg til at hun supplerer med salg på Miinto, er Grødem ekstra nøye i valg av sine leverandører. I nettbutikken kan etterspørselen endre seg hele tiden, og hun trenger derfor en leverandør som kan ta i mot bestillinger utenfor sesong, og gjerne til alle døgnets tider.

– Jeg jobber mye med supplering i sesongen når det gjelder innkjøp. Halvparten av varekjøpet i fjor var supplering. Jeg tar derfor ikke inn leverandører som ikke har B2B – direkte innkjøp fra egen nettbutikk, eller som ikke har lagervarer.

Og det er smart, for plutselig kan salget av ett plagg eksplodere.

– Jeg la ut et bilde at en bukse på Facebook og solgte 60 bukser på én time. Da tar jeg kontakt med leverandøren og bestiller flere med en gang. Det gir meg mulighet til å kjøpe flere varer og utnytte etterspørselen jeg har skapt, sier hun.

SMYKKER OG SKO: I tillegg til vareutvalget av klær, har også Suser i Sivet et utvalg av smykker og tilbehør. De har også hatt en svært positiv respons på salget av sko i butikken og på nett. FOTO: Suser i Sivet

Video – nøkkelen til bedre synlighet på Facebook

For fremtiden skal Suser i Sivet fremdeles satse på sosiale medier, og jobbe mer profesjonelt med Google Adwords. Og de skal bruke mer penger i arbeidet, for gründeren har gjennom årene konkludert med at markedsføring slett ikke er gratis.

– På Facebook har vi den siste tiden jobbet mer med video, og dette er noe vi får mer synlighet på. Dette er noe vi har hørt i flere år, og vi ser at det virker. Folk liker å se levende bilder og er mer tilbøyelig for å dele dem videre, sier Grødem.

Og hun kan fortelle at det slett ikke trenger å være profesjonelle videoer, med perfekt lyssetting, klipping og manus.

– Videoene vi lager er relativt hjemmesnekret. Det kan for eksempel være en ansatt som på en fredag deler en video fra butikken, ønsker alle følgere en god helg og viser frem noen kule sneakers som er kommet i butikk, eller hvilke kåper som passer perfekt akkurat nå. Jeg har testet med profesjonelle videoer også, men de får ikke noe mer rekkevidde enn andre.

– Jeg tror virkelighetsnære videoer er bedre enn å skape et glansbilde, sier hun.

I tillegg skal Grødem satse enda mer på den fysiske butikken i tiden fremover.

– Jeg ser at den fysiske butikken har vært vår styrke hele tiden, og er meget levedyktig. Du må imidlertid følge med i timen her også, og sørge for å skape en god opplevelse for kunden. Derfor skal vi nå pusse opp slik at kunden ser at vi prioriterer butikken. Vi skal også markedsføre oss litt mer lokalt, og bruke avisene i større grad. Det er viktig å bevare markedsføringsmiksen, også utover Facebook.