Kolbotn Klær er en livsstil
Først kjøpte hun Kolbotn Klær, så åpnet hun Kolbotn Klær på Vinterbro Senter. Nå har hun åpnet Kolbotn Klær i Drøbak også. Hva blir det neste? Ifølge Barbro Ottesen Muri er det å drive butikker blitt en livsstil.
Baby på armen, nøkkel i hånden
Vi skal tilbake til tidlig 2000-tallet. Barbro Ottesen Muri jobbet i reklamebyrå på den tiden, men hadde mange års erfaring innen klessalg på CV-en. En salgsannonse i Østlandets Blad fanget Muris oppmerksomhet. Kolbotn Klær, på nettopp Kolbotn, hadde stått støtt i mange år, men de daværende eierne skulle selge virksomheten.
– Jeg ante ikke hva Kolbotn Klær var, engang, klukkler Muri.
– Det var veldig komisk; jeg hadde så vidt fylt 30, og dette var en veldig voksen butikk. Det var furupaneler, og det var sånne gardinkapper og salongdører inn til prøverommene nede i jeans-avdelingen der, mimrer Muri.
Etter at noen løse tråder ble sydd sammen, signerte Muri kontrakten i 2003, med en tre måneder gammel baby på armen. Da barnet fylte et halvt år året etter, stod hun med nøkkelen i hånden.
– Det er ikke til å legge skjul på at det gikk veldig bra; hvilke grep tok du?
– Jeg satte meg noen mål for hva jeg ville, hvilke merker jeg skulle ha inn, og hva jeg skulle gjøre, først som sist. Den planen fulgte jeg ganske strukturert. Og så har det blitt det det ble!
Muri byttet ut en del av merkene i porteføljen, men tok det i tur og orden ettersom omsetningsgrunnlaget var eksisterende kunder. De ville man tross alt beholde før man appellerte til nye.
– Målgruppen min har alltid hovedsakelig vært 30 til 60 år – men også de er 70 og 80 år gamle, som forstår konseptet og som liker klærne vi har, de digger jeg å få lov til å selge varer til.
«For oss funket det ved å kjøre ned profilen, ha mer bordvarer og gatevarer. Vi fant de riktige ansatte og oppdaget at vi må ha mer omløpshastighet på varene»
Barbro Ottesen Muri
– Hva med de unge kundene?
– Ja, og det er helt fantastisk når de kommer inn. Vi har Parajumper, Juicy og alle de merkene der – som også mine døtre og deres venninner skal ha, påpeker Muri.
LES OGSÅ: Pulsen på de internasjonale motemessene
Åpner både Vinterbro og Drøbak City
I 2016 åpnet Kolbotn Klær opp dørene på Amfi Vinterbro, etter at Steen & Strøm tok kontakt og uttrykte at de ønsket seg Kolbotn Klær med på laget.
– Jeg tok de møtene, og tenkte: «Dette er akkurat det Vinterbro trenger. Her må det være muligheter». Og så er det bare helt fantastisk hvordan de ansatte der leverer, stråler Muri. Og muligheten gjentok seg: I juni i fjor åpnet Kolbotn Klær også på Drøbak City.
Utnytter kundestrømmen på kjøpesenteret
– Det er flere i Texcon som er i den samme situasjonen som deg: De har den gamle butikken, pluss en på et kjøpesenter. Er det vanskelig – å ha en fot i hver leir?
– Nei, ikke når du har knekt koden. For oss funket det ved å kjøre ned profilen, ha mer bordvarer og gatevarer. Vi fant de riktige ansatte og oppdaget at vi må ha mer omløpshastighet på varene, vurderer Muri.
– Det å være på kjøpesenter handler vel om å utnytte kundestrømmen; som betyr mer impulssalg …
– Ja, for meg var det absolutt hemmeligheten, samt å sette varene hakket lavere ned i pris. Man må lære seg senteret, og bli kjent med kundegruppen som går der.
«Det å være frittstående, å kunne plukke fra øverste hylle blant alle leverandører, er en styrke»
Barbro Ottesen Muri
Når det gjelder sosiale medier, er det én ansatt som har hovedansvaret for både det og nettbutikken, men samtlige ansatte sørger for at kanalenes «story»
jevnlig blir oppdatert. Dessuten er de sosiale mediene en spennende rekrutteringsplattform:
– Skal det ansettes ekstrahjelper og noen litt yngre deltidshjelpere som skal gå på skole ved siden av, gjør jeg det via Instagram og Facebook, opplyser Muri.
LES OGSÅ: Stilintervju med Madeleine Pedersen
Kundene er gjester
Det er derimot én ting som sosiale medier ikke kan slå: De gode kundeopplevelsene.
– Det er noe vi snakker om hele tiden, og det handler om det at kundene er våre gjester, ikke kunder. Og gjestene skal bli behandlet som om de er på besøk hjemme i stua vår, rett og slett. Hvis man jobber ut ifra det, blir det en god energi inne i butikken.
Selv kunsten å by på seg selv, vektlegges:
– Jeg bruker gjerne å dra en sånn sammenlikning med en scene: Går du på Nationaltheatret og ser et stykke, er det jo ikke interessant hvis de som har rollene går i en krok og gjemmer seg der. Man må ta på seg rollen sin, gå ut på scenen og gi av seg selv for at publikum skal bli bergtatt. Sånn er det er i butikk, også. Det betyr ikke at du skal snakke om deg selv, men at du er til stede for å gi en god opplevelse til de som kommer inn, demonstrerer Muri.
Veldig pro Texcon
– Av nysgjerrighet; kunne du ha tenkt deg å gå inn i en kjede?
– Nei. Ikke så lenge jeg eier selv. Det å være frittstående, å kunne plukke fra øverste hylle blant alle leverandører, er en styrke. I hvert fall dersom du er litt på og følger med på hva som skjer.
– Og som frittstående, hvordan opplever du å være en del av Texcon?
– Jeg er en av de som er veldig pro Texcon, som ser nytten og viktigheten. Texcon fungerer superbra, de er behjelpelige med ting vi trenger, har gode forslag til bankløsninger og nettløsninger, og er gode samarbeidspartnere på de områdene der.
LES OGSÅ: Fra herrebutikk med dame og herre med stor suksess
Ingen jobb, men en livsstil
– Hvor mye tid går det til å holde seg orientert og å være leder?
– Spør du familien min, så jobber jeg 24/7. Så det er altså veldig vanskelig å svare på. Det er en livsstil. Jeg tenker også at hvis man ikke kan ha det som en livsstil, så kan man ikke drive butikk på den måten heller.
– Det er nok den gjennomgående konklusjonen, hos de fleste butikker som det går virkelig godt for i Norge.
– Ja, det er en veldig spennende og givende jobb, og jeg tror faktisk du er nødt til å tenke litt mer enn i vanlig arbeidstid.
– Jeg elsker jo det jeg holder på med. Og jeg jobber i en bransje som er veldig dynamisk: Det er veldig mange flinke mennesker som ser muligheter, som er positive og engasjerte. Det er mye god energi i bransjen, blant alle som jobber i den.
– Du er åpenbart en handlekraftig strateg. Når det kommer til planlegging av fremtiden – skal du vokse, eller?
– Jeg er ikke ukjent med tanken, er ikke det, nei! avslutter Muri.
Flere nyheter
Vi gir våre medlemmer et unikt innblikk i kommende trender og tendenser, nøkkelplagg for sesongen og tips fra eksperter og aktuelle motepersonligheter.